2009-03-23, 20:54
Medlem
BaalZeBubs avatar
Var tionde barn rymmer hemifrån
http://www.aftonbladet.se/wendela/article4714594.ab

"Det visar den första nationella kartläggningen av ämnet, som Rädda barnen gjort.

– Jag tycker det är chockerande många, säger Anna Frenning, ansvarig för projektet. "

Jag tvivlar. Det låter extremt överdramatiserat.

"– Var tionde barn lever i nöd på ett eller annat sätt, säger hon. "

"De råkar ut för många olika negativa upplevelser, som ensamhet, sexuella övergrepp och en stark psykisk press. 21 procent har inte pengar till mat, och 24 procent provar alkohol eller droger.

– Vi vill inte se att vi har en sådan företeelse i vårt samhälle, att barnen periodvis lever på gatan, säger Anna Frenning. "
Citera
2009-03-23, 20:57
Medlem
Västgötens avatar
Jag rymde hemifrån en gång när jag var liten.
Jag blev sur av nån anledning och knöt en liten påse kring en kvist och fyllde den med mina leksaker och rymde listigt iväg till farmor och farfar. Jag tröttnade efter en timme och gick hem igen
Citera
2009-03-23, 21:00
Bannlyst
Rymde hemifrån vid flera tillfällen när jag var i dagisåldern. Sedan var det lugnt ett tag.

Var borta ett par dygn då och då under tidiga tonåren, rymde väl kan man säga. Blev sen utslängd hemifrån vid 15.

Sov bl.a. över på SöS några nätter, nattvakterna lät mig sova i en soffa i entrehallen som jag släpat från en annan våning

Slutade sova där när en vakt blev närgången och började ge mig pengar... förstås i ett desperat försök till ett utbyte.
Citera
2009-03-23, 21:00
Medlem
iipods avatar
Jag ska berätta en kul sak som hände mig jag rymde hemifrån en gång när jag var liten.
Jag blev sur av nån anledning och knöt en liten påse kring en kvist och fyllde den med mina leksaker och rymde listigt iväg till farmor och farfar. Jag tröttnade efter en timme och gick hem igen
Citera
2009-03-23, 22:22
Medlem
Bajsfacistens avatar
41% av de som rymt är någon de en invandringsunge i någon form. Fast det är enligt studien inte "statistikt signifikant."

Citat:
Denna studie utgår från definitionen att ett uppbrott innebär att den unge varit
hemifrån minst 24 timmar utan vårdnadshavarens tillstånd. Det betyder att samtliga
ungdomar som svarade att de hade varit med om ett uppbrott hade varit hemifrån
minst ett dygn utan föräldrarnas medgivande.

37% procent av de som svarta att de varit med om ett uppbrott så har det varit 1 natt och 65% spenderade natten hos en vän.

Alltså om man sover hos en kompis som man inte får för sina föräldrar,... så lever man i nöd.

http://www.rb.se/press/pressmeddelanden/Pages/unga-som-rymmer.aspx

Citat:
Man måste också ta hand om de barn som inte har något annat val än att lämna hemmet. Då är olika former av stödboende viktigt, enligt Anna Frenning. Hon berättar att många också kastas ut när de fyllt arton år.

Jojavisst, tittar vi på sida 67 så är det 6 st ungdomar av de som har blivit "tvingade" från sitt hem pga att de fyllt 18 år av 329. Alltså två 2 % av de 329. Detta är enligt Anna Frenning många.
Senast redigerad av Bajsfacisten 2009-03-23 kl. 22:53.
Citera
2009-03-23, 22:50
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
41% av de som rymt är någon de en invandringsunge i någon form. Fast det är enligt studien inte "statistikt signifikant."

37% procent av de som svarta att de varit med om ett uppbrott så har det varit 1 natt och 65% spenderade natten hos en vän.

Alltså om man sover hos en kompis som man inte får för sina föräldrar,... så lever man i nöd.

http://www.rb.se/press/pressmeddelanden/Pages/unga-som-rymmer.aspx

Jojavisst, tittar vi på sida 67 så är det 6 st ungdomar av de som har blivit "tvingade" från sitt hem av 329. Alltså två 2 % av de 329. Anna Frenning detta är enlligt Anna Frenning många.

Fint att du orkade titta närmare på rapporten. Då ser vi alltså återigen att Rädda Barnen går ut och ljuger i pressen. För vad ska man annars kalla dessa vilseledande och överdramatiserade uppgifter, som nu sprider sig i media.
Citera
2009-03-23, 23:10
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Fint att du orkade titta närmare på rapporten. Då ser vi alltså återigen att Rädda Barnen går ut och ljuger i pressen. För vad ska man annars kalla dessa vilseledande och överdramatiserade uppgifter, som nu sprider sig i media.
Vem bryr sig? Om man inte tar med i beräkningen att RB försöker få det att framstå som värre än det är så är man dum, och verklighetsfrånvarande. Ingen här är det va?

Förstår inte poängen med rapporten öht, alla vet att det finns barn som rymmer hemifrån pga dåliga familjeförhållanden. Vore det inte bättre att fokusera på de dåliga familjeförhållandena än själva rymmandet?
Citera
2009-03-23, 23:25
Medlem
Andremasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Förstår inte poängen med rapporten öht, alla vet att det finns barn som rymmer hemifrån pga dåliga familjeförhållanden. Vore det inte bättre att fokusera på de dåliga familjeförhållandena än själva rymmandet?

Då kanske man hade varit tvungen att fokusera på de verkliga problemen och kommit fram till slutsatser som är icke-PK?
Citera
2009-03-23, 23:30
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andremask
Då kanske man hade varit tvungen att fokusera på de verkliga problemen och kommit fram till slutsatser som är icke-PK?
Sant, plussa siffror är ju så mycket lättare än att ta tag i problem. Det är ju Sverige ett lysande exempel på, generalisering.
Citera
2009-03-24, 00:42
Medlem
Carpe Diems avatar
PI -> BF
/mod
Citera
2009-03-24, 00:42
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Vem bryr sig? Om man inte tar med i beräkningen att RB försöker få det att framstå som värre än det är så är man dum, och verklighetsfrånvarande. Ingen här är det va?

Jag bryr mig. Lögner och överdrifter har en tendens att resultera i katastrofala riksdagsbeslut.
Citera
2009-03-24, 00:58
Medlem
Aristotélēss avatar
Vi måste verkligen ha det svårt i Sverige om det rubriceras som nöd och sorg
att folk vid 18 års ålder uppmanas att skaffa ett eget liv. Staten finns naturligtvis
redo att försörja dessa nuvuxna, så problemet är ju enormt. Sudanbarnen kan ta sig i brasan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in