Citat:
Ursprungligen postat av Plotti
Jag själv tyckte det var riktigt bra som vi hade innan, blir nästan lite irriterad pga Diskussion och Support, eftersom jag skriver på båda delarna.
Jag förstår att vissa föredrog den variant vi hade förr, men med 40-50 nya trådar varje dygn - vilket hos mig blir ca tre sidor - gör att väldigt mycket aldrig hinner läsas eftersom relativt få orkar läsa mer än det som står på första sidan. Det som blev mest lidande av det är diskussionerna. Den första anledningen till det är att de drunknar bland alla övriga inlägg. Inte alla här vill läsa om folk som har problem att få igång sitt MSN eller inte begriper varför ljudet slutar funka i Vista, och ännu färre är intresserade av att faktiskt hjälpa den som frågar. För de användarna blev det ohanterbart och det märks tydligt när man plockar fram forumstatistik över vilka som varit aktiva i Windows de senaste 15 månaderna (nä, ni får inte se listan). Folk som var aktiva under 2008 har helt slutat posta under 2009, och det är en väldigt olycklig utveckling som måste förhindras om Windows ska ha en chans att överleva som forum.
Den andra anledningen till att diskussioner bli lidande är att de av sin natur tar lite längre tid. Har man problem med en DLL så räcker det i bästa fall med ett enda inlägg som svar, sen har tråden uppfyllt sitt syfte och ingen bryr sig ifall den halkar tio sidor bak i listan. Diskussioner kan däremot fortgå under längre perioder och många missar trådarna helt om de inte loggar in på 2-3 dagar.
Personligen värderar jag diskussionstrådar högre än rena supporttrådar då jag känner att de passar bättre på ett diskussionsforum, samt att kan få kunniga användare att vilja stanna kvar då de får ett utbyte av sin tillvaro här. Därmed inte sagt att jag inte bryr mig om supportbiten. Den är populär, annars hade det inte skapats 40 nya trådar varje dygn, men det är en betydligt större utmaning att få det att fungera.
Så snart jag upplever att IT-säkerhet flyter bättre med mindre trams och användare som använder sökfunktionen innan de startar en ny tråd så kommer jag att lägga fokus på Windows support. OT och trams kommer direkt att resultera i tillsägelser. Ämnen som dyker upp flera gånger i veckan kommer att slås samman till stora samlingstrådar och jag ska försöka se till att sökfunktionen går att använda.
Jag inser även att det kan ses som ett problem att avgöra var en viss tråd hör hemma, men i värsta fall så väljer man fel och får sin tråd flyttad. Min inställning är att så länge ämnet kan innehålla någon form av diskussion och resonemang så får det gärna ligga under diskussion ifall TS väljer att lägga tråden där, men är det ett konkret problem av typen 'Min papperskorg är borta i Vista' eller 'Jag klickade på en viss länk i MSN och nu har jag en ny startsida' så ska det ligga under support då det inte är så mycket att diskutera.
Viktigast av allt är dock feedback från användarna. Om situationen ska förbättras behövs era åsikter. Forumet finns till för er. Mitt uppdrag är att se till att det ska fungera så smärtfritt som möjligt och att det inte spårar ur, inte att göra om allt så att bara just jag gillar det.