Jag blev också förvirrad. Skriver man att man ringer sin bostadsrättsförening så antar man ju att det är en BRF, så folk gjorde ju det, läste vad du skrev

Lite onödigt att idiotförklara folk och vara mörkrädd och grejor när folk bara försöker hjälpa till och går på den info du skrivit :P
Iaf till frågan, en hyresvärd har ingen skyldighet att ha köksfläktar i lägenheterna, som actionbent skrev. Jag har ingen tex, men min hyresvärd sätter upp det i lägenheter som han renoverar i huset, så det är ju på gång.
Är killen/företaget vettiga så borde de ju kunna slänga dit en, i värsta fall, köp en själv för en femhundring och smäll dit om du tycker matoset stör.
En annan taktik kan ju vara att börja grilla kött, och laga mat som det luktar mycket om, och med flit se till att matoset sprider sig till grannarna/trapphuset, eller snacka ihop er, så att de ringer till hyresvärden och klagar på att det luktar matos från dig.
Sen när hyresvärden kontaktar dig och undrar över allt osande och luktande så kan du ju bara säga att "ja, köksfläkten börjar ju bli dålig, kan du tänka dig att fixa dit en kanske?"