2009-09-07, 10:28
Medlem
Tiptons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Förstår vad du menar men för att vara lite petig så slår inte Brock haymakers, en haymaker är en som en krok fast med rakare arm och man tar ut rörelsen mer i skuldran, träffar hårt men man öppnar upp sig mycket i försvaret, tex på kända fighters som använder haymakers är Wand och ev Fedor fast han har lite udda stil han

Brock slår mer en såkallad klassisk rak höger
Vart har du hittat informationen att en "haymaker" har denna precisa definition? En "haymaker" brukar man väl i princip kalla alla slag med mkt kraft och vid båga, det där med rak arm och skuldra osv visste jag inte...

Förstår heller inte vad som ska vara så udda med Fedor's stil då vad jag vet är den tekniken rätt vanlig i boxningen i öst, där man svingar mkt från höften och vinkeln är lite annorlunda. Det är vanligt att amerikanare tycker han slåss skumt och har "dålig teknik" för att de är så ingrodd i att stand up'en ska se ut som "western boxing".

Wand och Fedor har dessutom ruggigt olik slagteknik/stil. Wand slår vida krokar och brawlar mycket mer medans Fedor väljer lägen där han blir träffad så lite som möjligt och håller mer distans, slagtekniken är som sagt olika även. Nu gillar jag inte termen "haymaker" och jag skulle inte säga att någon av Fedor och Wand överlag använder sig av mestades "haymakers", tkr isf chuck liddell vore ett bättre exempel där.
Citera
2009-09-07, 10:46
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tipton
Vart har du hittat informationen att en "haymaker" har denna precisa definition? En "haymaker" brukar man väl i princip kalla alla slag med mkt kraft och vid båga, det där med rak arm och skuldra osv visste jag inte...

Förstår heller inte vad som ska vara så udda med Fedor's stil då vad jag vet är den tekniken rätt vanlig i boxningen i öst, där man svingar mkt från höften och vinkeln är lite annorlunda. Det är vanligt att amerikanare tycker han slåss skumt och har "dålig teknik" för att de är så ingrodd i att stand up'en ska se ut som "western boxing".

Wand och Fedor har dessutom ruggigt olik slagteknik/stil. Wand slår vida krokar och brawlar mycket mer medans Fedor väljer lägen där han blir träffad så lite som möjligt och håller mer distans, slagtekniken är som sagt olika även. Nu gillar jag inte termen "haymaker" och jag skulle inte säga att någon av Fedor och Wand överlag använder sig av mestades "haymakers", tkr isf chuck liddell vore ett bättre exempel där.
Nu har jag inga somhelst åsikter om Fedors stil. Den funkar ju uppenbarligen.
Däremot tycker jag det är fel att det skulle vara en specifik öststats boxarstil. De är i 99% av fallen ännu mer inrutade och precisa än de i väst. Den ryska skolan är känd för sin tighta guard och metodiska nästan robotlika boxning. Jabb jabb jabb rak-höger. Jabb jabb jabb. osv.

Kika på bröderna Klitschko så får du en ganska bra bild hur den ryska (sovjetiska) stilen är uppbyggd om du är intresserad.
Citera
2009-09-07, 10:56
Medlem
Tiptons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fugu
Nu har jag inga somhelst åsikter om Fedors stil. Den funkar ju uppenbarligen.
Däremot tycker jag det är fel att det skulle vara en specifik öststats boxarstil. De är i 99% av fallen ännu mer inrutade och precisa än de i väst. Den ryska skolan är känd för sin tighta guard och metodiska nästan robotlika boxning. Jabb jabb jabb rak-höger. Jabb jabb jabb. osv.

Kika på bröderna Klitschko så får du en ganska bra bild hur den ryska (sovjetiska) stilen är uppbyggd om du är intresserad.
Okey, nu vet jag att du är en boxningsnisse har garanterat har mer koll än mig. Detta är inget jag studerat men har hört att boxningsskolor i öst har lärt ut på "fedors vis" , nu har jag dock för tillfället inget att backa upp det med så jag får väl backa på den punkten nu.
Citera
2009-09-07, 11:06
Medlem
fugus avatar
Det fedor verkligen har är en sinnessjuk timing. Tror det är därför hans okonventionella stil fungerar så bra. Tycker det syns ännu mer då han sparras.
Citera
2009-09-07, 11:07
Medlem
No_fears avatar
Citat:

Ahh Wand har nog det som man rätt så exakt kallar just haymakers, kraften kommer från överkroppen och man drar bak skuldran mycket när man "laddar upp" slaget. Slaget blir med rakare arm än en vanlig boxnings krok därför jag nämnde det så.

Nämnde Fedor också men han har lite annorlunda stil för han använder också sitt fotarbete också mycket bakom slagkraften. Tycker inte det är en dålig stil han har men hans slag är annorlunda från en haymaker fast rätt så lika för kraften kommer mycket från rotationen i överkroppen, så därför jag skrev in han.

Och ang Chuck så tycker jag att han har har en lite av en blandning mellan överhand/rakt slag och haymaker, det slaget han är känd över är rätt så udda slag.
Hittade en video på Chucks slag: http://www.youtube.com/watch?v=7BCU64CwmYc
Han går fram och rör fötterna som att han ska slå ett vanligt rakt slag men han får också kraft från att han vrider överkroppen och har en båge med slaget (likt haymakern). Sen vrider han in handen/armen som i ett överhands slag också, så han har ett speciellt slag den karln, vet inte vad man ska kalla det.
En haymaker kan man göra från stillastående och ändå få stor kraft i slaget nåt som är svårare med ett rakt slag då man behöver sätta sin tyngd bakom slaget.

Här var också ett haymaker slag av Rampage på Sport science: http://www.youtube.com/watch?v=A_wnt84iyMk (drygt 6 min in i videon)

Där hittade jag också lite mer info om olika slag: http://en.wikipedia.org/wiki/Punch_(combat)

Enligt Wiki så används även haymakern från GnP också enligt den länken.
Citera
2009-09-07, 11:11
Medlem
Tiptons avatar
hmm.. aja, för mig så har alltid "haymaker" varit ett slag där man laddar upp mycket och drar till utan någon direkt sofistikerad teknik. Men som sagt så använder jag sällan den termen så...
Citera
2009-09-07, 11:20
Medlem
No_fears avatar
Citat:
hmm.. aja, för mig så har alltid "haymaker" varit ett slag där man laddar upp mycket och drar till utan någon direkt sofistikerad teknik. Men som sagt så använder jag sällan den termen så...

Det är en ganska bra beskriving för en haymaker, man laddar upp mycket, satsar allt på ett slag och lämnar sig rätt så öppen för slag tillbaka.

Rampage är en rätt så bra exempel från en som varit en brawler som dragit sina haymakers till att nu slåss mer som en boxare och använda korta krokar som inte lämnar han så öppen för returer. Gått mer från att förlita sig på kraft till att kunna använda kraften med en bra teknik och kunna försvara sig riktigt bra mot slag mot huvudet.

Så Fedor kanske var ett dåligt exempel för Haymakers han får också gå in klassas som väldigt udda stil tillsammans med Liddell och Jardine
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in