2009-03-25, 21:47
Medlem
NicJays avatar
Vad kan man förvänta sig för straff om man försöker föra in Pepparspray/en tazer/batong in i landet?
eller om den skulle bli hittade utav tullen om man beställer sakerna från internet? får jag då ett fint brev hem från polisen/tullen?

brott mot vapenlagen samt brott mot knivlagen är väl dom två lagarna som bryts,bryter man mot några flera?
Citera
2009-03-25, 21:50
Medlem
Hade en tårgas i handbagaget på flyget en gång. dock var det bara en liten burk i självförsvarssyfte. Vakten tog den och slängde (sa han, jag är säker på att han smög ned den i sin egna ficka).
Citera
2009-03-26, 00:14
Medlem
foffens avatar
nu spekulerar jag bara men man kan tänka sig att det finns nån lag som reglerar själva införnadet (smuglingen) också?
Citera
2009-03-26, 01:14
Bannlyst
Batonger är det väl lagligt att införa?
Citera
2009-03-26, 15:58
Medlem
NicJays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foffen
nu spekulerar jag bara men man kan tänka sig att det finns nån lag som reglerar själva införnadet (smuglingen) också?

jo det måste det finnas, undrar bara vad straffet blir om dom tar en när man försöker föra in något av ovan tre nämnda saker.

samt vad som händer om man beställer från internet och det blir stoppat i tullen.

Citat:
Ursprungligen postat av Cashguard
Batonger är det väl lagligt att införa?

tror jag inte
Citera
2009-03-26, 16:34
Medlem
smhi2s avatar
Införandet blir väl smuggling, innehavet på en allmän plats blir för pepparspray och tazer brott mot vapenlagen, och för batongen, brott mot knivlagen.
Citera
2009-03-26, 16:59
Bannlyst
Men det är ju lagligt att äga en batong, hur kan det då vara olagligt att ta med det i bagaget?
Citera
2009-04-30, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cashguard
Men det är ju lagligt att äga en batong, hur kan det då vara olagligt att ta med det i bagaget?

Lagligt att ha den hemma. Har du den i bagaget och är ute på allmän plats så är det olagligt (såvida du inte transporterar den hem direkt från att du skaffat den), men blir ändå olagligt. Vet inte, om du vill vara så "laglig" som möjlig, be dom skicka hem den till dig.
Citera
2009-04-30, 10:31
Bannlyst
Jaja...i många länder är allt det där fullt lagligt. Förbud mot pepparspray och batong är ju rent löjeväckande. I Tyskland får man fritt köpa startpistoler med lösa skott med pepparspray så att man ska kunna skjuta det med riktig kraft rakt i ansiktet på en angripare...I Montana försöker de t o m införa en lag att vapen tillverkade inom dess gränser ska undantas från den federala bakgrundskollen. http://news.yahoo.com/s/ap/20090429/ap_on_re_us/us_montana_gun_rights Somliga folk älskar frihet, andra hatar den.

Svenskarna har själva valt att vara världens fegaste nation.
Citera
2009-08-18, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av philiphan
Lagligt att ha den hemma. Har du den i bagaget och är ute på allmän plats så är det olagligt (såvida du inte transporterar den hem direkt från att du skaffat den), men blir ändå olagligt. Vet inte, om du vill vara så "laglig" som möjlig, be dom skicka hem den till dig.

om man blir påkommen med en batong hemma, kan man inte bara säga att någon glömde den hemma hos sig efter en fest eller ngt? då har ju inte jag haft den på allmän plats, utan kompisens kompis kompis som var på festen.
Citera
2009-08-18, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s3cr3t.ag3nt
om man blir påkommen med en batong hemma, kan man inte bara säga att någon glömde den hemma hos sig efter en fest eller ngt? då har ju inte jag haft den på allmän plats, utan kompisens kompis kompis som var på festen.

Hittar polisen en batong hemma hos dig säger du bara att du samlar på batonger, så länge den inte är helt blodig eller liknande, kan dom inte göra ett skit.
Citera
2009-08-18, 09:42
Medlem
Xerxess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Hittar polisen en batong hemma hos dig säger du bara att du samlar på batonger, så länge den inte är helt blodig eller liknande, kan dom inte göra ett skit.

Ja, eller så gör man som dom flesta "samlare" gör och gör helt fel varpå man iaf kan bli av med batongen även fast den ligger i hemmet.

Somliga tänker inte längre än vad näsan räcker.

Påträffas det dessutom fler batonger hemma hos dig kan ju den onda polisen börja misstänka förberedelse till grov misshandel varpå du kan bli av med hela din "samling"... ja faktiskt HELT oberoende av vad du hävdar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in