2009-03-27, 01:08
Medlem
lifers avatar
Kommer eventuellt få en något högre lön än väntat denna månaden. Funderar därför på att köpa antingen nya truckar, hjul eller lager.

Jag köpte en komplett bräda 2001 eftersom jag tänkte börja åka igen. Det sket sig kraftigt. Nu har jag köpt en ny bräda, en Zero 7.75. Men jag har kvar de gamla truckarna och hjulen på den nya brädan. Det är Indy-truckar, Quickieslager (tror de heter så) och vad hjulen heter har jag ingen aning om.

Det som det är mest slitage på är ju hjulen och lagren, men det är inte mycket, såvitt jag kan förstå. Tycker de rullar på ganska okej. Truckarna har inte en skråma men de väger ju en hel del, gamla som de är. De beter sig rätt konstigt när jag kliver av brädan om jag tränat ollies. Brädan ligger inte jämt på marken, utan man får trycka till lite så att truckarna ligger rätt.

Vad tycker ni som begriper er på sånt här att jag ska göra? Ska jag köpa truckar så ska de vara low (för det är väl bäst om man åker street och bara ska åka omkring och försöka sätta lite ollies och fliptricks, eller?) och så ska de såklart passa en 7.75-bräda (hatar när truckarna sticker ut för mycket under brädan). De får kosta max ~500 spänn och då vill jag inte att det ska vara något skräp

Hjul och lager får man väl nästan köpa tillsammans. Där är också gränsen ~500 spänn, och samma sak där, inget skräp

Mest sugen är jag nog på truckar, då jag tror de skulle dra ner vikten på brädan en del. Men vad vet jag, har ju inte pysslat med sånt här på 1000 år.

Vad säger ni, kära FB:are? Kan ni peka mig åt rätt håll?

Ursäkta det långa inlägget btw
Senast redigerad av lifer 2009-03-27 kl. 01:17.
Citera
2009-03-27, 10:57
Medlem
Playcontrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifer
Kommer eventuellt få en något högre lön än väntat denna månaden. Funderar därför på att köpa antingen nya truckar, hjul eller lager.

Jag köpte en komplett bräda 2001 eftersom jag tänkte börja åka igen. Det sket sig kraftigt. Nu har jag köpt en ny bräda, en Zero 7.75. Men jag har kvar de gamla truckarna och hjulen på den nya brädan. Det är Indy-truckar, Quickieslager (tror de heter så) och vad hjulen heter har jag ingen aning om.

Det som det är mest slitage på är ju hjulen och lagren, men det är inte mycket, såvitt jag kan förstå. Tycker de rullar på ganska okej. Truckarna har inte en skråma men de väger ju en hel del, gamla som de är. De beter sig rätt konstigt när jag kliver av brädan om jag tränat ollies. Brädan ligger inte jämt på marken, utan man får trycka till lite så att truckarna ligger rätt.

Vad tycker ni som begriper er på sånt här att jag ska göra? Ska jag köpa truckar så ska de vara low (för det är väl bäst om man åker street och bara ska åka omkring och försöka sätta lite ollies och fliptricks, eller?) och så ska de såklart passa en 7.75-bräda (hatar när truckarna sticker ut för mycket under brädan). De får kosta max ~500 spänn och då vill jag inte att det ska vara något skräp

Hjul och lager får man väl nästan köpa tillsammans. Där är också gränsen ~500 spänn, och samma sak där, inget skräp

Mest sugen är jag nog på truckar, då jag tror de skulle dra ner vikten på brädan en del. Men vad vet jag, har ju inte pysslat med sånt här på 1000 år.

Vad säger ni, kära FB:are? Kan ni peka mig åt rätt håll?

Ursäkta det långa inlägget btw

Om dina truckar är original från 2001 så lär ju all plastmaterial på dem vara rätt uttorkat hehe
Kullagren borde inte vara så bra heller...

Hjulen kan du ju spara om du vill (kostar ju inte mycket med nya, och det är ju en smaksak om man gillar nya eller gamla hjul).

Kollat in junkyard.se?

Kullager brukar jag köpa de billigaste, onödigt att lägga mycket pengar på kullager...

http://www.junkyard.se/skate/overview.aspx?sid=1&cid=13|279&bid=0&m=c&g=a

Truckar hittar du här:
http://www.junkyard.se/skate/overview.aspx?sid=1&cid=13|278&bid=0&m=c&g=a

Du kan läsa i beskrivningen för märkena vilka kända skatare som kör med dem, om du känner till någon som kör din stil så ju det ett bra val att gå efter.

Kör själv på Thunder truckar (tyvärr verkar de som om de tagit bort dem från junkyard) som är low profile och jag älskar dom

Hjulen jag använder för tillfället är cliché och de verkar också ha tagits bort från junkyard, kommer ej heller ihåg måtten på dem.

Kör street och lite ramp ibland, och är helnöjd med min utrustning.
Du kör dock bredare bräda än mig, men jag har haft denna setup till din storlek på brädan också, men övergått till lite smalare bräda.
Citera
2009-03-27, 12:43
Medlem
lifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playcontrol
Om dina truckar är original från 2001 så lär ju all plastmaterial på dem vara rätt uttorkat hehe

Ja, det kan man lugnt säga Jag har slängt på ett par Shorty's bushings men det hjälpte inte så mycket som jag hade hoppats. Sitter någon plastpryl i baseplaten som är i väldigt dåligt skick. Är dessa från Ruckus något att ha? De ska ju passa till brädstorleken också, men det verkar dom göra. Och de borde väl väga mindre än dom jag har nu?

