Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-25, 23:20
Medlem
x1ofdewms avatar
Morrs.

Jag har problem med vad jag antar är virus eller liknande: Vissa program går inte att starta (mIRC alltid, samt vissa andra program IBLAND), när man försöker starta programmen(har testat olika vägar att starta) så jobbar timglaset i nån tiondels sekund och sen händer ingenting mer. Jag har avinstallerat/ominstallerat programmen och testat verkligen ALLT jag kan komma på.

Nu har det gått så långt att jag formaterat datorn 2 gånger och installerat allt igen både med antivirusprogram inlagt och utan (är ingen fan av antivirus och det har gått bra utan i ~5 år). Men jag har fortfarande samma problem: mIRC startar inte, vissa andra program startar lite när de vill, och internet lägger ner ibland men funkar efter en reboot.

Är så jävla lack på detta och jag har testat _allt_ jag kan tänka mig de senaste 6-8 dagarna. Det enda jag kan komma på nu är: Är mitt piratkopierade windows xp pro, broken? Den som jag fick tag på när jag skulle formatera alltså, hade en annan kopia/version innan jag fick problem, men tappat bort den skivan. Dvs, om jag fixar en annan WXP-skiva och formaterar + installerar windows med, visst fan måste datorn funka då...?

Får ta och tacka på förhand så mycket
Citera
2009-03-25, 23:30
Medlem
cannaBes avatar
Kan du skriva vad exakt hur du gör när du formaterar och vad du gör efter att du installerat Windows. Vilka program installerar du, vilka drivrutiner osv.
Citera
2009-03-25, 23:47
Medlem
x1ofdewms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Kan du skriva vad exakt hur du gör när du formaterar och vad du gör efter att du installerat Windows. Vilka program installerar du, vilka drivrutiner osv.

Tjaa, jag installerar drivrutinerna först, nätverkskortet, grafikkortet, ljudkortet. Förutom den gången jag tänkte använda AVG antivirus, då installerade jag det först. Spelar det nån roll?
Citera
2009-03-25, 23:58
Medlem
cannaBes avatar
Lägg några installationsfiler för program på en USB-minne (mirc, winamp, msn) och installera om Windows (formatera hela hårddisken, ta inte snabbformning). Så installerar du bara drivers för ljud, nätverk och grafik, så provar du installera programmen som ligger på USB-minnet. Det tar ett tag att forma hårddisken om du inte väljer snabb så om det inte är något bra på TV:n så kan du nog gå och lägga dig och fortsätta imorn bitti
Citera
2009-03-26, 00:04
Medlem
x1ofdewms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Lägg några installationsfiler för program på en USB-minne (mirc, winamp, msn) och installera om Windows (formatera hela hårddisken, ta inte snabbformning). Så installerar du bara drivers för ljud, nätverk och grafik, så provar du installera programmen som ligger på USB-minnet. Det tar ett tag att forma hårddisken om du inte väljer snabb så om det inte är något bra på TV:n så kan du nog gå och lägga dig och fortsätta imorn bitti

Exakt så jag har gjort... :/ Ska jag dra ur TP-kabeln och formatera kanske? Och sätta i den först efter jag installerat drivisar + mirc?
Citera
2009-03-26, 00:15
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Exakt så jag har gjort... :/ Ska jag dra ur TP-kabeln och formatera kanske? Och sätta i den först efter jag installerat drivisar + mirc?
Njae, om du manuellt måste installera drivisar för nätverkskortet så är det ju ingen vits men om dom finns med i XP och installeras automatiskt så kan det ju vara smart att prova. Har du flera partitioner på hårddisken eller bara C:\? Har du fler så ligger det kanske spyware eller virus på nån annan partition. Det är ju inte omöjligt att du har utsliten maskinvara heller, typ hdd eller ram-minne, jag vet ju inte hur nytt ditt system är men är det äldre så får du ha med det i felsökningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in