2009-03-25, 23:51
Medlem
Jag och en god vän till mig har tänkt på att öppna en datoraffär i stan. Vi hade tänkt att sälja olika komponenter, hela datorer, men tyngden skulle ligga på billiga reperationer av mjuk och hårdvara. Vi är båda 18 år med ganska så god kompetens av problemlösning inom ämmnen...

Tror ni flashbackare att det är något som man kan sattsa på? Här i stan så finns en affär (förutom de stora kedjorna såklart) där man man lämmna in sin burk om något går snett, och deras priser är ganska så höga. Jag hade tänkt mig en lokal i centrum med en väldigt stilren inredning.

Kommer detta att gå, eller lämnar folk inte in sina datorer längre? Allt täcks väl inte av garantin? (Typ virusborttagning och dyl) Vilket startkapital behövs isåfall? etc etc.

Tankar, skriv allt ni har att säga
Citera
2009-03-25, 23:59
Medlem
myrdals avatar
Du är medveten om att du får in mer pengar per såld vara varje gång du säljer en kebab för 25kr än när du säljer en datordel till ett värde av 700kr? Att reparera datorer kommer du förmodligen inte heller tjäna mycket på, alla känner någon som "är bra på datorer".

Hyran i min stad brukar ligga på 140 000+/månaden. Din idé är dödfödd redan från början.

Föresten, vad är ett "ämmmne" för något?
Citera
2009-03-26, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Du är medveten om att du får in mer pengar per såld vara varje gång du säljer en kebab för 25kr än när du säljer en datordel till ett värde av 700kr? Att reparera datorer kommer du förmodligen inte heller tjäna mycket på, alla känner någon som "är bra på datorer".

Hyran i min stad brukar ligga på 140 000+/månaden. Din idé är dödfödd redan från början.

Föresten, vad är ett "ämmmne" för något?

Jag fick IG i svenska A&B... ska stå ämmne. I vilket fall, jag bor inte i en storstad heller så ja, jag räknar med en lokal med 6-7k i hyra så det är de jag vill komma upp i.
Citera
2009-03-26, 00:12
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Jag fick IG i svenska A&B... ska stå ämmne. I vilket fall, jag bor inte i en storstad heller så ja, jag räknar med en lokal med 6-7k i hyra så det är de jag vill komma upp i.
Nej, det ska stå "ämne". ;-)

Att hitta en lokal som har 6-7k i hyra tror jag blir svårt. Det är rätt stor skillnad på vad du behöver betala för en bostad och vad ett företag behöver betala för ett kontor eller en butiksplats.

Om det här är något du verkligen brinner för, så visst kan du satsa på det. Men du bör vara medveten om att du förmodligen kommer tjäna mer pengar genom att jobba lika många timmar på den lokala hamburgerbaren istället, som du kommer bli tvungen att lägga ner på ditt företag.
Citera
2009-03-26, 00:15
Medlem
Jo jag brinner stort för denna ideen. Men såklart så kommer jag ju inte gå in och ta lån och bli skuldsatt om många här på fb säger att det är dödsdömt.

Detta är vad jag EGENTLIGEN vill göra, driva en datorbutik. Sen vill min pappa att jag ska plugga till ingengör (jag vill själv inte så mycket, orkar ej med matematiken) för att jag ska få status.

Jag hatar statussamhället... finns många yrken som jag kan tänka mig utöva, men inget ger status, vilket är viktigt. Jag förstår min far med, vem vill inte skryta med att hans son är civ.ing?
Citera
2009-03-26, 00:20
Medlem
chaoswithins avatar
Jag tycker att du ska börja med att sätta upp lappar runt om i stan om att du/ni lagar datorer och fräschar upp dom mjukvarumässigt för att på så sätt bygga upp början till en kundbas.

Sen när ni hr ett gäng kunder så kan ni skaffa lokal etc.
Citera
2009-03-26, 00:21
Medlem
myrdals avatar
Jag tror inte att du har kapaciteten som krävs för att bli civing. Ta det inte på fel sätt, jag försöker inte vara elak och det är absolut inget fel med det.

