• 1
  • 2
2009-03-25, 18:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Tack så mycket!

Jag kör nog i ugnen med bakplåtspapper. Att göra det i en kastrull låter otäckt. Het olja = brandrisk = rädd "blomvattnare"...
Att försöka släcka en oljebrand med vatten är nog det dummaste du kan göra.

I övrigt är det ingen risk att fritera i kastrull om man har basic kunskaper. Kör första friteringen på 4:an och den andra på 6:an om du har en vanlig elspis. Ha ett lock till hands om det skulle flamma upp. I så fall lägger du bara på locket. Det har dock aldrig hänt mig att det skulle brinna så lätt, trots att jag använt allt från induktion till gas och el. Brinner gör det om man lämnar spisen för att göra annat .

~Paul~
Citera
2009-03-26, 09:13
Medlem
A och O, bra råvaror. Koka egna fonder, köp bra kött. Använd rätt redskap.

Med intresse kommer man långt, med en digitaltermometer och låga tillagningstemperaturer ännu längre
Citera
2009-03-26, 10:11
Medlem
fo-shos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Att försöka släcka en oljebrand med vatten är nog det dummaste du kan göra.

Tror nog han menade att han heter "blomvattnare" här på flashback. Men det är klart, folk behöver kanske veta ändå..

För övrigt, tack för cheesecakereceptet Cantoras!
Citera
2009-03-26, 10:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fo-sho
Tror nog han menade att han heter "blomvattnare" här på flashback. Men det är klart, folk behöver kanske veta ändå..

Jasså aha, sorry .

~Paul~
Citera
2009-03-26, 11:32
Moderator
blomvattnares avatar
Haha, det är klart att jag syftade på mitt användarnamn! Inte häller man vatten på brinnande olja.

När man friterar i kastrull, ska det koka upp först eller? Jag fattar inte riktigt. Ska det kanske bara sjuda?
Citera
2009-03-26, 12:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Haha, det är klart att jag syftade på mitt användarnamn! Inte häller man vatten på brinnande olja.

När man friterar i kastrull, ska det koka upp först eller? Jag fattar inte riktigt. Ska det kanske bara sjuda?
Ja, du måste först få upp tempen annars bli det katastrof (pommesarna börjar koka och bildar en stor oljeindränkt klump). Känn med baksidan av handen från ca 3-4 cm avstånd. Känns det rejält varmt så är det dags att fritera.

~Paul~
Citera
2009-03-26, 12:16
Bannlyst
Citat:

Om du inte har tillgång till digitaltermometer så kan du släppa i ett litet persiljeblad eller någon annan färsk ört i oljan,om tempen är hög nog kommer bladet fräsa till i oljan ,om tempen är för låg sker det inte mycket.En yterst liten droppe vatten fungerar också.
Citera
2009-03-26, 12:18
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Nej, nej, nej, för h-e, det ska INTE koka, inte ens sjuda - oljan självantänder innan den börjar koka.

Enklast säkrast och bäst är att köpa en termometer från Clas Ohlsson, den går att använda till annat också.
dePauls knep med handen eller att släppa ner en liten bit bröd funkar också bra, med det kräver lite mer känsla.
Citera
2009-03-26, 22:12
Medlem
FordEscis avatar
Kör på mitt koncept. Ska bjuda hem mor och far och min bror och hans fjälla på lördag.

Förrätt: Snittar med lax, rostbiff och tonfiskröra(inte allt på en och samma)

Varmrätt: Fläskfilégryta med kantareller, serveras med kokt potatis ocj kokt broccoli.

Efterrätt: Våfflor med vispad grädde och hallonsylt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in