2009-03-23, 12:20
Medlem
Zdravkovics avatar
Hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt

Är ni på riktigt? Tror ni jag skulle sitta här och fråga om jag bodde i en bostadsrätt? Ibland blir man fan mörkrädd alltså!! Haka inte upp er på enskilda begrepp (fan vet jag om det heter hyresgästförening, hyresrättsförening, bostadsrättsförening etc. etc allt heter ju samma sak) läs det jag skriver istället!

Jag bor i en HYRESRÄTT, och min HYRESVÄRD har då alltså ett övergripande ansvar för lägenheter, trappuppgång, tvättstugor, förrådsutrymmen, fasad och markområden runt omkring fastigheten.
Citera
2009-03-23, 12:38
Medlem
Tinnituss avatar
Jag blev också förvirrad. Skriver man att man ringer sin bostadsrättsförening så antar man ju att det är en BRF, så folk gjorde ju det, läste vad du skrev Lite onödigt att idiotförklara folk och vara mörkrädd och grejor när folk bara försöker hjälpa till och går på den info du skrivit :P

Iaf till frågan, en hyresvärd har ingen skyldighet att ha köksfläktar i lägenheterna, som actionbent skrev. Jag har ingen tex, men min hyresvärd sätter upp det i lägenheter som han renoverar i huset, så det är ju på gång.

Är killen/företaget vettiga så borde de ju kunna slänga dit en, i värsta fall, köp en själv för en femhundring och smäll dit om du tycker matoset stör.

En annan taktik kan ju vara att börja grilla kött, och laga mat som det luktar mycket om, och med flit se till att matoset sprider sig till grannarna/trapphuset, eller snacka ihop er, så att de ringer till hyresvärden och klagar på att det luktar matos från dig.

Sen när hyresvärden kontaktar dig och undrar över allt osande och luktande så kan du ju bara säga att "ja, köksfläkten börjar ju bli dålig, kan du tänka dig att fixa dit en kanske?"
Citera
2009-03-23, 15:38
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zdravkovic
Hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt, hyresrätt

Är ni på riktigt? Tror ni jag skulle sitta här och fråga om jag bodde i en bostadsrätt? Ibland blir man fan mörkrädd alltså!! Haka inte upp er på enskilda begrepp (fan vet jag om det heter hyresgästförening, hyresrättsförening, bostadsrättsförening etc. etc allt heter ju samma sak) läs det jag skriver istället!

Jag bor i en HYRESRÄTT, och min HYRESVÄRD har då alltså ett övergripande ansvar för lägenheter, trappuppgång, tvättstugor, förrådsutrymmen, fasad och markområden runt omkring fastigheten.

Det är väl inte vårt fel att du inte har koll på ditt boende? Sen för att återgå till ämnet så har ju värden fortfarande inte ansvar för din köksfläkt, så vad fortsätter du tjafsa om? Köp en ny om den är viktig för dig.
Citera
2009-03-23, 17:44
Medlem
Zdravkovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Det är väl inte vårt fel att du inte har koll på ditt boende? Sen för att återgå till ämnet så har ju värden fortfarande inte ansvar för din köksfläkt, så vad fortsätter du tjafsa om? Köp en ny om den är viktig för dig.

Nej de ansvarar inte för just exakt den köksfläkt jag har just nu. Det har jag ju redan konstaterat och dessutom fått bekräftat. Du är inte lite långsam du. Vad jag undrade över nu var vad reglerna säger ang. köksfläkt i lgh eftersom jag har för mig att jag läst alt. hört någonstans att en hyresvärd ansvarar för att det ska finnas en vettig typ av luftcirkulation runt omkring en spis, vare sig det är ventialtionshål eller annat. Nu finns det ju ingenting (mer än en halvtrasig köksfläkt som egentligen inte ska sitta där). Det är en enkel frågeställning som jag nu verkar ha fått svar på.

Vet inte om jag varit bortskämd i alla år, men jag har iaf haft vettiga köksfläktar i alla mina tidigare lägeneheter (förrutom när jag bodde i Oslo men där har de ju inte riktigt samma standard). Jag har väl tagit det förgivet helt enkelt. Jag kan tycka att man har rätt att få en sån simpel sak som en jävla köksfläkt med i lägenheten när man ändå betalar rätt saftig hyra (vilket de flesta gör i dagsläget eftersom hyrorna bara höjs och höjs). En köksfläkt är ju inte direkt som en diskmaskin eller tvättmaskin. Visst jag kan köpa mig en egen köksfläkt, men är man fattig student så blir det ju ett projekt i sig.
Citera
2009-03-23, 19:53
Medlem
Du blir ju blåst, en fast monterad köksfläkt anses tillhöra fastigheten. Har det inte nämnts något om denna köksfläkt innan hyreskontrakt skrevs så får han också stå för att den fungerar, kan ju inte komma i efterhand och gnälla om att tidigare boende satt upp den. Du betalar för att ha en fläkt, för den satt väl där när du tittade på lägenheten? Men du kan inte använda den. Som hyresvärd kan man inte sänka standarden på en lägenhet hur som helst.
Citera
2009-03-24, 19:49
Medlem
Zdravkovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veracity
Du blir ju blåst, en fast monterad köksfläkt anses tillhöra fastigheten. Har det inte nämnts något om denna köksfläkt innan hyreskontrakt skrevs så får han också stå för att den fungerar, kan ju inte komma i efterhand och gnälla om att tidigare boende satt upp den. Du betalar för att ha en fläkt, för den satt väl där när du tittade på lägenheten? Men du kan inte använda den. Som hyresvärd kan man inte sänka standarden på en lägenhet hur som helst.

