• 1
  • 2
2009-04-09, 14:19
Medlem
Mjölkpaket 1:
Lite syrligare än 2:a mjölkpaket. Smakar inte direkt yoghurt eller fil. Kanske en tunn o krämig smak av yoghurt, god och neutral. Tjockare konsistent än första expriment. Gott!

Mjölkpaket 2: Grädde, actimell, rödmjölk.
Tjock o fin, jämn, mjuk konsistent, inte lika tjock som turkisk yoghurt.
Välldigt god! Kan inte sätta fingret på smaken. Aldrig smakat sådant yoghurt
tididare. För mig är den godare än vanlig yoghurt. Fungerar som drickyoghurt
som är lättdrucken.

Jag kommer att forsätta med det här..

OT:
Fick lära mig av en kille från Iran, i deras hemland så föredrar dem "gammalt" turkisk yoghurt som passerat bäst före datum. Så länge smaken är okej, inte surt så är den godare o smakrikare än svenssontzatziki. Västlänningar känner ej till yoghurtkultur och ser blint på bäst före datum.

Så tänk på det nästa gång ni gör tzatziki. 1-2 veckor innan ni ska ordna tex festmiddag, ställ då fram yoghurten, öppna paketet. Se bara till att det inte finns ngt i kylskåpet som kan påverka smaken på yoghurten.

Jag märkte det, "åh vad god den var" sa jag rakt ut på middagsbordet, han förklarade "hemligheten".

Den här tzatziki tipsen kanske förtjänar ett eget tråd.
Citera
2009-04-09, 15:21
Medlem
Snurrens avatar
Jag hade tänkt sätta in min kanna i kylskåpet i går kväll så att det blev två dygn på bänken. Glömde det tyvärr, så i dag hade den skurit sig och var lite grynig, smaken var det dock inget fel på. Jag är van vid sojamjölk som skär sig när man har den i kaffe och låter den stå ett tag, så det gör inte mig något. Nu är "Actimelen" emellertid i kylskåpet och jag ska ta mig en shot ett antal gånger per dag. Kommer att göra om det.
Citera
2009-04-09, 23:26
Medlem
Aerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygmotor
Ja, jag tog reda, det stämmer i det du säger. Det är mjölk man ska ha.

Röd Mjölk ca 1-2 liter >> 1-2 dl yoghurt/Actimel.

Va jag hört så ska man värma upp mjölken upp till ca 37-40 grader.
Blanda i Actimel efterhand du flyttat kastrullen, linda runt kastrullen i handuk eller liknande för att hålla en jämn värme? Ställ undan i rumstemperatur, tex i ett skåp.

Allt ska hanteras stearilt, inga andra bakterier får komma i kontakt med mjölken&yoghurt.

Ska nog prova..

1. Mjölk, 1 liter, värma i 37-40 grader. Ställa i rumstemperatur i ett par dagar. Sedan ställa in i kylskåpet. (Om det inte luktar surt.)

2. Mjölk, 1liter, värma i 37-40 grader. Ställa i kylskåpet efter några timmar.

3. Mjölk, 1liter, blanda i actimel i kylskåpkall temperatur.

Jag tror att bakterierna jobbar bättre i rumstemperatur.

Det är så man gör yoghurt, ta yoghurtbakterier och blanda i rödmjölk. Vips så har man yoghurt av mjölk under ett par dagar. Men inte lika tjock som turkisk yoghurt, det blir lite mer vattnigare samt har det inte gelatin mm.

Gjorde egen filbunke häromdagen och det är ju i stort sett samma grej.
Dock så ska man där värma mjölken till strax under kokpunkten (ca 90grader) och sen hälla i filmjölk. Man värmer mjölken för att den inte ska vassla sig och bli klumpig och jävlig. Sen ska den stå rumstempererat i cirka ett dygn så har man filbunke
När den är klar sen måste man kyla.

