2009-03-27, 12:40
Medlem
baseballs avatar
Chefen har skickat in felaktiga uppgifter till skatteverket - kan jag komma undan?

när deklarationen damp ned har min chef skickat in att jag tjänat ca 6000:- förra året då det snarare rör sig om run 16000.

kan jag "åka fast" om jag godkänner detta elller kommer jag klara mig då det rör sig om så små summor?

och OM jag åker fast, vad kommer hända?
Citera
2009-03-27, 13:04
Medlem
skalmaans avatar
Är det inte han som får ta smällen eftersom han angett fel siffror? Säg bara att du inte läste genom pappret ordentligt och trodde att det stod 16000
Citera
2009-03-27, 13:30
Bannlyst
Jag tror inte du kommer "åka dit" ifall det skulle bli något, mer din chef som skrivit fel alltså han som kommer få probelm ifall det blir något.

Ta ett chill pill
Citera
2009-03-27, 14:03
Medlem
baseballs avatar
jojo, jag bara kollade. det rör sig ju om så lite pengar...så de lär ju inte ens upptäcka det. men men...
Citera
2009-03-27, 14:15
Medlem
wises avatar
Arbetsgivaren betalar ju in arbetsgivaravgifter baserade på lönen så jag misstänker väl att det är ganska lätt att se en differens mellan inbetald skatt och inbetalda arbetsgivaravgifter. Det förutsätter naturligtvis att arbetsgivaren bara gjort ett misstag nu och inte systematiskt begått fel eller fuskat.
Citera
2009-03-27, 14:26
Medlem
SilentVictorys avatar
Det lär väl å andra sidan att märkas på deklarationen om du inte fuskar med den dvs?
Citera
2009-03-27, 14:42
Medlem
Enklast är väl att skriva rätt uppgifter på deklarationen? Fram till nu har du inte gjort något fel, om du inte ändrar uppgifter som du vet är fel på din deklaration så gör du däremot det, nu när det rör sig om så små summor är det väl inget allvarligt ändå, men bäst är att göra rätt. Om den totala inkomsten bara är 16 000 så behöver du ändå inte betala någon skatt.
Citera
2009-03-28, 12:03
Medlem
Se till att fylla i rätt siffror din late fan, säg till chefen att han fyllt i fel siffror så det blir rätt. Rätt onödigt att riskera något i framtiden på grund utav att du är lat idag. Varför inte göra det rätt och inte riskera att du måste dra upp massa papper och skit i framtiden? Tar dig max fem minuter att fylla i rätt siffror och säga till chefen/din ekonomiansvarige att denne gjort fel.

DU har ett ansvar att se till att deklarationen blir rätt. Dummaste jag hört att man sedan påtalar att man bara skrev under den och skickade in den. DU har ett ANSVAR som människa att sköta dig, se till att göra det och inte agera som en soffliggare. Du tjänar också så lite att skatten inte påverkar dig något.

Du har inte haft funderingar på att din chef kanske fuskar (sysslar med bestraffningsbara sysslor) och du bryr dig inte om det. Han betalar även in pengar till din allmäna pension så du är rätt pantad om du inte fyller i rätt siffror.
Citera
2009-03-28, 12:19
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Sen är du väl skyldig att se till att deklarationen stämmer?
Citera
2009-03-28, 15:24
Medlem
MrWins avatar
Hur mycket har han angivit att han dragit i preliminär skatt då?
Citera
2009-04-05, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Hur mycket har han angivit att han dragit i preliminär skatt då?

Väntade just på att någon skulle fråga detta. Vad jag har sett är det nämligen så att oftast ifall en arbetsgivare har rapporterat för låg inkomst till Skatteverket så har de även rapporterat för låg avdragen preliminär skatt för den anställde. Så om deklaranten redovisar de rätta uppgifterna kanske denne får tillbaka mer skatt än om den inte hade rättat felet.

Observera att det inte finns någon ruta att fylla i den rätta avdragna skatten. Man måste ange det under övriga upplysningar. Bifoga även en kopia på lönespec. eller dylikt som styrker de rätta uppgifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in