• 2
  • 3
2009-08-25, 21:18
Medlem
Skrivbordslampas avatar
Fortsätter på denna tråd istället för att skapa en ny:
Vilket gratisprogram för imaging är vassast?

Helst vill jag ha ett komplett backupprogram som både kunna skapa hela diskimages, backuppa enstaka mappar, och ha syncfunktionalitet -dvs bara updatera de filer som ändrats.
Men jag antar att det är svårt att få bra allt-i-ett program, speciellt när det ska vara gratis.
Så jag prioriterar att den är bra på huvudsaken: att det fungerar säkert och enkelt att ghosta och restora.
(Övriga funktioner ses som en fin bonus dock)

Här finns en hel lista på alla gratisghostare:
http://www.thefreecountry.com/utilit....shtml#imaging

Vilken ska jag välja?
Clonezilla och DriverImage XML verkar mest populära så jag funderar på nån av dem, men tänkte först höra vad ni rekommenderar.
Senast redigerad av Skrivbordslampa 2009-08-25 kl. 21:21.
Citera
2009-08-25, 22:55
Medlem
X_surfers avatar
Duger inte dom kommentarer som redan postats i tråden?
Drive Image XML är som sagt helt okej, men av nån anledning failade återställningen om backupen låg på skivor, men att återställa från hårddisken funkade utmärkt.

Clonezilla, har väl nackdelen att du inte göra en "hot image" vilket DriveImage XML klarar utmärkt (en "hot-image" innebär att du kan klona dina partitioner direkt innifrån Windows)
https://www.flashback.org/showpost....2&postcount=10
Citera
2009-08-27, 20:52
Medlem
Skrivbordslampas avatar
Det fick bli DriveImage XML. Att kunna ghosta via windows känns ju praktiskt.
Tog en image lätt, funkade bra. Enkelt och lättskött program.

Nu har jag några funderingar kring ghosting i allmänhet:
-Har 2 partitioner på disken. Tänkte göra ändringar i systemet (en massa okörda windows updates bland annat) Räcker det med en image av endast systempartitionen då eller bör jag ta båda?

-Om jag endast ghostar systempartitionen, och sen bestämmer mig för att göra en restore om några veckor, finns det nån risk att det knasar till sig med data-partitionen?
Funderar på om det finns kopplingar mellan filer på partitionerna, där referenser kan bli förstörda om man ändrar en av partitionerna.

-Kan jag lita på att det kommer fungera att restora imagen? (Jag har ingen ledig disk, så jag kan inte göra en test-restore)
Citera
2009-09-01, 15:28
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivbordslampa
Det fick bli DriveImage XML. Att kunna ghosta via windows känns ju praktiskt.
Tog en image lätt, funkade bra. Enkelt och lättskött program.

Nu har jag några funderingar kring ghosting i allmänhet:
-Har 2 partitioner på disken. Tänkte göra ändringar i systemet (en massa okörda windows updates bland annat) Räcker det med en image av endast systempartitionen då eller bör jag ta båda?

-Om jag endast ghostar systempartitionen, och sen bestämmer mig för att göra en restore om några veckor, finns det nån risk att det knasar till sig med data-partitionen?
Funderar på om det finns kopplingar mellan filer på partitionerna, där referenser kan bli förstörda om man ändrar en av partitionerna.

-Kan jag lita på att det kommer fungera att restora imagen? (Jag har ingen ledig disk, så jag kan inte göra en test-restore)

Det beror ju naturligtvis på om du har program och annat installerat på på den andra partitionen har, du bara dokument, bilder osv där så borde det inte bli några problem, men har du program där kan det ju vara en god ide att backupa upp dessa också.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in