2009-03-22, 22:13
Medlem
Har lite problem med datorn idag märkte jag.
Skulle lägga om OS (xp) på datorn och kör i skivan som brukligt.
Dock så visar det sig sen att tangentbordet inte aktiveras/startas förens man näst in till kommit till Användar kontona och ska välja där.
Blir ju då en omöjlighet i min värld (ej så super kunnig på datorer) att kunna köra skivan.

Har sen även märkt att det är något annat fel,dock inget som har med detta att göra mig veterligen (?!).
C:\Windows\system32\rundll.exe
Går inte att klicka på nått i tex kontroll panelen,ta bort program eller något.
Men skitsamma, detta problem bör ju försvinna när Windows läggs om på datorn.

Så,ni smarta och kunniga.Hur löser jag problemet med att tangentbordet inte blir aktivt förens betydligt senare?
Går det att lägga om OS på nått annat sätt?

Önskar snabba och bra svar.

Tack på förhand.

*edit*
Lite info:
Vanlig stationär, inget herre jösses.
Externt tangentbord med USB anslutning.
Annat T-bord testat,men funkar inte det heller förens i senare skede.
Senast redigerad av Av_anledning 2009-03-22 kl. 22:21.
Citera
2009-03-22, 22:16
Medlem
Om du har ett gammalt tangentbord, alltså inte usb, så testa köra med det.
Citera
2009-03-22, 22:21
Medlem
Uppdaterat start inlägget!
Citera
2009-03-23, 10:21
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Externt tangentbord med USB anslutning.

OK! Då ser jag felet!

Du måste aktivera stödet för "Legacy USB" i BIOS...

Kolla i moderkortsmanualen om du inte kan hitta den själv..
Dessa går att ladda ner från moderkortstillverkarens webbplats, ifall du slarvat bort orginalet..

Men medan du ändå är där..

Det du bör göra för att allt skall gå rätt till från början till slutet, är att du:

Först ser till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc. eller spar till USB-minne!)

Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till SATA, grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)
Alt. använd "IDE-mode" på SATA-disken, rådfråga moderkortsmanualen vid behov!
Spara övriga Drivrutiner på t.ex. USB-minne/Cd/DVD-skiva!

Kör gärna även en "Kefinder" som plockar fram den registreringsnyckel du har i dag.. så du har en giltig nyckel till ominstallationen.
Den länkade version anger även din Officenyckel: http://urlsnip.com/52562 (OBS! Denna typ av program ger varningar från ditt virusskydd!)

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..
Vill du ha en kort & enkel steg för steg beskrivning så kommer det en här:

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.WinGuider.se
Dessa guider förstärker datorns säkerhet så att angrepp, användarfummel och smittor effektivt hindras, samtidigt som den optimala installationen ser till att plocka ut maximal prestanda ur din dator.
Den använder du om du vill få en snabb och säker dator att använda länge, utan rensningar och problem!

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in