2009-03-26, 21:02
Medlem
Hej hej alla glada, jag har lirkat runt på det här forumet ett bra tag nu, underhållande läsning men nu är det väll dags för första posten!

Jag bytte bort min XP pro mot vista 64 några veckor sen, jag borde kanske ha läst in mig lite mer på ämnet eftersom att mina 3gig med ram skulle tydligen inte räcka speciellt långt (vilket jag fick känna på).

Så att idag så passade jag på att handla lite mer ram, det slutade upp med 8 gig från Corsair "domintaor".

-Nu till problemet, efter att tex ha spelat stalker i ungefär 30 min för att sedan sitta framför wow i 10 min så är all minne uppslukat enligt vista när jag försöker köra igång lite musik.

jag är inte speciellt kunnig inom dator området men hjälp skulle uppskattas!

Mvh.
Senast redigerad av lewlerwaffles 2009-03-26 kl. 21:06.
Citera
2009-03-26, 21:05
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lewlerwaffles
Hej hej alla glada, jag har lirkat runt på det här forumet ett bra tag nu, underhållande läsning men nu är det väll dags för första posten!

Jag bytte bort min XP pro mot vista 64 några veckor sen, jag borde kanske ha läst in mig lite mer på ämnet eftersom att mina 3gig med ram skulle tydligen inte räcka speciellt långt (vilket jag fick känna på).

Så att idag så passade jag på att handla lite mer ram, det slutade upp med 8 gig från Corsair "domintaor".

-Nu till problemet, efter att tex ha spelat stalker i ungefär 30 min för att sedan sitta framför wow i 10 min så är all minne uppslukat enligt vista när jag försöker köra igång lite musik.

jag är inte speciellt kunnig i data området men hjälp skulle uppskattas!

Mvh.

Vad står det exakt i fel-meddelandet som kommer?
Citera
2009-03-26, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Vad står det exakt i fel-meddelandet som kommer?
Nåt i stil med "all ram är uppbrukad, stäng av några program och försök igen"
Citera
2009-03-26, 21:09
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lewlerwaffles
Nåt i stil med "all ram är uppbrukad, stäng av några program och försök igen"

När det sker; tryck CTRL+SHIFT+ESC och kolla i 'processer'-fliken vad det är som drar så mycket minne.
Citera
2009-03-26, 21:10
Medlem
Citat:
När det sker; tryck CTRL+SHIFT+ESC och kolla i 'processer'-fliken vad det är som drar så mycket minne.
Oki! kan till och med ladda upp en screenshot.
Citera
2009-03-26, 21:16
Medlem
Dust0rs avatar
Glöm inte att lista processer efter hur mycket minne som används av respektive.
Citera
2009-04-26, 11:20
Medlem
Citat:
Glöm inte att lista processer efter hur mycket minne som används av respektive.

Hej igen!

Det lugnade ner sig rätt ordentligt efter postandet men nu de senaste 2 veckorna har det kommit tillbaka.
Jag var tex tvungen att stänga av skype för att kunna höra musiken på en youtubefilm, efter 15 min WoW.
Datorn i sig hade nog varit igång i en sådär 45 min.

Mvh Jesper.

länk: http://i147.photobucket.com/albums/r..._Jeppe/krt.jpg
Citera
2009-04-26, 12:49
Medlem
Andreasvbs avatar
Ser inte mycket på den bilden, tryck Alt Gr+PrtSc istället.

Något tar 600+ MB RAM.

Sedan fungerar Vista helt olikt ifrån XP när det gäller minneshanteringen.
Vista skall använda allt minne.

Läs på om funktion SuperFetch, http://www.microsoft.com/windows/win...uperfetch.aspx

Du kan trycka på "Visa processer för alla användare".
Citera
2009-04-26, 20:12
Medlem
CoolDudes avatar
Testa så du inte fått ett defekt minne med hjälp av memtest. (http://www.memtest.org), ger oftast andra symtom, men kan vara värt att prova
Citera
2009-04-26, 21:19
Medlem
Psyko-12s avatar
Kort och gott sagt, XP är bättre för spel.
XP, kämpar för att ha så mycket resörser tillgängliga som möjligt.
Vista gör motsatsen. Den låter allt ligga i bakgrunden för att ladda det snabbare när du ska ha det.

Jag skulle tycka att du skulle gå tillbaka till XP och skaffa ett Vista skin. Jag har det. Tar inge mer kraft och du skulle kunna använda varenda kilobyte av dina 8gb ram.
Citera
2009-04-26, 21:20
Medlem
Andreasvbs avatar
Man kan stänga av SuperFetch, om man nu skulle vilja det.
Citera
2009-07-31, 05:07
Medlem
mamafiaboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-12
Kort och gott sagt, XP är bättre för spel.
XP, kämpar för att ha så mycket resörser tillgängliga som möjligt.
Vista gör motsatsen. Den låter allt ligga i bakgrunden för att ladda det snabbare när du ska ha det.

Jag skulle tycka att du skulle gå tillbaka till XP och skaffa ett Vista skin. Jag har det. Tar inge mer kraft och du skulle kunna använda varenda kilobyte av dina 8gb ram.

Kan du visa det test som bekräftar att XP är bättre för spel än Vista tex eller tom Win 7?

Antingen tar du fram ett sådant test eller så slutar du leva i din rosa fluffiga drömvärld och snacka massa skit.

Så du föreslår han ska köra XP x64 för spel? vad är det för roliga piller du tar och är de receptbelagda?

Folk som inte har en aning om vad de snackar om bör nog vara tysta istället och sluta chansa i sina svar.
Senast redigerad av mamafiaboy 2009-07-31 kl. 05:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in