2011-07-11, 17:25
Medlem
Har läst några 60-sidor bakåt nu och undrar följande:

Angående RAM-minnet och att lösenord skulle sparas där. Hur blir det om jag har krypterade fil-containrar som jag unmountar varje gång jag går ifrån datorn för att sedan sätta datorn (en Mac) i vila? Maccen stängs alltså aldrig av utan sätts bara i vila (alt+cmd+utmatning) varje gång jag inte är vid den.

Det talades om att kryptera Ram-minnet vid vila. Behöver jag det när jag unmountar varje gång innan vila? Ifall jag behöver det hur görs det på en Mac? Kan det ge några problem?

Likaså om man använder en keyfile som måste användas ihop med lösenord för fil-containrarna hur skyddar man sig att denne inte ligger synlig i något ram-minne när den matats ut från t ex ett usb-minne?

Hur är det om man för över filer från en hårddisk till en krypterad disk? Finns filerna synliga innan de kommit till krypteringsmappen och hur kan man ta bort dessa? Jag raderar filerna säkert (finns i mac som alternativ i papperskorgen).

Undrar också hur det är när jag gör backup mellan mina krypterade fil-containrar. Jag mountar containrarna och för över mapparna till backup-krypterade mappar. Använder då ChronoSync till hjälp vid överföring. Finns filerna synliga i systemet på datorn när de kopierats mellan krypteringsmapparna? Ifall ja, hur rensar man då?

Tack på förhand för svaren!

Edit: Jag använder virtuellt tangentbord när jag skriver in lösenord. Är det bättre för säkerheten?
Senast redigerad av november15 2011-07-11 kl. 18:25.
Citera
2011-07-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av november15
Har läst några 60-sidor bakåt nu och undrar följande:

Angående RAM-minnet och att lösenord skulle sparas där. Hur blir det om jag har krypterade fil-containrar som jag unmountar varje gång jag går ifrån datorn för att sedan sätta datorn (en Mac) i vila? Maccen stängs alltså aldrig av utan sätts bara i vila (alt+cmd+utmatning) varje gång jag inte är vid den.

Det talades om att kryptera Ram-minnet vid vila. Behöver jag det när jag unmountar varje gång innan vila? Ifall jag behöver det hur görs det på en Mac? Kan det ge några problem?

Likaså om man använder en keyfile som måste användas ihop med lösenord för fil-containrarna hur skyddar man sig att denne inte ligger synlig i något ram-minne när den matats ut från t ex ett usb-minne?

Hur är det om man för över filer från en hårddisk till en krypterad disk? Finns filerna synliga innan de kommit till krypteringsmappen och hur kan man ta bort dessa? Jag raderar filerna säkert (finns i mac som alternativ i papperskorgen).

Undrar också hur det är när jag gör backup mellan mina krypterade fil-containrar. Jag mountar containrarna och för över mapparna till backup-krypterade mappar. Använder då ChronoSync till hjälp vid överföring. Finns filerna synliga i systemet på datorn när de kopierats mellan krypteringsmapparna? Ifall ja, hur rensar man då?

Tack på förhand för svaren!

Edit: Jag använder virtuellt tangentbord när jag skriver in lösenord. Är det bättre för säkerheten?

Truecrypt wipar lösenord som är lagrade i RAM när du unmountar
Citera
2011-07-13, 03:08
Medlem
Jag har en truecrypt fil som jag skulle vilja oppna. Problemet ar att jag inte har anvant den pa ar och dag, och har saledes glomt bort losenordet. Fast bara nastan. Jag vet i princip vilken losenordsfras jag utgick ifran, men blandade stora och sma bokstaver, siffror och tecken.

Sa har ser strukturen, X = stora/sma bokstaver och Y = siffror/tecken.

xxxxxxyyy
xxxxxxxyyyy

Som exempel kan frasen vara "flashback123", men ocksa "fLaShBACk#2!, eller "FLASHback#@!".

Om man nu skulle forsoka cracka losenordet sa maste val detta hjalpa otroligt mycket?
Hur gar jag till vaga for att cracka losenordet?

Tack!
Citera
2011-07-13, 10:10
Medlem
n00rfens avatar
Tänkte varna lite; jag krypterade tre diskar på 2 TB vardera med TrueCrypt. När det var runt 200 GB kvar på en av dem så började den ge konstiga fel - kan inte skriva, kan inte läsa, unmountar sig själv, etc. Testade då att rensa så att ~250 GB var ledigt. Då fungerade den bättre. Sedan samma sak igen.

