Citat:
Ursprungligen postat av stockholmspojken
Jasså så utifrån egna erfarenheter, kursplan, studenter, rankningar och sunt förnuft går det inte att skapa sig en bra uppfattning om en utbildning? Tur att vi har dig som kan berätta för oss andra dårå!
Går och går, jag tror hursom att du - likt så många före dig - vida överdriver din egen kunskap för att på så sätt framstå i bättre dager. Vilka rankingar påstår du dig förresten utgå ifrån?
Citat:
Jättegulligt att du ens har ägnat tid till att skapa en uppfattning om mig. Men om du ens kan tro att du kan göra det utifrån ett inlägg säger väl en del. Jag har bra grepp om IT-management, tack så mycket! Att jag sedan tycker att det är flum och därmed sårar dina känslor får du tyvärr stå ut med.
Det sårar inte mina känslor överhuvudtaget, däremot visar det med all tydlighet att du inte har koll på IT-management då någon som har vettig koll inte avfärdar det som för IT-management just är centralt (om du lyfter bort det sk flummet har du knappast IT-management, eller hur?).
Citat:
Konstigt sätt att resonera angående uppbyggnaden av utbildningar inom högskoleväsendet. Utformningen av en utbildning sker alltid utifrån intressenters utgångspunkter, i olika grad. Vem ska ha störst inverkan i en utbildnings gång då dess avsikt är att ge dig kunskaper som gör dig behörig och kompetent för att kunna arbeta inom området? Ska det vara marknaden, vilket innebär att folk som går utbildningen faktiskt får jobb och har nytta av den efteråt, eller ska det vara myndigheter, vilket innebär att folk får gå och skriva in sig på arbetsförmedlingen efter examensdag?
Konstigt? Ptja, om du menar att hela universitetsvärlden är konstig, annars inte. Vidare menar nog väldigt få inom akademin att en utbildnings syfte är "att ge dig kunskaper som gör dig behörig och kompetent för att arbeta inom området" - även om anställningsbarhet som modeord letat sig längre och längre in på våra universitet de senaste åren. Vad gäller din avslutande fråga är det för mig uppenbart att marknaden inte ska styra den högre skolan (även om marknaden givetvis om den vill får bekosta den utbildning den finner önskvärd).
Givetvis är det vettigt om folk som lägger ner 3-5 år av sina liv på studier (+ skulder) får jobb efteråt (då det vanligtvis är därför folk också studerar), men det är inte detsamma som att universitetet ska vara någon slags externaliserad internutbildning för näringslivet. Sådant får de sköta själva. Akademin finns till för bildandet och spridandet av kunskap först och främst, inte för att producera arbetstagare på löpande band åt företagen. Om det sistnämnda vore målet hade vi kunnat stryka en hel del sk flum och kortat ner utbildningstiden med 80% eller så.
Citat:
Ursprungligen postat av prana
sthlmspojken du har rätt. Advisory Board diskuterar vad som behövs i utbildningen utifrån vad arbetsgivarna behöver.
du arbetar inte på ett universitet antar jag?
Senast redigerad av RockInRhino 2010-12-04 kl. 04:35.
Senast redigerad av RockInRhino 2010-12-04 kl. 04:35.