Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-25, 22:30
Medlem
När jag kopierar över skivor till iTunes får jag ett felmeddelande som säger att skivan är full, men det är den inte. När det här händer avbryts kopieringen och startar man då om från där den slutade fortsätter den som om inget hänt. Nån som vet vad det är för problem?
Citera
2009-03-31, 13:50
Medlem
dezents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hilpert
När jag kopierar över skivor till iTunes får jag ett felmeddelande som säger att skivan är full, men det är den inte. När det här händer avbryts kopieringen och startar man då om från där den slutade fortsätter den som om inget hänt. Nån som vet vad det är för problem?

Det är troligen din HD som är full.
Citera
2009-04-01, 03:17
Medlem
Askess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hilpert

Får samma problem när jag använder Photoshop eller något annat halvkrävande program. Kan ha 2 GB ledigt på hårddisken, men ibland när jag jobbar med en bild som kanske väger 300 MB så kan jag helt plötsligt få felmeddelanden om att jag borde rensa hårddisken pga att det inte finns något utrymme kvar. Kollar jag hur mycket plats jag har kvar står det också 0 KB och det går inte ens att spara filen. När jag sen stänger ner programmet så har jag plötsligt 2 GB ledigt igen... Sjukt irriterande! Vill också ha svar på varför datorn beter sig på det viset.

EDIT: Läste om TS inlägg igen och upptäckte att det kanske inte alls var samma problem. Men är det någon som vet vad det beror på så får ni gärna hojta till i alla fall.
Citera
2009-04-01, 07:42
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askes
Får samma problem när jag använder Photoshop eller något annat halvkrävande program. Kan ha 2 GB ledigt på hårddisken, men ibland när jag jobbar med en bild som kanske väger 300 MB så kan jag helt plötsligt få felmeddelanden om att jag borde rensa hårddisken pga att det inte finns något utrymme kvar. Kollar jag hur mycket plats jag har kvar står det också 0 KB och det går inte ens att spara filen. När jag sen stänger ner programmet så har jag plötsligt 2 GB ledigt igen... Sjukt irriterande! Vill också ha svar på varför datorn beter sig på det viset.

EDIT: Läste om TS inlägg igen och upptäckte att det kanske inte alls var samma problem. Men är det någon som vet vad det beror på så får ni gärna hojta till i alla fall.
Du bör alltid ha 10% av diskutrymmet ledigt, aldrig mindre än 10 GB. Detta utrymme behövs för att operativet (och vissa program, som du själv märkt) ska kunna arbeta effektivt.
Citera
2009-04-01, 08:34
Medlem
Citat:
Som tidigare inlägg: Du ska alltid ha en rejäl del av hårddisken tom. 2Gb är åt helskotta för lite, och din dator måste just nu gå ganska trögt, gissar jag.

Det tomma utrymmet används för bl.a. swap-filer och annat.

Att du säger att det är "sjukt irriterande" stör mig lite, eftersom det är du själv som inte begriper hur du ska sköta din dator. Om jag inte minns helt fel så är just det här (att ha ledigt utrymme på disken) en av de få rent "tekniska" instruktionerna som man får med i manualerna till Mac OS X, och det gäller väl förresten till stor del datorer med andra operativsystem också.

Så du ska nog ta dig själv i örat....
Citera
2009-04-01, 08:44
Medlem
Lillknoddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
en av de få rent "tekniska" instruktionerna som man får med i manualerna till Mac OS X, och det gäller väl förresten till stor del datorer med andra operativsystem också.

Så du ska nog ta dig själv i örat....

Som om någon nånsin läser igenom hela manualen, dock håller jag helt med dig att det är något man borde veta!
Citera
2009-04-01, 12:29
Medlem
KidNotoriouss avatar
Det är väll för fan allmänt vetande att inte fylla hela HDn

Man behöver inte ens vara insatt i datorer för att fatta det, man liksom fötts med det bara
Citera
2009-04-01, 18:20
Medlem
Askess avatar
Vilket jävla tjat om att det ska vara allmänt vetande...

Jag är knappast förståndshandikappad, självklart vet jag att det är dumt att fylla hårddisken till bredden, men ibland har man inget val när man sitter på en burk med 80 GB. Det fyller man upp snabbt om man jobbar med formgivning/bildbehandling. Dessutom är det av olika anledningar inte alltid man har tillgång till en extern hårddisk heller. Det jag stör mig på är att upp till 4GB bara kan försvinna hux flux när man jobbar med en bild som inte ens väger en tiondel av det. Det är det jag vill veta - varför och av vilken anledning det försvinner så mycket utrymme som man egentligen inte använder. Är det svårt att svara på det utan att vara tyken kan ni väl låta bli istället...
Citera
2009-04-01, 19:24
Medlem
Citat:
Vilket jävla tjat om att det ska vara allmänt vetande...

Jag är knappast förståndshandikappad, självklart vet jag att det är dumt att fylla hårddisken till bredden, men ibland har man inget val när man sitter på en burk med 80 GB. Det fyller man upp snabbt om man jobbar med formgivning/bildbehandling. Dessutom är det av olika anledningar inte alltid man har tillgång till en extern hårddisk heller. Det jag stör mig på är att upp till 4GB bara kan försvinna hux flux när man jobbar med en bild som inte ens väger en tiondel av det. Det är det jag vill veta - varför och av vilken anledning det försvinner så mycket utrymme som man egentligen inte använder. Är det svårt att svara på det utan att vara tyken kan ni väl låta bli istället...
Om du är så hyperkänslig för kommentarer som innehåller nästan fjantigt mild form av kritik av dig föreslår jag att du ska starta ett eget forum där du sätter upp reglerna - så att vi vet på förhand.

Du skriver att du "självklart vet att det är dumt att fylla hårddisken till bredden". ÄNDÅ gör du det. Då är det ju ens inte längre lite klantigt, utan rent av korkat.

(P.S. Det heter "fylla till brädden")
Citera
2009-04-01, 19:29
Medlem
Askess avatar
Citat:
Om du är så hyperkänslig för kommentarer som innehåller nästan fjantigt mild form av kritik av dig föreslår jag att du ska starta ett eget forum där du sätter upp reglerna - så att vi vet på förhand.

Du skriver att du "självklart vet att det är dumt att fylla hårddisken till bredden". ÄNDÅ gör du det. Då är det ju ens inte längre lite klantigt, utan rent av korkat.

Ja, orka tjafsa... Som sagt, ibland har man inget val.

Ja, du kanske säger "Oj, den bokhyllan var väldigt bräd" också?
Citera
2009-04-01, 19:46
Medlem
Uncuts avatar
Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto