2008-03-27, 13:09
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruzlerta
När används i?

Ett mönster verkar vara när man syftar på små, tydligt konkreta och avgränsade platser:

* Han opereras i operationssal 3.
* Jag sitter i tågvagnen.

Men så fort vi blir det minsta abstrakta, lite vidare i vår syftning:

* Han ligger intensivvårdsavdelningen
* Jag sitter tåget mot Säffle.

Man kan bo på Odenplan, i Vasastan, på Norrmalm, i Stockholm... Eller jobba vid FM-Mitt på P10 i Strängnäs...
Citera
2008-03-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Man kan bo på Odenplan, i Vasastan, på Norrmalm, i Stockholm... Eller jobba vid FM-Mitt på P10 i Strängnäs...

Det är faktiskt sant, man bor i länder och stadsdelar (däremot skulle jag vilja påstå att man bor vid Odenplan o.dyl. platser). Malmar och öar bor man oftast .

F.öv. handlade mitt förra inlägg om distinktionen mellan och i. NEO genom Egon gav ett mycket bra citat om när vid passar.
Senast redigerad av ruzlerta 2008-03-27 kl. 14:55.
Citera
2008-03-27, 14:59
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruzlerta
Det är faktiskt sant, man bor i länder och stadsdelar (däremot skulle jag vilja påstå att man bor vid Odenplan o.dyl. platser). Malmar och öar bor man oftast .

F.öv. handlade mitt förra inlägg om distinktionen mellan och i. NEO genom Egon gav ett mycket bra citat om när vid passar.

Har man porten placerad så att den leder rakt ut på Odenplan så anser jag att man bor på Odenplan Men bor man t ex på Vegagatan så bor man vid Odenplan.

Sen är det ju lite lustigt med namn och fysiska platser. Lidingö, exempelvis. Beroende på vad man menar så funkar ju både i och på, anser jag. Säger man att man bor i Lidingö så kan det vara lika rätt som att säga att man bor på Lidingö, beroende på om man talar om kommunen eller den fysiska ön...
Citera
2008-03-27, 18:56
Medlem
olllies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ädel
Man opereras på kirurgen i Ackis vid X-vägen, nära Fyrisån intill slottet i Uppsala. Förkortas hon är på sjukhus. Inuti förkortas i.

Fången sitter på häktet, inte vid etc.

Jag sitter på stolen i huset vid x-vägen

På kirurgen? Opereras man på kirurgens axlar då eller? Det måste vara en jobbig operation att utföra..
Citera
2008-07-14, 09:22
Bannlyst
Fundering kring "i", "vid" och "på"

Min flickvän och jag tjaffsar en del om detta. Jag anser att jag har rätt. Har även fått svar på det av en del allmänbildade människor och lärare. Men jag vill höra eran respons och synpunkter på det hela. Vi börjar nu

Jag studerar i Komvux, Jag studerar Komvux, Jag studerar vid Komvux.

Jag anser själv att "Jag studerar vid Komvux" är den rätta meningen. Min flickvän anser att "Jag studerar på Komvux" är den rätta meningen. Då kommer vi till mitt motargument. Om hon nu studerar "på" Komvux. Då måste hon sitta på taket och studera, enligt min mening! För jag tycker att det låter bättre med "Jag studerar vid Komvux".

Vilken mening är rätt och varför?
Citera
2008-07-14, 09:25
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Din flickvän har rätt, för det är vad Google säger.
Citera
2008-07-14, 09:34
Avslutad
Jag hade sagt som din flickvän. Och ditt argument om att man måste sitta på taket för att man säger håller inte riktigt, måste man då sitta vid sidan av skolan när man säger vid som du gör?
Citera
2008-07-14, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Din flickvän har rätt, för det är vad Google säger.
Va?
Om min flickvän säger "Jag studerar komvux" då är min uppfattning att hon sitter på taket. Kommer aldrig att ge mig i detta ämne!
För jag har fan rätt
Citera
2008-07-14, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mamooshka
Jag hade sagt som din flickvän. Och ditt argument om att man måste sitta på taket för att man säger håller inte riktigt, måste man då sitta vid sidan av skolan när man säger vid som du?
"Vid" låter mycket bättre tycker jag. Lärarna som jag har pratat med anser också att det ska vara "vid". Men jag vet inte riktigt! Vi har pratat väldigt mycket om detta. Varken hon eller jag kan ge oss i detta ämne.
Citera
2008-07-14, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Red_Sea
Va?
Om min flickvän säger "Jag studerar komvux" då är min uppfattning att hon sitter på taket. Kommer aldrig att ge mig i detta ämne!
För jag har fan rätt
När du är "på tåget" sitter du då på taket?
Citera
2008-07-14, 09:37
Medlem
Egon3s avatar
Prepositionen används i många sammanhang där den inte betyder
ovanpå. Obetonat på är något av en universalpreposision.

Vi går på krogen, vi tittar på TV, han är på lyran, hon spelar på hästar, ...

I inget av de fallen befinner man sig ovanpå föremålet ifråga.

Nysvenskar har kanske en tendens att överanvända på, med det är förklarligt
och förlåtligt.

Inte heller betyder vid detsamma som bredvid. När man studerar
vid högskolan, så är man ofta i högskolans lokaler, inte bredvid.

Gå tillbaka till begreppet Komvux. Om det i första hand är en verksamhet så
säg , om det i första hand är ett antal klassrum så säg vid, eller tvärtom
eller i. I varje fall studerade man förr på korrespondens hos Hermods eller NKI.
Senast redigerad av Egon3 2008-07-14 kl. 10:23.
Citera
2008-07-14, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
När du är "på tåget" sitter du då på taket?
Ja, faktiskt!
När jag ringde min flickvän senast så satt jag "i" tåget. För man sitter ju "i" tåget, man sitter ju inte "på" tåget som Pippi Långstrump gjort på "Pippi på rymmen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in