2009-03-25, 01:09
Medlem
HoldenCaufields avatar
Hej.

Har en uppgift i rättskunskap som ska in vid lunchtid. Dags att lägga sig, vore trevligt om någon kunde vägleda mig i några korta frågor som jag inte var helt säker på:

A. Vem får vårdnaden om gemensamma barn vid en upplösning av ett samboförhållande om inget har avtalats?

B. Hos vem ska barnet bo vid gemensam vårdnad?

(Har tolkat det som att barnet antingen ska bo där det anses som lämpligast, eller så ska föräldrarna tillsammans komma överrens om det. Rätta mig om jag har fel.)

C. Hos vem ska barnet bo vid ensam vårdnad?

D. Hur fungerar umgängesrätten vid ensam vårdnad?

Tack!
Senast redigerad av HoldenCaufield 2009-03-25 kl. 01:16.
Citera
2009-03-25, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoldenCaufield
Hej.

Har en uppgift i rättskunskap tills imorgon. Dags att lägga sig, vore trevligt om någon kunde vägleda mig i några korta frågor som jag inte var helt säker på:

A. Vem får vårdnaden om gemensamma barn vid en upplösning av ett samboförhållande om inget har avtalats?

B. Hos vem ska barnet bo vid gemensam vårdnad?

(Har tolkat det som att barnet antingen ska bo där det anses som lämpligast, eller så ska föräldrarna tillsammans komma överrens om det. Rätta mig om jag har fel.)

C. Hos vem ska barnet bo vid ensam vårdnad?

D. Hur fungerar umgängesrätten vid ensam vårdnad?

Tack!
Jag är ingen juridikstuderande så ta hela mitt meddelande som en parantes.
Reagerar på fråga C. De bor väl hos den förälder som har ensam vårdnad?
Vem annars? (Min mor har ensam vårdnad över min syster, och hon bor hos min mor heltid).

A, B) Man brukar väl göra upp det mellan varandra... Ifall det blir problem går man väl till tinget och avgör.

D) Min mor har alltså ensam vårdnad om min syster. Min far fick träffa min syster en lördag varannan vecka. Det var socialtjänsten som bestämde det; de skickade även med en person (kommer inte exakt ihåg beteckningen de använde) som skulle se till att allt gick rätt till, inget bråk och så vidare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in