Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Jag har svårt att se hur man genom att läsa kursplaner och programbeskrivningar ska få någon större uppfattning om utbildningens kvalitet om sanningen ska fram. Dessutom finns utbildningar lämpliga vad gäller IT-man. som ännu inte hoppat på hypen kring just IT-man. (och därför heter något annat). Du får skryta bäst du vill, det intryck jag fått av dig är att du överhuvudtaget inte tycks hajja vad IT-man. handlar om - även om du säkert har rätt bra koll på managementområdet som sådant (vilket såklart är bra även det).
Vad gäller det sistnämnda bör vi inte bygga upp högskoleutbildningar efter vad som efterfrågas, nej. Vi bör inte ignorera det, men heller inte utgå från det. Givetvis bör vi inte heller enbart lyssna på mig, men som en del av forskarkollegiet har jag väl åtminstone något att bidra med. Om rekryterare vill hävda att blå fisk är gul fågel så får de gärna göra så, men om man helt plockar bort just management av IT ur IT-management har jag svårt att se varför man nu ska välja den benämningen (annat än av trista marknadsföringsskäl dvs.).
Jasså så utifrån egna erfarenheter, kursplan, studenter, rankningar och sunt förnuft går det inte att skapa sig en bra uppfattning om en utbildning? Tur att vi har dig som kan berätta för oss andra dårå!
Jättegulligt att du ens har ägnat tid till att skapa en uppfattning om mig. Men om du ens kan tro att du kan göra det utifrån ett inlägg säger väl en del. Jag har bra grepp om IT-management, tack så mycket! Att jag sedan tycker att det är flum och därmed sårar dina känslor får du tyvärr stå ut med.
Konstigt sätt att resonera angående uppbyggnaden av utbildningar inom högskoleväsendet. Utformningen av en utbildning sker alltid utifrån intressenters utgångspunkter, i olika grad. Vem ska ha störst inverkan i en utbildnings gång då dess avsikt är att ge dig kunskaper som gör dig behörig och kompetent för att kunna arbeta inom området? Ska det vara marknaden, vilket innebär att folk som går utbildningen faktiskt får jobb och har nytta av den efteråt, eller ska det vara myndigheter, vilket innebär att folk får gå och skriva in sig på arbetsförmedlingen efter examensdag?