Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-23, 19:25
Medlem
Som rubriken lyder har fått problem med linux och xp....

Vill inte längre har kvar linux mint på min hårdisk och istället enbart köra xp home edition,
problemet blir när jag ska installera om xp får jag inte bort grub 1.5 som startar om datorn när den inte hittar linux filerna. ( hade inte linux på en portion utan på en separat hårdisk)

har ingen skiva till xp utan allt ligger på hårdisken för att installera om xp.
hur ska jag göra för att få tillbaka windows xp och slippa Linux?

tacksam för seriösa svar!

(har sökt runt både här och på google men inte lyckats lösa mitt problem)
Senast redigerad av samel 2009-03-23 kl. 19:27.
Citera
2009-03-23, 20:19
Medlem
dobbelinas avatar
Du måste ha en XP CD.
Boota upp med XP CD'n. Välj återställningskonsollen och skriv bara in "Fixmbr" så skriver Windows över GRUB.
Citera
2009-03-23, 20:32
Medlem
[quote=dobbelina]Du måste ha en XP CD.
Boota upp med XP CD'n. Välj återställningskonsollen och skriv bara in "Fixmbr" så skriver Windows över GRUB.[/QUOT]

problemet är att jag inte har någon cd, har hämtat hem xp skivan men datorn vill inte boota från dvdn kanske cd läsaren som inte klarar av dvd+rw. finns det något sätt att göra det från usb? har ett 8gig usb
Citera
2009-03-23, 20:39
Medlem
dobbelinas avatar
Har du gått in i bios och satt CD/DVD först i boot ordningen?
Citera
2009-03-23, 20:49
Medlem
var aldrig inne i bios..... men tryckte f8 och valde att boota från dvd'n borde vara samma sak fast ska testa det så fort jag instalerat linux på skiten. hittat ett sätt på google som kan funka med lite tur
Citera
2009-03-24, 11:20
Medlem
äntligen!!

jag fattade hela alltet fel.... skivan jag laddat ner skulle jag inte bränna den hade en fil som la in allt på hårdisken och sen därifrån installerade allt

tack så mycket för hjälpen datorn funkar som normalt igen

hårdisken där jag haft linux på tvärt dog nyss hittar inte den i bios eller nått xD bara en gammal 40 gigare så tråden kan låsas nu
Senast redigerad av samel 2009-03-24 kl. 11:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in