Citat:
Ursprungligen postat av 4l13n
TEXT
Det där inlägget var det mest felaktiga jag någonsin sett angående Linux.
Citat:
1.) Linux är inte lika användarvänligt som Windows är, så det kommer att ta ett litet tag innan du får reda på hur det hela fungerar.
Användarvänlighet och intiutivitet är inte samma sak, ett bash-interface är väldigt användarvänligt men inte alls intiutivt. Det tog mig ca. 1 - 2 timmar att få grepp om hur GNOME fungerade. Jag kan inte jämföra med Windows eftersom jag har suttit vid Windows sedan 5-års åldern. Det man behöver göra för att få en så angenäm Linux-upplevelse som möjligt är att släppa det windows-centrerade tänkandet. En text som beskriver detta på ett rätt bra sätt är
denna.
Citat:
2.) För att spela World of Warcraft på Linux så behöver du en "Windows Emulator". En som brukar fungera är "Wine". Wine agerar som ett "inre Windows skal" som låter dig installera .exe filer. Du kan behöva mycket hjälp för att få det att fungera bra. Läs mer på:
www.winehq.com
Wine
Is
Not
An
Emulator. Som jag har förstått det så tillhandahåller wine ett "lager" med dll-filer som möjliggör exekvering av .exe-filer.
Citat:
3.) Att installera vanliga program är mer komplicerat än på Windows. Oftast installerade jag program via konsolen.
Det där var det dummaste jag någonsin jag någonsin hört. Att installera vanliga program (VLC, XMMX, MPlayer mm.) är väldigt lätt, och mycket bekvämare än i Windows (valfri version). Det finns flera olika sätt att gå tillväga.
1. Från repositoriet. Ett repository ("repo") är ett förråd med program som ligger på någon server någonstans. I korthet är det installationsfiler (paket) som kan laddas ner med en pakethanterare. I Ubuntu används Synaptic (GUI) eller apt (i terminalen). Detta gör installationen väldigt bekväm. Allt man gör (i Ubuntu) är antingen att skriva "sudo apt-get paketnamn" i terminalen. Om man vill installera VLC skriver man t.ex.
sudo apt-get install vlc. Man kan också använda Synaptic om man skulle vara rädd för textbaserat. Då startar man Synaptic från menyn, skriver in namnet på det programmet i sökfältet och installerar det paketet som är rätt.
2. Man gör det "the Windows-way". Man går in på programmets hemsida, laddar ner en *.deb-fil, och sedan dubbelklickar på den och följer intsruktionerna.
3. Det sättet som jag skulle kunna tänka mig är krångligare än att ladda ner en .exe-fil och dubbelklicka är att kompilera från källkod. Då måste man först ladda ner källkoden från någonstans på Internet, packa upp *.tar.gz-filen, navigera till den i terminalen, och (oftast) skriva
./configure
make
sudo make install
Då måste man också lösa alla dependencies (andra program som eventuellt måste installeras tex. codecs och liknande) manuellt.
En text som skulle vara väldigt bra för 4l13n att läsa skulle vara
den tidigare nämda texten.