• 1
  • 2
2009-03-22, 21:51
Medlem
M.Tsvangirais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojvan
men ja frågade ju om de finns ngn kurs eller något liknande. Men då har ja skrivit fel:S

Nja. Skulle bli förvånad om det fanns någon smörgåsutbildning. En Mastersutbildning på Mittuniversitet kanske?

Det är faktiskt inte alls dumt att söka jobb på t.ex. Subway eller annat valfritt café. På så vis kommer du lära dig att bre mackor samtidigt som du får pröva på hur det är att jobba med hantverket. När du väl fått lite erfarenheter är du kanske redo att gå vidare och starta eget.

Problemet med denna idé är att det är så jävla lätt för andra att kopiera ditt koncept om det nu råkar vara unikt. För om du, som inte har någon utbildning eller förkunskaper skulle lyckas, vad är det då som talar för att någon annan inte skulle kunna göra det lika bra som du?
Senast redigerad av M.Tsvangirai 2009-03-22 kl. 22:01.
Citera
2009-03-22, 22:50
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Tsvangirai
Nja. Skulle bli förvånad om det fanns någon smörgåsutbildning. En Mastersutbildning på Mittuniversitet kanske?

Hehe. Annars finns det säkert nåt glesbygdslokaliserat "entreprenöriellt" smörgåsgymnasium i nån avfolkningsbygd.

Som påpekat: Varför skulle just du lyckas när vem som helst kan bre en macka? Prova att jobba på ett smörgåsföretag ett tag så du får lite känsla för branschen och hantverket. Både lön och utbildning på en gång.

Mitt tips: Satsa på riktigt bra bröd.
Citera
2009-03-23, 00:50
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Tsvangirai
Baguetter är väl oftast inte fyllda? De har ju pålägg. Typ ost och skinka.
Baguetter här är oftast fyllda med någon form av sallad.
Min favorit är kycklingsallad.

Här är göteborg om någon undrar, 25-30kr för en baguett och dricka är normalt pris förövrigt.
Citera
2009-03-23, 10:05
Medlem
M.Tsvangirais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity

Här är göteborg om någon undrar, 25-30kr för en baguett och dricka är normalt pris förövrigt.

okej
Citera
2009-03-23, 16:46
Medlem
MadamMims avatar
Kör på! Det kommer gå skitbra!
Marknaden är ju inte direkt mättad. Kör i vind!

Citera
2009-03-24, 12:24
Medlem
Citat:
Hej har tänkt mig och starta ett eget företag med baguetter men kan ni någon hemsida där det finns recepter eller någon kurs man kan gå??

Ha ha! Första steget är att fråga på Fb,vakna!
Citera
2009-03-24, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enity

25-30 kr för inkl dricka lät billigt! hur stor är den då? t.ex subway tar väl ca 75 kr för en på 30 cm inkl dricka. det är synd, annars hade jag hellre ätit där oftare än pizza..
Citera
2009-03-24, 23:42
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drak
25-30 kr för inkl dricka lät billigt! hur stor är den då? t.ex subway tar väl ca 75 kr för en på 30 cm inkl dricka. det är synd, annars hade jag hellre ätit där oftare än pizza..
Subway har ockerpriser även om det är rätt gott ibland.

Ungefär såhär stora brukar väl baguetter vara http://www.wischuf.no/bilder/baguett...uett_reker.jpg
Säljs fan överallt också.
Citera
2009-03-27, 23:33
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
men ja frågade ju om de finns ngn kurs eller något liknande. Men då har ja skrivit fel:S

Jag brukar hålla i baguettekurser, tyvär är de bara för damer

Men hur svårt kan det va, vad skulle du själv vilja ha i?
Smaken är ju som röven; klöven så alla sorters "fyllningar"/pålägg/toppingar borde väl funka, folk äter ju lever och palt så då kan de ju äta dina baguetter med.

Men du ska få ett gratistips, lägg pålägget I baguetten och inte lite nonchalant uppe på en skåra i brödet så allt trillar av efter första tuggan, fan vad arg jag blir på sånt.
Citera
2009-04-01, 01:26
Medlem
KnockeSmockes avatar
Hela den där Baguette-marknaden är faktiskt väldigt varierande från stad till stad. Götet är helt klart Sveriges okrönta konung av baguette-deals (baguette i plastfolie + dricka).

Göteborgs förhållande till baguetten är ungefär som Malmös strypgrepp på falafelmarknaden, lr Södermalms... husman för 200 spänn.

Nu är väl TS ett impulsivt troll som knappast kommer att återkomma efter de första 5 inläggen, men vi andra kan ju alltid ha en tråd om baguetter så länge, tills han återkommer.

Standard baguetterna brukar ju vara:

- Ost/Skinka (med 1 ledsamt, stackars salladsblad)
- Köttbullar med Rydbergs Rödbetssallad
- Brie och rödlök
- Skivad rostbiff med potatissallad & Rostad Lök
- Tonfisk i majonnäs
- Räkor, sallad, äggskiva och majonnäs + citronmåne

samt, i udda fall:

- Grekisk sallad (feta, tomat och varierande grönsaker).
- Kycklingsallad (stekt kyckling i majonnäs kryddad m curry)

Självklart är brödkvalitén A och O, om man verkligen vill göra något bra.

Vad mer brukar ni stöta på? Har ni själva något roligare på gång.
Senast redigerad av KnockeSmocke 2009-04-01 kl. 01:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in