• 1
  • 2
2009-03-26, 09:50
Medlem
EnSupervikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jango
Det r nog inte helt bra om vi fick evigt liv eftersom den biologiska utvecklingen genom naturligt urval skulle upphra (om vi inte fder mer barn vilket skulle leda till verpopulation) och vi skulle inte utvecklas biologiskt.

P stt och vis har ju mnniskan redan satt sig lite "ver" den biologiska urvalsprosessen genom att vi med kunskap och teknologi kan styra mnga biologiska prosesser. t.ex. han vi ju idag rdda frtidigt fdda barn, mnga svrt sjuka mm.
Kan ju tnkas att den naturliga biologiska prosessens inverkan p att selektera ut den mest lmpade kommer att avta i strre takt i framtiden d mnniskan sjlv kan styra vad som utvecklas och p vilket stt detta sker.
Om den mnnskliga rasen i en tnkt framtid lever under premisserna att nr livet vl startat upphr det aldrig s kan jag tro att man kanske kan "uppdatera" sin individ under livets gng i samma takt som teknologin utvecklas, p detta stt kommer vi att ha mjligheten att sjlva anpassa oss till ndrade livsfrhllanden.
Om stor teknologisk utvekling sker kanske vi inte behver skapa avkommor av oss sjlva d vi sjlva kan utvecklas. Sjlva tanken (om en tanke nu existerar p detta plan) bakom att producera barn ur ett biologiskt synstt r ju (vll) att frbttra avkommans egenskaper fr att leva i den milj den befinner sig.

Kanske kan vi i en framtid t.ex. ndra vr biologiska frmga att existera utan olika (idag) livsndvnndiga frhllanden t.ex. att vi ndrar vr organism p ett sdant stt att vi kan leva i extremt syrefattiga miljer eller kanske rentav utan nrvaro av kol mm...
I en sdan tnkt framtid med en nstintill ondlig teknologi kanske vi rent av kan frst universums helhet och des outgrundliga sknhet och i och med detta gjort den kolbaserade jordbaserade rasen mnniska till en milj-oberoende organism som kan interagera med vilken milj som den n stter p. I en sdan framtid r ju inte avkommor ndvndiga d vi sjlva kan anpassa oss till vilken milj som hellst. Barn (avkomma) och den biologiska urvalsprosessen har ju d ersatts av en mnsklig kunskapsbaserad utveckling som inte r beroende av den slumpvisa biologiska urvalsprosessen.

Om en sdan fantastisk framtid vntar fr vr ras ser jag i stor sett inga begrnsningar fr att den enskilda individens tankefrmga kan existera i ondlighet d sjlva universum i sin storhet r obegrnsad (om nu inte inte den biologiska prosessen redan idag givit oss ondlig levnadstid...).
Senast redigerad av EnSuperviking 2009-03-26 kl. 10:11.
Citera
2009-04-05, 16:21
Medlem
EnSupervikings avatar
Dog trden?
Citera
2009-04-06, 02:48
Medlem
villbarafragas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSuperviking
I en sdan tnkt framtid med en nstintill ondlig teknologi kanske vi rent av kan frst universums helhet och des outgrundliga sknhet och i och med detta gjort den kolbaserade jordbaserade rasen mnniska till en milj-oberoende organism som kan interagera med vilken milj som den n stter p. I en sdan framtid r ju inte avkommor ndvndiga d vi sjlva kan anpassa oss till vilken milj som hellst. Barn (avkomma) och den biologiska urvalsprosessen har ju d ersatts av en mnsklig kunskapsbaserad utveckling som inte r beroende av den slumpvisa biologiska urvalsprosessen.

Om en sdan fantastisk framtid vntar fr vr ras ser jag i stor sett inga begrnsningar fr att den enskilda individens tankefrmga kan existera i ondlighet d sjlva universum i sin storhet r obegrnsad (om nu inte inte den biologiska prosessen redan idag givit oss ondlig levnadstid...).
Dr rr du vid ngonting vldigt viktigt tycker jag. Meningen med att frka sig r trots allt av rent praktiska skl, vi frkar oss fr att ta vrat arv till nsta niv. Jag behver knappast g in p detta d alla, frhoppningsvis, redan begriper sig p teorin om naturligt urval och evolutionen.

