2009-03-27, 12:40
Medlem
baseballs avatar
Chefen har skickat in felaktiga uppgifter till skatteverket - kan jag komma undan?

nr deklarationen damp ned har min chef skickat in att jag tjnat ca 6000:- frra ret d det snarare rr sig om run 16000.

kan jag "ka fast" om jag godknner detta elller kommer jag klara mig d det rr sig om s sm summor?

och OM jag ker fast, vad kommer hnda?
Citera
2009-03-27, 13:04
Medlem
skalmaans avatar
r det inte han som fr ta smllen eftersom han angett fel siffror? Sg bara att du inte lste genom pappret ordentligt och trodde att det stod 16000
Citera
2009-03-27, 13:30
Bannlyst
Jag tror inte du kommer "ka dit" ifall det skulle bli ngot, mer din chef som skrivit fel allts han som kommer f probelm ifall det blir ngot.

Ta ett chill pill
Citera
2009-03-27, 14:03
Medlem
baseballs avatar
jojo, jag bara kollade. det rr sig ju om s lite pengar...s de lr ju inte ens upptcka det. men men...
Citera
2009-03-27, 14:15
Medlem
wises avatar
Arbetsgivaren betalar ju in arbetsgivaravgifter baserade p lnen s jag misstnker vl att det r ganska ltt att se en differens mellan inbetald skatt och inbetalda arbetsgivaravgifter. Det frutstter naturligtvis att arbetsgivaren bara gjort ett misstag nu och inte systematiskt begtt fel eller fuskat.
Citera
2009-03-27, 14:26
Medlem
SilentVictorys avatar
Det lr vl andra sidan att mrkas p deklarationen om du inte fuskar med den dvs?
Citera
2009-03-27, 14:42
Medlem
Enklast r vl att skriva rtt uppgifter p deklarationen? Fram till nu har du inte gjort ngot fel, om du inte ndrar uppgifter som du vet r fel p din deklaration s gr du dremot det, nu nr det rr sig om s sm summor r det vl inget allvarligt nd, men bst r att gra rtt. Om den totala inkomsten bara r 16 000 s behver du nd inte betala ngon skatt.
Citera
2009-03-28, 12:03
Medlem
Se till att fylla i rtt siffror din late fan, sg till chefen att han fyllt i fel siffror s det blir rtt. Rtt ondigt att riskera ngot i framtiden p grund utav att du r lat idag. Varfr inte gra det rtt och inte riskera att du mste dra upp massa papper och skit i framtiden? Tar dig max fem minuter att fylla i rtt siffror och sga till chefen/din ekonomiansvarige att denne gjort fel.

DU har ett ansvar att se till att deklarationen blir rtt. Dummaste jag hrt att man sedan ptalar att man bara skrev under den och skickade in den. DU har ett ANSVAR som mnniska att skta dig, se till att gra det och inte agera som en soffliggare. Du tjnar ocks s lite att skatten inte pverkar dig ngot.

Du har inte haft funderingar p att din chef kanske fuskar (sysslar med bestraffningsbara sysslor) och du bryr dig inte om det. Han betalar ven in pengar till din allmna pension s du r rtt pantad om du inte fyller i rtt siffror.
Citera
2009-03-28, 12:19
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Sen r du vl skyldig att se till att deklarationen stmmer?
Citera
2009-03-28, 15:24
Medlem
MrWins avatar
Hur mycket har han angivit att han dragit i preliminr skatt d?
Citera
2009-04-05, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Hur mycket har han angivit att han dragit i preliminr skatt d?

Vntade just p att ngon skulle frga detta. Vad jag har sett r det nmligen s att oftast ifall en arbetsgivare har rapporterat fr lg inkomst till Skatteverket s har de ven rapporterat fr lg avdragen preliminr skatt fr den anstllde. S om deklaranten redovisar de rtta uppgifterna kanske denne fr tillbaka mer skatt n om den inte hade rttat felet.

Observera att det inte finns ngon ruta att fylla i den rtta avdragna skatten. Man mste ange det under vriga upplysningar. Bifoga ven en kopia p lnespec. eller dylikt som styrker de rtta uppgifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in