Nu börjar vi komma någon vart här. Frågan är som följer. Detta är en väldigt enkel modell på köksfläkt. Det är en kolfilterfläkt med direktt utblås på ovansidan. Den sitter med ett par enkla beslag i väggen (beslag som nu visserligen börjat lossna). Man kan ju från hyresvärdens håll fortfarande hävda att "den är ändå så kass, vi skulle inte satt dit den och absolut inte på det sättet" och på det sättet fortfarande hålla på sin rätt, och i de andra lägenheterna hävdar man att det inte sitter några fläktar. Tycker du fortfarande jag skall hålla på min rätt? På besiktningen sa man ingenting om fläkten, aldrig något om att den inte ingick i lägenheten. Jag tycker också det är konstigt att man inte nämner något om fläkten för att sen backa när den går sönder.
Citera
2009-03-24, 20:58
Medlem
Hypancistruss avatar
Om hyresvärden inte tillhandahåller kolfilterfläkt så betalar du heller inte för den standarden. Är fläkten trasig så behöver hyresvärden således inte reparera/byta den. Det finns inga krav någonstans på fläkt i kök i lägenhet. Frånluftventilen i köket är fullt tillräcklig för godkänd ventilation under förutsättning att luftomsättningen fungerar. Vill du veta om huset du bor i har godkänd ventilation kan du vända dig till miljöförvaltningen i din kommun.
Citera
2009-03-24, 21:08
Medlem
DennisOlofs avatar
Oavsett om man bor i hyresrätt eller BRF så finns det regler för köksfläktar. Det är reglerna som bestämmer om man ens får använda köksfläkt. Det som värden är skyldig till är ju att se till att ventilationen fungerar, om det sedan ingår på kontraktet att man har köksfläkt osv så är det möjligt att hyresvärden också ansvarar för det.

Beror helt på boendeform och vart man bor.

Vet inte om det är 50/50 men kolfilter grejer är rätt vanligt förekommande, antar att värden inte vill ha massa fett och skit i ventilationen, brandrisk plus det blir dyrt att rensa skiten hela tiden.

Det ska dock finnas regler för vad som gäller.

Ett alternativ som någon nämnde är ju att fixa egen ventilation ut via fasade men man måste kolla om det är tillåtet eftersom det ofta innebär ingrepp i delar av fastigheten som värden bestämmer över. Vem som sedan ska betala och hur allt går till vet jag inget om.
Citera
2009-03-24, 21:19
Medlem
Zdravkovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypancistrus
Frånluftventilen i köket är fullt tillräcklig för godkänd ventilation under förutsättning att luftomsättningen fungerar.

Finns ingen sådan, iaf inte i anslutning till det utrymme där spisen står..
Citera
2009-03-24, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypancistrus
Om hyresvärden inte tillhandahåller kolfilterfläkt så betalar du heller inte för den standarden. Är fläkten trasig så behöver hyresvärden således inte reparera/byta den. Det finns inga krav någonstans på fläkt i kök i lägenhet. Frånluftventilen i köket är fullt tillräcklig för godkänd ventilation under förutsättning att luftomsättningen fungerar. Vill du veta om huset du bor i har godkänd ventilation kan du vända dig till miljöförvaltningen i din kommun.

Såvitt jag vet finns det heller inga krav på att ett badrum/WC ska ha ett handfat. Sitter det inget där från början får man ta det, då man vet om att det inte ingår i den standard man betalar för. Men sitter det ett där så ska det givetvis fungera, detsamma gäller diskmaskin. Hyresvärden är ansvarig för underhåll och reperation av det som tillhör fastigheten, bl.a. en fast monterad kolfilterfläkt. Har det inte nämnts i hyreskontraktet så ingår fläktjäveln i fastigheten vare sig han vill eller inte. Sen kan ni ju börja diskutera om den är fast monterad eller inte.

Vill du ha ett svar som du vet stämmer så kontakta hyresgästföreningen, de har koll på sånt.
Citera
2009-03-24, 23:11
Medlem
Hypancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zdravkovic
Finns ingen sådan, iaf inte i anslutning till det utrymme där spisen står..

Den borde finnas någonstans i köket.
Citera
2009-03-24, 23:16
Medlem
Hypancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veracity
Såvitt jag vet finns det heller inga krav på att ett badrum/WC ska ha ett handfat. Sitter det inget där från början får man ta det, då man vet om att det inte ingår i den standard man betalar för. Men sitter det ett där så ska det givetvis fungera, detsamma gäller diskmaskin. Hyresvärden är ansvarig för underhåll och reperation av det som tillhör fastigheten, bl.a. en fast monterad kolfilterfläkt. Har det inte nämnts i hyreskontraktet så ingår fläktjäveln i fastigheten vare sig han vill eller inte. Sen kan ni ju börja diskutera om den är fast monterad eller inte.

Vill du ha ett svar som du vet stämmer så kontakta hyresgästföreningen, de har koll på sånt.

Stämmer inte. Det TS kan kräva är att fläkten tas bort men det var ju inte det TS ville. Att kräva en ny fläkt kommer inte att funka. Många hyresvärdar erbjuder kolfilterfläkt mot en hyreshöjning under en period.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in