• 1
  • 2
2009-03-22, 21:46
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Nu har vi fått en uppdelning mellan diskussion och rena supportfrågor. Att bara låta supportdelen vara som den är nu känns lite som att man accepterar att det bara är ett slask-underforum som till slut ingen vill stanna kvar i. Mängden nya trådar varje dag är trots det ett tecken på att underforumet är populärt och att det finns ett behov av att ha det kvar, samtidigt som det är ett stort problem. Innan splittringen support/diskussion så startades det mellan 40 och 50 nya trådar varje dygn. Det var omöjligt att få överblick och risken att frågor aldrig fick svar bara av den enkla anledning att så många nya postats som ligger flera sidor före var påtaglig.

Frågan då är hur vi ska göra för att få det så bra som möjligt här inne och få ner antalet nystartade trådar. Klistrad FAQ-tråd där de vanligaste frågorna får svar är en (del)lösning. Sammanslagning av alla de vanligaste frågorna till mastodont-trådar som dyker upp och syns vid sökningar kan vara en annan. Har ni några andra tankar eller idéer? Att det behövs hårdare moderering är inget som är direkt okänt, så att få ner mängden tramsinlägg blir en konkret sak som moderatorerna kan börja med direkt.
Citera
2009-03-22, 21:50
Medlem
Det där med en rejäl FAQ låter kanon.
Citera
2009-03-22, 21:51
Medlem
FAQ låter som en bra idé. Sen kanske en flik bredvid "logga ut" knappen där man kommer direkt till support delen eller får skicka ett meddelande till en inkorg moderatorer delar på och hjälper till att svara på?
Citera
2009-03-23, 20:53
Medlem
Plottis avatar
Jag själv tyckte det var riktigt bra som vi hade innan, blir nästan lite irriterad pga Diskussion och Support, eftersom jag skriver på båda delarna.
Citera
2009-03-24, 11:09
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plotti
Jag själv tyckte det var riktigt bra som vi hade innan, blir nästan lite irriterad pga Diskussion och Support, eftersom jag skriver på båda delarna.
Jag förstår att vissa föredrog den variant vi hade förr, men med 40-50 nya trådar varje dygn - vilket hos mig blir ca tre sidor - gör att väldigt mycket aldrig hinner läsas eftersom relativt få orkar läsa mer än det som står på första sidan. Det som blev mest lidande av det är diskussionerna. Den första anledningen till det är att de drunknar bland alla övriga inlägg. Inte alla här vill läsa om folk som har problem att få igång sitt MSN eller inte begriper varför ljudet slutar funka i Vista, och ännu färre är intresserade av att faktiskt hjälpa den som frågar. För de användarna blev det ohanterbart och det märks tydligt när man plockar fram forumstatistik över vilka som varit aktiva i Windows de senaste 15 månaderna (nä, ni får inte se listan). Folk som var aktiva under 2008 har helt slutat posta under 2009, och det är en väldigt olycklig utveckling som måste förhindras om Windows ska ha en chans att överleva som forum.

Den andra anledningen till att diskussioner bli lidande är att de av sin natur tar lite längre tid. Har man problem med en DLL så räcker det i bästa fall med ett enda inlägg som svar, sen har tråden uppfyllt sitt syfte och ingen bryr sig ifall den halkar tio sidor bak i listan. Diskussioner kan däremot fortgå under längre perioder och många missar trådarna helt om de inte loggar in på 2-3 dagar.

Personligen värderar jag diskussionstrådar högre än rena supporttrådar då jag känner att de passar bättre på ett diskussionsforum, samt att kan få kunniga användare att vilja stanna kvar då de får ett utbyte av sin tillvaro här. Därmed inte sagt att jag inte bryr mig om supportbiten. Den är populär, annars hade det inte skapats 40 nya trådar varje dygn, men det är en betydligt större utmaning att få det att fungera.

Så snart jag upplever att IT-säkerhet flyter bättre med mindre trams och användare som använder sökfunktionen innan de startar en ny tråd så kommer jag att lägga fokus på Windows support. OT och trams kommer direkt att resultera i tillsägelser. Ämnen som dyker upp flera gånger i veckan kommer att slås samman till stora samlingstrådar och jag ska försöka se till att sökfunktionen går att använda.