Det som utvecklas hos mnniskan idag r knappast fysiska egenskaper, det stadiet vgar jag pst att vi passerat. Istllet pgr en utveckling av vrt medvetande, vran visdom. Fr var sekund tar mnsklighetens samlade kunskap ytterliggare ett steg, genom att vi tnker och, framfrallt, arkiverar vra tankar ger vi nstkommande generationer ett frsprng. Istllet fr att behva n alla de insikter som andra redan upplevt s kan man istllet lsa sig till den kunskapen och sedan fortstta vidare ifrn det vra frfder lmnat efter sig.

Ett evigt liv ger oss allts obegrnsad tid att vidareutveckla vra tankar och samla mer kunskap. Detta eleminerar behovet av att frka sig eftersom vi kommer existera vilket som, vi behver helt enkelt inte dsla tid p att lra upp folk utan kan istllet satsa allt p att bygga vidare p det vi redan har. Drmed kan vi n svaret p vad som helst.

Men allting har en baksida och det r med det hr stycket jag har frhoppningar om att vcka diskussionen till liv igen. Livet som det r nu, med den begrnsade lngd och med sina utkanter och begrnsningar ger oss ett ml och framfrallt en anledning. En anledning till varfr vi ska vilja utvecklas. Utan en tidsfrist finns det en chans att vi inte fr ngonting gjort.

Jag vljer att ta ner det p en niv dr det kan vara mer verskdligt och lttare att begripa, ett exempel hmtat ur vardagen fr mngen mnniska:

Sg att du har en lxinlmmning i skolan, lraren har beordrat de fogliga eleverna att lmna in detta arbete inom 2 dagar. Det mest normativa frhllandet till denna uppgift r att skjuta upp det tills det brjar bli brttom. Fr man 2 dagar p sig r chansen strst att arbetet (beroende p dess omfattning frsts) grs samma dag som det ska lmnas in, fr man 3 dagar p sig vntar man 2 dagar, fr man 4 dagar vntar man 3 osv.

Den hr tidsfristen fungerar som en sporre, vi har en uppgift som ska utfras p bestmd tid. Tydlig brjan (lraren berttar om lxan, barnet fds), en process fr att n mlet (eleven frdigstller uppgiften, barnet skolas, vxer och samlar p sig kunskap och vrderingar) som ven de tydligt markeras (eleven lmnar in uppgiften och lraren utvrderar, mnniskan dr).

Skulle du f en uppgift av en lrare som du har obegrnsad tid p dig att gra, skulle du ngonsin lmna in den?

-------
Fan va jag svamlar ibland.
Citera
2009-04-06, 03:08
Medlem
villbarafragas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ab0x
Tja.. tillslut kommer mnniskan inte ha s mycket kraft kvar. Kolla bara p en genomsnittlig 100-ring, hur mycket orkar denne med egentligen? Lgg till 150 r p det s kommer man nog inte vilja leva kvar lngre..
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Ingen vill vl frlnga livet fr att leva i trehundra r som en orrlig hg av ktt och ben
.
Personligen r jag helt vertygad om att det krvs en vldig stark vertygelse om ett liv efter detta fr att man ska vilja avsluta sitt liv. Tnk efter, ibland har man perioder d problemen hopar sig och man vill inget hellre n att avsluta allt. Men om du r dd upplever du ingenting, du finns inte ens, du kan allts inte njuta av att dina problem inte lngre finns.
Istllet kan vi lsa problemen och det r d man upplever de lyckliga delarna av livet, alternativt kan man sova/knarka/spela bort livet men d vntar ett hrt uppvaknande eller en gnagande knsla av att man lever fel.

Ddsngest r ngot de flesta inte upplever frn vid hg lder men de flesta nr iallafall en period d de inser att om jag dr upphr allt. Det r en s abstrakt tanke och ingen kan egentligen komma till bukt med hur man ska stlla sig infr det. En del kan sga att de accepterar tanken p att d men de kommer likvl oroa sig nr de vl ligger i en sng p lasarettet. De andra lever i frestllningen om att man nr himmelriket, brahman, etc efter dden. Dessa lyckligt lottade kommer, om de r tillrckligt bestmda med sin uppfattning, aldrig oroa sig fr sdana vrldsliga saker som dden.

