2009-03-26, 16:45
Medlem
Valrosss avatar
Jag har länge stört mig på Konsum och deras överpriser för näst intill utgången mat. Har t.ex. köpt möglig tacosås mm där. Jag tänkte att vi i denna tråden kunde diskutera och skvallra om konsum.
Citera
2009-03-26, 16:55
Medlem
unsungs avatar
KF:s ordförande får miljonersättning

Citat:
Ordföranden i Kooperativa Förbundet, KF, lyfter dubbla arvoden och pension av KF, trots att hon inte är anställd av förbundet.

Citat:
Under 2008 sjösatte Coop, som är en av KF:s största butiksverksamheter, ett sparpaket där 1 125 tjänster försvinner från butiker och huvudkontor. Under slutet av 1990-talet kritiserades Coop hårt då butikskedjan lämnade generösa bonusar och fallskärmar till sina chefer, vilket kostade den KF-ägda butikskedjan närmare 100 miljoner kronor i avgångsvederlag.

http://www.dagenshandel.se/dh/DagensH.nsf/0/38C78689C6F8FFFAC12575850037F5E9?open
Citera
2009-03-26, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valross
Jag har länge stört mig på Konsum och deras överpriser för näst intill utgången mat. Har t.ex. köpt möglig tacosås mm där. Jag tänkte att vi i denna tråden kunde diskutera och skvallra om konsum.

Jag jobbar inom K. En förklaring till de dyrare priserna (generellt sett) är att de oftast är mindre butiker som måste ta ut ett högre pris för att gå runt. Jämnför man med andra butiker är skillnaderna dock inte jättestora. Mat är inte billigt, inte ens ICA Maxi är speciellt billiga. De sparpaket som infördes i höstas gör ju heller inte att priset i första hand kommer att sänkas. Dock har prisernas sänks på vissa EVM (egna varor), såsom Coop och Xtra.
Citera
2009-03-26, 17:48
Medlem
B2Bombarens avatar
Konsum kommer nog inte att saknas av någon när dom är borta. Överlever företaget 10 år till?
Citera
2009-03-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B2Bombaren
Konsum kommer nog inte att saknas av någon när dom är borta. Överlever företaget 10 år till?
Självklart. Vill du ha ICA överallt eller? Jag hoppas det förr eller senare verkligen börjar knaka i fogarna för ICA som bara är ute efter att tjäna pengar på bekostnad av både miljö och småleverantörer (läs varation). Skulle det vara upp till kommunist-ICA skulle de ta över hela Sveriges matbutiker.

För övrigt hade Coop för 2008 sitt bästa rörelseresultat på över 10 år, så det säger iallafall något. Speciellt såhär i kristider.
Citera
2009-03-26, 20:29
Medlem
Valrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Skulle det vara upp till kommunist-ICA skulle de ta över hela Sveriges matbutiker.

VAd är det som gör ICA kommunistiskt???
Citera
2009-03-26, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valross
VAd är det som gör ICA kommunistiskt???
Att de vill slå ut alla mindre leverantörer, så att bara ett fåtal varumärken kan säljas i deras butiker. Helst då deras egna. ICA motverkar mångfald av varor.
Citera
2009-03-26, 21:28
Medlem
Valrosss avatar
Citat:
Att de vill slå ut alla mindre leverantörer, så att bara ett fåtal varumärken kan säljas i deras butiker. Helst då deras egna. ICA motverkar mångfald av varor.

Men det vill väl McDonalds också eller? Jag skulle ju knappast kalla McDonalds för kommunistiskt.
Citera
2009-03-27, 10:20
Medlem
Det är väl snarare så att Coop är kommunsitiskt med tanke på att det ägs av medlemmarna och varje vänsterpolitiker av rang bör handla på KF. Troligtvis också därför priserna är skyhöga på Coop, inkompetent ledning. Mat är dyrt, men dyrast är det på Coop.

Att ICA försöker sänka andra varumärken är helt sant, butiken Vi försöker motverka detta med att bojkotta alla egenvarumärken, eller så handlar man inte ICA: s egna märken utan köper orignalen.
Citera
2009-03-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Det är väl snarare så att Coop är kommunsitiskt med tanke på att det ägs av medlemmarna och varje vänsterpolitiker av rang bör handla på KF. Troligtvis också därför priserna är skyhöga på Coop, inkompetent ledning. Mat är dyrt, men dyrast är det på Coop.

Att ICA försöker sänka andra varumärken är helt sant, butiken Vi försöker motverka detta med att bojkotta alla egenvarumärken, eller så handlar man inte ICA: s egna märken utan köper orignalen.
VI verkar vara en utomordentlig kedja. Har en massa fina butiker i Stockholm. Synd bara att de inte finns i övriga landet . Jag kommer dock ihåg att vi hade en Vivo (gamla VI) här i stan i början av 90-talet. Sedan ersattes den av en Tempo-butik (finns de kvar?) och sedan blev det en invandrare försöker bedriva halvseriös dagligvaruhandel = konkurs.
Senast redigerad av HowlinWolf 2009-03-27 kl. 12:05.
Citera
2009-03-28, 01:47
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Den feta satkärringen Nina Jarlbäck har ju rullat runt i KF båten vilket borde vara en indikation på tingens djävulskap.
Tanten har suttit i kassan på Konsum, sedan blev hon fackligt aktiv för att -i god kommunist ordning- bli högste höns i det lokala partiet och kommunstyrelsens ordförande. Riktigt ledar material, för att inte tala om uppryckningen stadens finanser och kommunägda bolag gjorde under hennes ledarskap. FY FAN säger jag bara.
Citera
2009-03-28, 10:26
Medlem
Maff1as avatar
Citat:
Aja nu överdriver du väll lite ? Coop satsar ju också väldigt mkt på EMV, alla gör ju det tyvärr idag utom Bergendahls
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in