För en liter mjölk använde jag 2dl filmjölk och det blev toppen. Både mjölk och filmjölk var 3% fett
Citera
2009-04-10, 02:50
Medlem
Aerr ^
Intressant, tack för att du delar med dig. Ska nog prova.. Smakar filen godare än dagens standardfil?

Ska nog prova 2st 50cl. Värma upp till 90grader, yoghurt och actimell fast delad.
Citera
2009-04-10, 12:30
Medlem
Snurrens avatar
Jag kanske skulle värmt mjölken till 90 grader och sedan låtit den svalna till 40innan jag hällde i actimelen, vad tror ni? Men i vilket fall som helst, lät jag den stå framme för länge av misstag.
Citera
2009-04-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aerr
Gjorde egen filbunke häromdagen och det är ju i stort sett samma grej.
Dock så ska man där värma mjölken till strax under kokpunkten (ca 90grader) och sen hälla i filmjölk. Man värmer mjölken för att den inte ska vassla sig och bli klumpig och jävlig. Sen ska den stå rumstempererat i cirka ett dygn så har man filbunke
När den är klar sen måste man kyla.

För en liter mjölk använde jag 2dl filmjölk och det blev toppen. Både mjölk och filmjölk var 3% fett

Kom o tänka på latte, skummad mjölk. Då värmer jag mjölken ca 60-65 grader, blir det för varmt då smakar det surt. Det är en tumregel att de ska ligga under 60-65 grader. 90-grader är lite overkill. Några andra som lyckas?
Citera
2009-04-11, 22:20
Medlem
Sorry, jag får ta tebax ang 60-65 graders teori.

Googlade på "filbunke recept"..

Citat:
Gammaldags hemmagjord filbunke

Ingredienser för 4-port.

1 l standardmjölk (3% fett)
1 dl vispgrädde
1 dl filmjölk

Tillagning

1. Hetta upp mjölken tillsammans med vispgrädden till ca 90 grader. Den får inte koka.

2. Fyll diskhon med kallt vatten, ställ ner kastrullen och låt mjölken svalna till rumstemperatur, ca 22 grader.

3. Vispa ner filmjölken och häll upp blandningen i portionsskålar. Täck över skålarna och låt dem stå i rumstemperatur minst ett dygn tills filbunken har tjocknat.

4. Kyl skålarna och servera sedan med kanel och socker, krossade pepparkakor eller färska bär.

Receptet kommer från "Svenska ostar" (Parasoll förlag) av Mia Öhrn.
Se länk: http://www.adlibris.com/se/product.a...DB69C981E77A77

Källa: http://www.tasteline.com/recept/Filbunke

Köpte Standardfil samt A-fil som ska innehålla Lactobacillus acidophilus.
Precis som Actimel har antar jag, men de har även L. Casei Defensis®-bakterier. Vet inte riktigt vad som skiljer från varann.

Får väl nog mixa ihop ett super fil!
Citera
2013-08-17, 13:48
Medlem
sephines avatar
Sry för upphämtning av gammal tråd men kan man göra egen actimelyoghurt med laktosfri mjölk eller är det laktosen som är själva processen?
Citera
2013-08-17, 17:58
Medlem
sephines avatar
Köpte mig en termometer och värmde upp 8dl vanlig mjölk till 42 grader. Vips i med en Actimel. Nu ska det hela ruva i ugnen till klockan 23. Har blandningen i en syltburk med lock. Haha, det här verkar skoj, tänk om det fungerar.
Citera
2013-08-17, 22:45
Medlem
sephines avatar
Tog ut min laddning nu, smakade på den och den smakade exakt som en koncentrerad Actimel. Nu ska den få bo i kylen till i morgon.
Citera
2013-08-18, 09:45
Medlem
sephines avatar
Äh, nu på morgonen efter att den stått i kylen över natten hade den skiktat sig. Vet inte varför. Rörde dock om och smakade och det smakade som om det inte var nåt fel på den. Får testa fler ggr helt enkelt. Inte kan det väl vara så att just Actimel tillsätter nåt för att det inte ska fungera att odla deras kultur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in