Citat:
Kullagren borde inte vara så bra heller...

Alltså, de rullar ju bra. Dock kan jag höra ett litet missljud på ett av dom, men det rullar ändå bra. Skulle dom här duga? Vad betyder "single shield" förresten? Man sätter väl ändå på den där brickan som följer med truckarna?

Citat:
Hjulen kan du ju spara om du vill (kostar ju inte mycket med nya, och det är ju en smaksak om man gillar nya eller gamla hjul).
Hjulen är sisådär. De mäter 50 mm med mitt skjutmått. Dom här är väl inte så tokiga. Eller räcker det med hjul från bananaz.se. Fast de kanske bara är skit.

Jag tänker nog att ett par nya truckar är det första jag köper. Eller tänker jag helt galet då? Är det bättre med hjul och lager först?
Senast redigerad av lifer 2009-03-27 kl. 12:49.
Citera
2009-03-27, 16:08
Medlem
Playcontrols avatar
Citat:
Ja, det kan man lugnt säga Jag har slängt på ett par Shorty's bushings men det hjälpte inte så mycket som jag hade hoppats. Sitter någon plastpryl i baseplaten som är i väldigt dåligt skick. Är dessa från Ruckus något att ha? De ska ju passa till brädstorleken också, men det verkar dom göra. Och de borde väl väga mindre än dom jag har nu?
Har inte skejtat själv med Ruckus, men de du länkar till passar ju din bräda och är low profile som du ville ha, så jag ser inget fel med dem

Citat:
Alltså, de rullar ju bra. Dock kan jag höra ett litet missljud på ett av dom, men det rullar ändå bra. Skulle dom här duga? Vad betyder "single shield" förresten? Man sätter väl ändå på den där brickan som följer med truckarna?
Ja de funkar bra, de är väll de billigaste på junkyard också = självklart alternativ
Vet faktiskt inte vad single shield betyder!

Citat:
Hjulen är sisådär. De mäter 50 mm med mitt skjutmått. Dom här är väl inte så tokiga. Eller räcker det med hjul från bananaz.se. Fast de kanske bara är skit.
Hmm, hjulen brukar man ju välja efter vilket underlag man skejtar på mest, om du skejtar på plana ytor så ska du ha smala och ojämna ytor tjockare hjul så det kan jag inte svara på.
Men du kan ju vänta med o köpa hjul, har polare som haft sina hjul i många år.

Citat:
Jag tänker nog att ett par nya truckar är det första jag köper. Eller tänker jag helt galet då? Är det bättre med hjul och lager först?

Japp! Truckar och kullager hade jag satsat på om jag va du
Citera
2009-03-27, 16:40
Medlem
lifers avatar
Citat:
Japp! Truckar och kullager hade jag satsat på om jag va du

Beställde ett par Ruckus precis. Kullager blir det när jag får nästa lön Har ju trots allt köpt skateprylar för 900 spänn denna månaden (Zerobrädan och truckarna).

Du ska ha stort tack för hjälpen! Inte lätt att hitta rätt när man inte pysslat med sånt här på 1000 år
Citera
2009-03-27, 17:30
Medlem
lugna ner digs avatar
Single shield är väll bara en bricka på utsidan? Det är ändå skitsamma med kullager, slits även om man har spacers eller keramik etc.
Citera
2009-03-27, 17:37
Medlem
lifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Single shield är väll bara en bricka på utsidan? Det är ändå skitsamma med kullager, slits även om man har spacers eller keramik etc.

Men så om det är en single shield så ska man ändå ha på den där brickan som följer med truckarna? Och vad är spacers egentligen? Sitter dom i hjulet mellan själva kullagerna?
Pinsamt vad lite man vet
Citera
2009-03-27, 21:37
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Men så om det är en single shield så ska man ändå ha på den där brickan som följer med truckarna? Och vad är spacers egentligen? Sitter dom i hjulet mellan själva kullagerna?
Pinsamt vad lite man vet

Brickan måste vara på! Det skyddar mot smuts och damm! Spacers är ett litet rör som sitter innanför kullagrena för att hålla kullagrena rakare i hjulen, vilket gör att hjulen blir rakare. Inget att bry sig om när man åker street egentligen Jag tror inte att de flesta skatare använder spacers.
Citera
2009-03-27, 22:02
Medlem
lifers avatar
Citat:
Brickan måste vara på! Det skyddar mot smuts och damm! Spacers är ett litet rör som sitter innanför kullagrena för att hålla kullagrena rakare i hjulen, vilket gör att hjulen blir rakare. Inget att bry sig om när man åker street egentligen Jag tror inte att de flesta skatare använder spacers.

Aha, då fattar jag. Jag tackar och bugar för svaret
Citera
2011-08-26, 19:44
Medlem
hunt3rSs avatar
Citat:

Spacers är väl mer till att förlänga kullagernas livslängd. inte för att få det att bli rakt det tror jag det klarar ganska bra ändå, spacers är en bra grej faktiskt!

Mvh
Citera
2011-08-26, 22:08
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunt3rS
Spacers är väl mer till att förlänga kullagernas livslängd. inte för att få det att bli rakt det tror jag det klarar ganska bra ändå, spacers är en bra grej faktiskt!

Mvh

Alltså.. genom att hjulen blir rakare håller dom längre.
Citera
2011-08-26, 23:12
Medlem
Milkcrates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunt3rS

Mvh

Bra bump där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in