Citat:
Ursprungligen postat av missjil
Hejsan!
Sitter i en ganska stort "kris-situation", enligt mig själv då.
Har nyligen sagt upp mig på ett jobb då pendling blev både för dyrt och för jobbigt. Nu är jag alltså arbetssökande och fattig. Jag har räkningar på en viss summa varje månad och en mor som vill att jag betalar en ytterligare liten summa för "husrum" och mat. Inget utav detta kan jag betala utan pengar, och något jag vet är att man kan vända sig till Socialen för ekonomisk hjälp, alltså en viss summa man får ut i månaden? Tills jag får mitt jobb då, vill säga.
Är det någon som vet om detta funkar bra? Och får man hjälp? Vad är summan osv.
Hejsan!
Det funkar nog inte så bra, tror jag. Visst finns soc till som ett skyddsnät för den som inte klarar sig på egen hand, men den som säger upp sig från ett arbete utan att ha en kanonanledning får nog inte så mycket hjälp. Det beror självklart på hur mycket koll de har på ditt socialkontor, men de flesta som är i arbetsfört skick förväntas jobba eller vara aktivt arbetssökande. Bidra till sin egen försörjning och tillgodose sina egna behov brukar det heta. Att säga upp sig från ett arbete innebär att man inte bidrar till sin egen försörjning - såvida man inte har en bra anledning. Att det är jobbigt att pendla tror jag inte räknas till dessa anledningar. Men lycka till i alla fall!