Nu har jag glidit vldigt lngt ifrn det egentliga mnet s de som inte bryr sig kan sluta lsa nu.
Dden r, precis som mnga fre mig uttryck sig, en naturlig process som vi inte kan pverka (n iallafall) och trots att du aldrig kommer bekymra dig mer nr du vl r avliden s rds vi fr att mista livet. En vldigt irrationell och svrtacklad ekvation som tyvrr r den bistra sanningen.
Hur man vljer att frhlla sig till dden r ganska viktigt fr hur du kommer leva ditt liv, fruktar du inte dden finns chansen att du lever ett kort liv. Men ser du dden fr vad den r, oundviklig, s kommer du ta vara p ditt liv och uttrta stora saker. Man fr aldrig tappa respekten fr dden samtidigt som man inte fr gmma sig fr den fr livet r ingenting vi kan spara p.

Slutpldering: Vi kommer alltid vilja leva, hur svrt livet n r kommer vi vilja behlla det s lnge vi inte ser tror p ngot bttre p andra sidan. Hjrndda, folk i koma osv kommer inte sakna livet eftersom de redan har frlorat sitt medvetande och drmed deras uppfattning om vad det innebr att leva. En del kanske har potential att tervnda till livet men de kommer inte srja det de missar om vi avslutar deras liv. Ingen kommer till skada frutom de anhriga, det r fr deras skull vi hller de "dda" vid liv.
Det jag frsker sga r att vi inte kan ngot annat n att leva, vi dr bara en gng och en del lyckas smre n andra. Tnk p vad du upplevt istllet fr vad du missat s kommer nog ditt liv att sluta lyckligt iallafall.
Citera
2009-04-06, 10:43
Medlem
WennstrMs avatar
I teorin s gr det att ka levnadsldern med typ det dubbla av idag, genom att radera koden fr apoptosen (cellen har en frprogramerad sjlvdd; dess de r dock undvikligt)

Dremot om man skulle radera denna kod, s skulle cellen utsttas fr enorma slitage och vad jag frstr s skulle vi alla d av cancer istllet. Fr cellen avslutar sig sjlv i tid till nr den brjar bli dlig och defekt. Vi r vldigt intressanta, vi mnniskor, som avviker s frn naturen. Vi mnar s om att stda de svaga och urvalet om vem/vilka som m frka sig och driva sina gener vidare snudd p fascinerande. Somliga har de sjukaste lggningarna allts.

Men fr att terg: skulle vi kunna leva tills vi blev 250 skulle vi nd d vid 170 rs lder, av cancer. Cellerna skulle slitas, bli utslitna och gra ett rent frdjvligt dligt jobb. Och det r mig veterligen fortfarande - ens i blotta teorin - oundvikligt.
Citera
2010-03-18, 13:44
Medlem
L.A.s avatar
Verkar som om jag fr ran att ta upp den hr trden igen.

Jag har funderat mycket p det hr och kommit fram till att det i grunden finns ett val vi mste gra.

Antingen s vljer man att byta ut utslitna organ gng p gng, f cellbehandling p de celler som det r av avgrande betydelse att de verlever (hjrnceller) reparerar muskler, hud, ben och annat med stamceller och tar mediciner fr att kroppen ska st ut med allting. Man fr evigt liv, men priset man fr betala r att man inte fr skaffa barn eftersom det skulle skapa en fruktansvrd befolkningskning om alla skaffade barn men ingen dog.
Det andra alternativet r att man gifter sig, skaffar barn (inte fr mnga dock) och njuter av att se dem vxa upp och utvecklas tillsammans med en mnniska man lskar. Nr sedan tiden r inne s avslutar man sitt liv. Detta alternativ liknar dagens livscykel ganska mycket, bortsett frn att man kommer att kunna vara frisk och ung tills tiden r inne fr att d.

Personligen skulle jag utan tvekan vlja att lta mina barn och barnbarn f uppleva den underbara sak som kallas livet istllet fr att desperat klnga fast vid ngot som naturen sedan lnge ansett att jag borde lmna. Problemet blir bara att det r svrt att genomfra i praktiken. Mnga skulle skert avst steriliseringen nr de var unga och istllet skaffa barn, men nr det brjar bli dags att avsluta det hela kommer de nd gra allt fr att rdda sitt skinn. Som Timbuktu rappade fr ngra r sedan: "Alla vill till himlen men ingen vill d"
Citera
2010-03-18, 23:21
Bannlyst
Om det kroppsligen skulle fungera att leva i 200 r s tror jag att mnniskan sjlsligt skulle bli frdig och vilja f till ett avslut, eller s anpassar vi oss till ett lngre liv som skulle vara meningsfullt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in