Testade då att fylla upp disk #2 lika mycket, och samma sak hände.

Så nu har jag wipeat diskarna och krypterat dem med PGP istället. Fungerar klockrent trots endast ca 100 GB ledigt på en av diskarna.

Så, bara så ni vet - 2 TB verkar inte fungera så bra.
Citera
2011-07-21, 13:58
Medlem
Ifall man gör en filkryptering på 500GB och använder en mer avancerad kryptering (2 el 3 ciphers) så tar det ju en himla tid att skapa/formatera, typ 9 timmar. När den containern väl är skapad och jag sparar saker i den och sedan stänger den tar det på något vis lika lång tid för den att kryptera sig eller är det bara när den skapas som det tar sådan tid?

Det är ingen hel systemkryptering på den externa hårddisken jag gör utan jag använder bara stora containrar på 500GB. Är detta bra eller dåligt i längden? Finns det fördelar med detta eller ska man bara kryptera hela skiten? Några med erfarenhet som kan svara?
Citera
2011-07-21, 16:48
Medlem
2006.s avatar
Citat:
När den containern väl är skapad och jag sparar saker i den och sedan stänger den tar det på något vis lika lång tid för den att kryptera sig eller är det bara när den skapas som det tar sådan tid?
Nej. Däremot så är det så att olika algoritmer har olika läs/skrivtider. Om du kör flera algoritmer ökar naturligtvis läs/skrivtiderna.
Citat:
Det är ingen hel systemkryptering på den externa hårddisken jag gör utan jag använder bara stora containrar på 500GB. Är detta bra eller dåligt i längden? Finns det fördelar med detta eller ska man bara kryptera hela skiten? Några med erfarenhet som kan svara?
Truecrypt klarar inte att dekryptera hela volymer förutom helkrypterade systemdiskar. Därför kan de vara bra att köra med containers istället, en containerfil går ju att flytta som du vill. Systemdisken ska du givetvis också ha krypterad för din egen säkerhets skull.
Citera
2011-07-26, 19:38
Medlem
Supremuss avatar
Fick min nya dator hem idag och får detta meddelande när jag fösröker hel-kryptera systemdisken:

""Truecrypt does not support encrypting a system drive that has been converted to a dynamic disk""

Vad fan betyder det? Hur löser jag detta?
Citera
2011-07-26, 19:39
Medlem
Supremuss avatar
Dynamisk disk - betydelse?

Vad afn betyder det?
Mitt truecrypt vägrar kryptera hela systemdisken pga att disken verkar vara "dynamisk" och det klarar den inte av. Hur fixar jag till detta.

Felmedd: "Truecrypt does not support encrypting a system drive that has been converted to a dynamic disk"
Citera
2011-07-26, 20:02
Medlem
BrottareGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supremus
Vad afn betyder det?
Mitt truecrypt vägrar kryptera hela systemdisken pga att disken verkar vara "dynamisk" och det klarar den inte av. Hur fixar jag till detta.

Felmedd: "Truecrypt does not support encrypting a system drive that has been converted to a dynamic disk"

http://www.datormagazin.se/artiklar/experten/20081113/vad-ar-en-dynamisk-disk/?page=1
Citera
2011-07-26, 21:00
Medlem
Supremuss avatar
Helvete, så det går inet att kryptera disken med Truecrypt eller?
Det måste gå på något sätt, hur fan gör man?
Fattade inte så mkt av artikeln.
Citera
2011-07-26, 21:53
Medlem
Supremuss avatar
Helvete alltså! Klarar jag inte av att kryptera datorn kommer jag fan slänga den i väggen. Det är det enda problemet jag har just nu!

Meddelandet jag får upp:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e2f1ae206905_felmedd.png

Översikt över mina diskar:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e2f1affdf3b0_diskar.png

Dator jag har (uppgraderade från 32 till 64bit):
http://www.pricerunner.se/pl/27-2662838/Baerbara-datorer/HP-EliteBook-8440p-Intel-Core-i7-640M-2.8GHz-4GB-320GB-LED14-DVDRW-Win-7-Pro-priser

Så vad fan är felet? Vill alltså kryptera systemdisken, dvs C, helt och hållet, hur gör jag?
Citera
2011-07-26, 22:08
Medlem
BrottareGustavs avatar
Varför vill du kryptera? Själv har jag aldrig tänkt på att det finns "dynamiska diskar". Köp en ny Hårddisk på 1TB (Samsung Spinpoint F3/4) från Inet.se - 400-500 spänn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in