Jag inser även att det kan ses som ett problem att avgöra var en viss tråd hör hemma, men i värsta fall så väljer man fel och får sin tråd flyttad. Min inställning är att så länge ämnet kan innehålla någon form av diskussion och resonemang så får det gärna ligga under diskussion ifall TS väljer att lägga tråden där, men är det ett konkret problem av typen 'Min papperskorg är borta i Vista' eller 'Jag klickade på en viss länk i MSN och nu har jag en ny startsida' så ska det ligga under support då det inte är så mycket att diskutera.

Viktigast av allt är dock feedback från användarna. Om situationen ska förbättras behövs era åsikter. Forumet finns till för er. Mitt uppdrag är att se till att det ska fungera så smärtfritt som möjligt och att det inte spårar ur, inte att göra om allt så att bara just jag gillar det.
Citera
2009-03-24, 19:09
Medlem
Glisseurs avatar
Starta FAQ-trådar/officiella xxx-tråden. Till exempel MS Word, har tusen frågor om det programmet men känns lite fel att posta en ny tråd hela tiden för att få ett svar.
Citera
2009-03-24, 19:37
Medlem
Bg2s avatar
jag tror en sticky med vanliga frågor och svar och sammanslagningstrådar om tex omformatering, ms word som användaren ovanför sa hade vart en bra ide.
Citera
2009-03-24, 22:37
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Att slå samman trådar är egentligen inget svårt, även om det kan ta en halvtimme att få rätt på en större tråd. Vad jag då egentligen behöver är förslag på vilka ämnen som ofta dyker upp. Hela vitsen blir att man snabbt ska hitta rätt tråd vid en sökning, så det är ganska viktigt att samlingstrådens rubrik funkar. Om jag får tid över imorgon så slår jag ihop ett gäng Office-trådar som handlar om samma saker så den får lite mer kött på benen.
Citera
2009-03-24, 23:56
Medlem
Planetarys avatar
Borde inte den officiella Windows Vista-tråden bli klistrad igen? Det är ju fortfarande ett ganska aktuellt ämne.

Skriver inte detta bara för att jag skrev där nyss och vill ha svar, utan för att jag blev påmind av det då
Citera
2009-03-25, 00:18
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Planetary
Borde inte den officiella Windows Vista-tråden bli klistrad igen? Det är ju fortfarande ett ganska aktuellt ämne.

Skriver inte detta bara för att jag skrev där nyss och vill ha svar, utan för att jag blev påmind av det då
NEJ! Jag är så oerhört anti den tråden (vilket mod redan vet ). Jag säger som jag gjort tidigare: Vista behöver inte en egen tråd. Den som har ett problem, postar det i det vanliga forumet. Med en "egen" Vista-tråd blir det bara ett enda stort gytter av frågor och svar. Den tråden var aktuell när Vista var i beta-stadiet, nu är det bara en enda geggamojja. Jag är överlycklig att tråden förlorade sin klistrade position!
Citera
2009-03-25, 08:14
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Vistatråden tycker jag blev för bred för att vara till någon nytta. Varför ha en enda tråd för det OS som är Microsofts aktuella? I dagsläget är det minst i storleksklass med XP, men ingen tycker att alla XP-frågor ska ligga i en enda tråd. Det finns idag en Windows7-tråd som kan funka tills den versionen faktiskt är släppt, men efter det har nog den också gjort sitt.

Jag har för övrigt slagit ihop en drös Hijackthis-trådar så den stora tråden i ämnet kommer i princip först vid en sökning. Under dagen ska jag se om jag hinner fixa fler, förutom Office-tråden som jag lovat ta hand om.

Edit: MS Officetråden fixad.

Edit igen: Två MSN-trådar fixade. En för generella problem och en för virusrelaterade.

Ännu en edit: Drivrutinstråd skapad.
Senast redigerad av ÅnkelGunnar 2009-03-26 kl. 12:48.
Citera
2009-03-25, 15:34
Medlem
Planetarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
NEJ! Jag är så oerhört anti den tråden (vilket mod redan vet ). Jag säger som jag gjort tidigare: Vista behöver inte en egen tråd. Den som har ett problem, postar det i det vanliga forumet. Med en "egen" Vista-tråd blir det bara ett enda stort gytter av frågor och svar. Den tråden var aktuell när Vista var i beta-stadiet, nu är det bara en enda geggamojja. Jag är överlycklig att tråden förlorade sin klistrade position!

Samtidigt kan en sådan tråd ha ett syfte för småfrågor, som att någon har råkat ta bort sin papperskorg och inte vet hur man återställer den, eller var man hittar något i kontrollpanelen t.ex. istället för femtio trådstarter om dagen för liknande småproblem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in