2009-03-25, 09:48
Medlem
seloots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcu_s
men jag tror inte han försöker göra en arnold press....

Det står ju att han gör Arnold press på filmen.
Citera
2009-03-25, 09:50
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePositive
Vilket gym tränar du på? 35kg

Ont, kör inte arnoldpressar, men vanliga hantelpressar ligger på 30+

Jag upplever att 40 kg brukar va max som standard på vanliga gym
det är det på mitt gym Vilket innebär att hantelrodd och bröstpress aldrig kan göras

Arnoldpress har jag aldrig gjort men jag brukar köra sittande hantelpress med 35kg x 6 Det är jag ganska nöjd med
Citera
2009-03-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sateria
Vilka muskler aktiveras mer/mindre i en arnoldpress? Är de effektivare än vanliga axelpressar? Vore kul att höra

Tar inte Arnold även på biceps lite?
Citera
2009-03-25, 21:27
Medlem
Har 66 kgs på mitt gym.
Citera
2009-03-25, 21:45
Medlem
80 at my
Citera
2009-03-25, 21:50
Medlem
p0wnis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
Tar inte Arnold även på biceps lite?

Biceps?!?! triceps om något...
Citera
2009-03-25, 22:02
Medlem
Undrar med vad det är för fördelar/nackdelar med vanliga samt "arnoldpressar"?

off topic:
Finns 120kilos hantlar på gymmet jag tränade på förut.
Citera
2009-03-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0wni
Biceps?!?! triceps om något...

Självklart så tar den på triceps, men ganska många ställen där övningen finns med så står det även att den tränar biceps indirekt. Personligen tycker jag att det känns som det också.

Inga som har lust att säga vad ni kör med? Nu blev tråden mer en tråd om vilka vikter som finns på gymmet
Citera
2009-03-25, 22:32
Bannlyst
Hm, tar typ 20kg i hantel press, kommer inte ihåg hur många reps men 6+ är det iaf!

80kgs hantlar på mitt gym
Citera
2009-03-25, 23:10
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Ifrågasätt inte Arnoldpressar!!

Man ska bara göra övningarna utan att undra varför eller vilken skillnad de gör jämfört med vanliga axelpressar.

Men om ni nu vill veta så kan jag ge lite info. Dock skiljer det något beroende på utförande.

Det som händer i startläget i Arnoldpressarna är att man betonar främre del på delta mycket, samt coracobrachialis och något på biceps korta ursprung. Dessutom får man ganska mycket belastning på övre delen på ryggen, i princip allt nedanför övre traps. Nästan alla muskler i anknytning med skulderbladet hjälper till med stabilisering. Även övre delen av ryggsträckarna får belastning. Triceps och biceps är inte betonade speciellt mycket i övrigt i startläget. När man sedan för ut armarna mot sidorna, kopplas övre delen av ryggen, coracobrachialis mer och mer "ur", och mellersta delen på delta betonas mer, och triceps betonas mer. Biceps är mer eller mindre inte aktiv mer än att hålla balansen på hanteln i motsats till triceps. Sedan är det ju en vanlig press, förutom att man gör en för övningen helt onödig pronation av underarmen. Det som händer i pronationen är att Brachioradialis blir mer involverad i balanseringen av hanteln, med triceps.

Sedan har vi rotatorcuffens arbete som blir annorlunda. Det finns en något förhöjd skaderisk på rotatorcuffen, jämfört med en vanlig hantelpress. Men kontrollerad teknik på Arnoldpressen Så kan jag inte säga om den är bättre eller sämre än en vanlig axelpress. Den är annorlunda, svårare att utföra och ger ett annat resultat.
Citera
2009-03-26, 00:00
Medlem
BengtZzs avatar
pez

med andra ord är arnoldpressar egentligen helt onödigt att göra. Då det finns andra övningar för rygg ;] ?!
Citera
2009-03-26, 00:21
Medlem
pezrulezhaakons avatar
BengtZz

Onödig?? Det är ju en ARNOLD-ÖVNING för tusan!!!! Dög den åt honom så duger den väl åt oss? (eller?)
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2009-03-26 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in