2009-03-25, 20:20
Medlem
Har börjat fundera mer och mer på att börja läsa i Stockholm till hösten, men har inte stått så länge i bostadskön i Stockholm (snart ett år) och som jag förstår det är det svårt att få studentbostad nere i Stockholm just nu?

Ifall det blir att välja Stockholm nästa år kommer jag första att läsa på det tekniska basåret på KTH i Kista ett år, sedan blir det att börja inne på KTH på Valhallavägen, hur löser det sig med bostäder då? Måste jag först bo i Kista eller kan man ta en bostad närmare KTH inne vid Valhallavägen, eller kommer det bli jobbigt att ta sig till Kista eller vice versa?

Kanske jag får göra så att jag första året tar en bostad närmare Kista för att sedan söka mig in mot campuset på Valhallavägen när jag börjar den "riktiga" utbildningen?

Ni på forumet som har erfarenhet av det här kanske kan komma med några bra tips på hur jag ska lösa det här med bostadsfrågan?
Citera
2009-03-25, 20:25
Medlem
Blå Rutas avatar
Du tar första bästa lägenhet du får tag på, d.v.s. nån sunkig garderob med en spisplatta nånstans långt ute på pendeltågslinjerna. Det är var du får med ett års kötid. Sedan bor du där tills precis innan du är klar med pluggandet, för då har du fått ihop fler dagar (du nollställs i kön om du tar en lägenhet och får börja om att samla) och precis innan du slutar kanske du får en lägenhet bara några tunnelbanestationer från KT eller kanske ett studentrum med gemensamt kök i ett hus nära KTH.
Citera
2009-03-25, 20:29
Medlem
Androass avatar
Jag tror ärligt talat att du får nöja dig med det du får oavsett vart. Det tar trots allt bara 30 min mellan Kista och Valhallavägen.
Citera
2009-03-25, 22:39
Medlem
Okej, så det är så pass dåligt läge? Hur är det med med lägenheter i andra hand osv? Något vidare utbud?
Citera
2009-03-26, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow_S
Okej, så det är så pass dåligt läge? Hur är det med med lägenheter i andra hand osv? Något vidare utbud?

Utbudet är väldigt stort, men det är dyrt att hyra i andrahand. Räkna med 5000-10000 i månaden för ettor i innerstan.

Med tanke på vad som lär hända på bostadsmarknaden under 2009 kanske det vore en klok investering att köpa en bostadsrätt till hösten?
Citera
2009-03-26, 07:21
Medlem
timpakays avatar
Ifall du ska plugga campus kista sedan campus valhallavägen så är nog ditt bästa alternativ att försöka få en 1a i korridor i bergshamra. Dom brukar inte ha så höga ködagar. Tar man den i slutet av våren brukar ködagarna vara lite lägre. Det är varken svårt att ta sig till kista (någon blåbuss) eller valhallavägen (tuben 2 stationer) från bergshamra.
Citera
2009-03-26, 08:07
Medlem
Det låter B men annars är inneboende ett bra alternativ, du kan komma undan med 3000-4000 i centrala Stockholm med lite tur Bara sätta in annons nånstans och hoppas på det bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in