Har läst några 60-sidor bakåt nu och undrar följande:
Angående
RAM-minnet och att lösenord skulle sparas där. Hur blir det om jag har krypterade fil-containrar som jag unmountar varje gång jag går ifrån datorn för att sedan sätta datorn (en Mac) i vila? Maccen stängs alltså aldrig av utan sätts bara i vila (alt+cmd+utmatning) varje gång jag inte är vid den.
Det talades om att kryptera Ram-minnet vid vila. Behöver jag det när jag unmountar varje gång innan vila? Ifall jag behöver det hur görs det på en Mac? Kan det ge några problem?
Likaså om man använder en keyfile som måste användas ihop med lösenord för fil-containrarna hur skyddar man sig att denne inte ligger synlig i något ram-minne när den matats ut från t ex ett usb-minne?
Hur är det om man för över filer från en hårddisk till en krypterad disk? Finns filerna synliga innan de kommit till krypteringsmappen och hur kan man ta bort dessa? Jag raderar filerna säkert (finns i mac som alternativ i papperskorgen).
Undrar också hur det är när jag gör backup mellan mina krypterade fil-containrar. Jag mountar containrarna och för över mapparna till backup-krypterade mappar. Använder då ChronoSync till hjälp vid överföring. Finns filerna synliga i systemet på datorn när de kopierats mellan krypteringsmapparna? Ifall ja, hur rensar man då?
Tack på förhand för svaren!
Edit: Jag använder virtuellt tangentbord när jag skriver in lösenord. Är det bättre för säkerheten?