2025-10-09, 10:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av electricstar
Fråga om Bitlocker: (Win 11)

Är en raderat fil helt osynlig efter att jag har tömt papperskorgen? Ingen kan återskapa den? (Jämför med vanligt filsystem där filen bara är markerad osynlig).

Tex. på Androids krypterade filsystem, om man raderar filler permanent (inte via papperskorgen), version 6.0 och senare), så är filerna helt raderade och oåterkalliga. Är det det samma på Windows med Bitlocker?
Vanlig radering tar väl bara bort filerna ur filsystemet så den som har nyckeln till din Bitlocker bör kunna återskapa den på samma sätt som vilken fil som helst.
Utan nyckeln lär det ju inte ens gå att komma åt filer som inte är raderade.
Citera
2025-10-09, 12:01
Medlem
electricstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vanlig radering tar väl bara bort filerna ur filsystemet så den som har nyckeln till din Bitlocker bör kunna återskapa den på samma sätt som vilken fil som helst.
Utan nyckeln lär det ju inte ens gå att komma åt filer som inte är raderade.

Det stämmer.. funderade mest om samma funktionalitet som på Android fil kryptering finns. Men det gör det inte. Android har säker radering av filer.
Citera
2025-10-09, 12:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det stämmer.. funderade mest om samma funktionalitet som på Android fil kryptering finns. Men det gör det inte. Android har säker radering av filer.
Finns program till Windows t ex File Scredder som raderar filer säkert om man vill.
Citera
2025-10-09, 18:13
Medlem
264s avatar
luks encryption annars. vad mer behöver man? bara att köra linux istället för pissiga windows. mkt mer klass!! om man skulle överväga ens hur skräp det är med windows och få dopaminkickar på dataspel så finns det mkt bättre grejer kan jag säga. luks encryption: håller grisarna långt bort från datan. man borde nästan förnedra såna som inte kör linux för att kryptering på windows är så svagt. det är som att bygga ett fängelse och frivilligt be fångarna att gå in.
Citera
2025-10-11, 09:00
Medlem
electricstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns program till Windows t ex File Scredder som raderar filer säkert om man vill.

Jag hittade Wise Disc Cleaner, den rensar olika former av data på Windows, man kan ställa in veckoschema för att köra i bakgrunden etc. Kan skriva över med nollor på borttaget data.

Dessutom gratis.
Citera
2025-10-11, 10:22
Medlem
Citat:
Jag hittade Wise Disc Cleaner, den rensar olika former av data på Windows, man kan ställa in veckoschema för att köra i bakgrunden etc. Kan skriva över med nollor på borttaget data.

Dessutom gratis.
Var ser du att detta program skulle kunna radera borttagen data? Ser ingenting om det efter att ha installerat det.

Kör med Bleachbit istället. Den har faktiskt funktionen som folk i tråden bryr sig om.
Citera
2025-10-11, 10:26
Medlem
electricstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Var ser du att detta program skulle kunna radera borttagen data? Ser ingenting om det efter att ha installerat det.

Kör med Bleachbit istället. Den har faktiskt funktionen som folk i tråden bryr sig om.

Gå till meny (uppe i högra hörnet). Inställningar, Fliken Allmän . Klicka för säker borttagning

.. För att skriva över Raderad data på hela disken, använder jag CCleaner. Ganska billig och bra för att uppdatera drivrutinerna med, orkar inte leta upp alla drivrutiner på egen hand, den fixar det åt en.
Senast redigerad av electricstar 2025-10-11 kl. 10:33.
Citera
2025-10-11, 10:36
Medlem
Citat:
Gå till meny (uppe i högra hörnet). Inställningar, Fliken Allmän . Klicka för säker borttagning

.. För att skriva över Raderad data på hela disken, använder jag CCleaner. Ganska billig och bra för att uppdatera drivrutinerna med, orkar inte leta upp alla drivrutiner på egen hand, den fixar det åt en.
Ja eller så kan du köra något som är open source och inte något som en gång i tiden hade malware?

https://thehackernews.com/2018/04/cc...re-attack.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in