• 1
  • 2
2009-03-24, 13:36
Medlem
Kyrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4l13n
1.) Linux är inte lika användarvänligt som Windows är, så det kommer att ta ett litet tag innan du får reda på hur det hela fungerar.
2.) För att spela World of Warcraft på Linux så behöver du en "Windows Emulator". En som brukar fungera är "Wine". Wine agerar som ett "inre Windows skal" som låter dig installera .exe filer. Du kan behöva mycket hjälp för att få det att fungera bra. Läs mer på: www.winehq.com
3.) Att installera vanliga program är mer komplicerat än på Windows. Oftast installerade jag program via konsolen.
1. Nej, du har rätt. Linux är inte lika användarvänligt som windows. Det är ännu mer användarvänligt!
2. Wine är inte särskilt svårt.
3. Mer komplicerat? Skojar du? Ett mycket enkelt kommando i en terminal. Eller ett mycket användarvänligt program där du kryssar i det du vill ha och sedan klickar "OK." Hur i hela fridens namn kan du få det till att vara mer komplicerat än att söka upp programmets hemsida, ladda ner filen, starta installeraren, välja plats för installation och sedan klicka Next i all oändlighet?

Linux är annorlunda än windows. Att allt inte är som man är van vid betyder inte att det är mer komplicerat.
Citera
2009-03-24, 14:57
Medlem
BRFs avatar
Citat:
Om du vill byta till ett Linux operativsystem, så skulle jag rekommendera antingen Ubuntu, eller LinuxMint. Om du inte har använt Linux tidigare så borde du veta ett par saker:

1.) Linux är inte lika användarvänligt som Windows är, så det kommer att ta ett litet tag innan du får reda på hur det hela fungerar.
2.) För att spela World of Warcraft på Linux så behöver du en "Windows Emulator". En som brukar fungera är "Wine". Wine agerar som ett "inre Windows skal" som låter dig installera .exe filer. Du kan behöva mycket hjälp för att få det att fungera bra. Läs mer på: www.winehq.com
3.) Att installera vanliga program är mer komplicerat än på Windows. Oftast installerade jag program via konsolen.

Om du vill ha en användarvänlig Linux distribution så skulle jag rekommendera att du laddade ner LinuxMint. Det är mindre komplicerat att använda än Ubuntu, även om Ubuntu är bra och stabilt.

Om du har problem med installationer och dylikt registrera dig på www.ubuntuforums.org. Här kan du hitta guider till vilket Linux OS som helst.

Wine Is Not an Emulator
Citera
2009-03-25, 11:01
Medlem
Holger Meinss avatar
Citat:
TEXT
Det där inlägget var det mest felaktiga jag någonsin sett angående Linux.

Citat:
Användarvänlighet och intiutivitet är inte samma sak, ett bash-interface är väldigt användarvänligt men inte alls intiutivt. Det tog mig ca. 1 - 2 timmar att få grepp om hur GNOME fungerade. Jag kan inte jämföra med Windows eftersom jag har suttit vid Windows sedan 5-års åldern. Det man behöver göra för att få en så angenäm Linux-upplevelse som möjligt är att släppa det windows-centrerade tänkandet. En text som beskriver detta på ett rätt bra sätt är denna.
Citat:
Wine Is Not An Emulator. Som jag har förstått det så tillhandahåller wine ett "lager" med dll-filer som möjliggör exekvering av .exe-filer.
Citat:
Det där var det dummaste jag någonsin jag någonsin hört. Att installera vanliga program (VLC, XMMX, MPlayer mm.) är väldigt lätt, och mycket bekvämare än i Windows (valfri version). Det finns flera olika sätt att gå tillväga.

1. Från repositoriet. Ett repository ("repo") är ett förråd med program som ligger på någon server någonstans. I korthet är det installationsfiler (paket) som kan laddas ner med en pakethanterare. I Ubuntu används Synaptic (GUI) eller apt (i terminalen). Detta gör installationen väldigt bekväm. Allt man gör (i Ubuntu) är antingen att skriva "sudo apt-get paketnamn" i terminalen. Om man vill installera VLC skriver man t.ex. sudo apt-get install vlc. Man kan också använda Synaptic om man skulle vara rädd för textbaserat. Då startar man Synaptic från menyn, skriver in namnet på det programmet i sökfältet och installerar det paketet som är rätt.

2. Man gör det "the Windows-way". Man går in på programmets hemsida, laddar ner en *.deb-fil, och sedan dubbelklickar på den och följer intsruktionerna.

3. Det sättet som jag skulle kunna tänka mig är krångligare än att ladda ner en .exe-fil och dubbelklicka är att kompilera från källkod. Då måste man först ladda ner källkoden från någonstans på Internet, packa upp *.tar.gz-filen, navigera till den i terminalen, och (oftast) skriva

./configure
make
sudo make install

Då måste man också lösa alla dependencies (andra program som eventuellt måste installeras tex. codecs och liknande) manuellt.

En text som skulle vara väldigt bra för 4l13n att läsa skulle vara den tidigare nämda texten.
Senast redigerad av Holger Meins 2009-03-25 kl. 11:07.
Citera
2009-03-25, 13:10
Medlem
israeli777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Yoo

Har precis installerat om vista, och kanner att mitt hat bara vaxer mot microsoft, dock ar windows de operativsystem som jag andvant fran barnsben.

Sa, jag undrar, finst det nagon linux dist som ar som windows (fast battre da)
,dar spel som wow fungerar flawless och det finns autmatiska uppdateringar for drivar osv.

Kollade "vilken dist" traden, som sa ubuntu. Stammer det?

Tack pa forhand!

Testa PCLinuxOS. väldigt bra
Citera
2009-03-27, 16:44
Medlem
nutkjells avatar
lindows?
Citera
2009-03-27, 18:07
Medlem
RaZoR1394s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
lindows?

Linspire hette det efter namnbytet men nu är det uppköpt av Xandros.
Citera
2009-03-30, 13:16
Medlem
israeli777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaZoR1394
Linspire hette det efter namnbytet men nu är det uppköpt av Xandros.

jo men linspire kostar. freespire är gratis, men den distron som buggar mest av alla jag har kört.och de e inte få
Citera
2009-04-28, 15:48
Medlem
Jag skulle nog rekommendera dig att installera LinuxMint och behålla XP/Vista på en partition. Spela i win och gör resten i Linux. Efter ett tag märker du nog vilken del du loggar in i oftare och då är det rätt enkelt att avinstallera det du inte använder. En grej bara - som många windowsanvändare gör när de byter till Linux (eller os x, föralldel): Var beredd på att lära om lite.

Saker funkar INTE som i windows - var beredd på det. En del är bättre, andra är sämre men det *är* annorlunda. Det är där för så många dissar linux och os x, tror jag. Man är så van att göra på ett visst sätt och orkar inte lära om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in