Har ni två gjort upp någon sorts finansiell kalkyl över vad ni räknar med att behöva betala i hyra, hur höga era priser kommer vara och hur många kunder ni kommer behöva för att gå runt? Hur mycket räknar ni med att kunna ta ut i lön? Hur mycket, eller snarare lite, lön kan ni ta ut innan ni hamnar ute på gatan och inte klarar av att betala hyran där hemma?

Försök räkna lite på det så ska vi ta en titt på hur det ser ut. Jag skulle tippa på att ditt företag garanterat inte kommer gå med vinst det första året. Är du beredd att lägga ner så mycket tid, energi och pengar som du kommer behöva för att förverkliga den här idén? Är du beredd att flytta till en större stad om det visar sig vara så att det inte bor tillräckligt många människor i din stad -- dvs att du har en bristande kundbas?

EDIT: chaos tips var faktiskt riktigt bra! Ni kan ju börja redan nu med datorreparationerna och se hur det går eftersom ni inte behöver någon lokal för detta, och det kommer bli en av era största utgiftsposter under den första tiden.
Citera
2009-03-26, 01:07
Medlem
nazipoliss avatar
mycket utav detta ni hade tänkt att syssla med tar hyffsat lite plats, börja köra lite hemmifrån och se hur det går!

det ni bör tänka på är att försöka få fasta kunder, tex vissa lokala halvstora/små företag i området så att ni alltid har löpande jobb. funkar detta så arbetar ni ute på deras arbetsplatser.

gå en starta-eget kurs och se om detta änns är något för er.
fördel är ju om ni har någon utbildning i detta mer än ett intresse!?
Citera
2009-03-26, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Jag tror inte att du har kapaciteten som krävs för att bli civing. Ta det inte på fel sätt, jag försöker inte vara elak och det är absolut inget fel med det.

Har ni två gjort upp någon sorts finansiell kalkyl över vad ni räknar med att behöva betala i hyra, hur höga era priser kommer vara och hur många kunder ni kommer behöva för att gå runt? Hur mycket räknar ni med att kunna ta ut i lön? Hur mycket, eller snarare lite, lön kan ni ta ut innan ni hamnar ute på gatan och inte klarar av att betala hyran där hemma?

Försök räkna lite på det så ska vi ta en titt på hur det ser ut. Jag skulle tippa på att ditt företag garanterat inte kommer gå med vinst det första året. Är du beredd att lägga ner så mycket tid, energi och pengar som du kommer behöva för att förverkliga den här idén? Är du beredd att flytta till en större stad om det visar sig vara så att det inte bor tillräckligt många människor i din stad -- dvs att du har en bristande kundbas?

EDIT: chaos tips var faktiskt riktigt bra! Ni kan ju börja redan nu med datorreparationerna och se hur det går eftersom ni inte behöver någon lokal för detta, och det kommer bli en av era största utgiftsposter under den första tiden.

Varför tror du att jag inte har kapaciteten till att bli civilingengör? Vad får dig att tro de?
Citera
2009-03-26, 16:29
Medlem
sasos avatar
om ni är duktiga på datorer, programering osv varför
skapar ni inget program som söker igenom datorn, hittar felen och lagar de?(eller beskriver vilken del som är trasig)
Citera
2009-03-26, 16:42
Medlem
talip_ks avatar
Tycker det låter som en bra idé. Håll kostnaderna så låga som möjligt och satsa på köpa upp gamla datorer från it-auktioner, som ni sedan frächar upp och säljer vidare.

Eftersom ni är två kan ju någon av er åka på hembesök hos folk. Gör en fin hemsida också så kommer det säkert gå bra.

Lycka till!
Citera
2009-03-26, 17:26
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Varför tror du att jag inte har kapaciteten till att bli civilingengör? Vad får dig att tro de?
Jag har läst dina gamla inlägg. Är själv D-are. Om du tror att du kommer komma långt med att "vara bra på datorer", så tror du fel. Om du tycker att matte E är så svårt att du inte förstår någonting, så har du nog inte en chans. Det kan gå med ren jävlarannamma också, men det verkar du också sakna.

Det behöver du inte se som något negativt. Alla behöver inte bli civilingenjörer. Ryck upp dig lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in