2009-03-22, 14:44
Medlem
hej, vi säger att jag river upp mitt ben och börjar blöda på ett av stäterna i en av uppsalas buss, är det möjligt för mig att stämma eller iallafall kräva dom på ersättning? och isånnafall hur mycket rör det sig om??
Citera
2009-03-22, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigaander
hej, vi säger att jag river upp mitt ben och börjar blöda på ett av stäterna i en av uppsalas buss, är det möjligt för mig att stämma eller iallafall kräva dom på ersättning? och isånnafall hur mycket rör det sig om??
Jo, så kan fallet vara. Du kan bli berättigad till 13507 kr jämte ränta. Det finns flera rättsfall som indikerar på att man kan stämma och vinna, speciellt i det här fallet!
Kör hårt! Stäm Uppsala Buss och dra de hela vägen till HD om prövningstillstånd medges.
När du ändå är het på gröten, sätt det här i system! Du kan bli rik om du har riktigt tur!
Citera
2009-03-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikrus
Jo, så kan fallet vara. Du kan bli berättigad till 13507 kr jämte ränta. Det finns flera rättsfall som indikerar på att man kan stämma och vinna, speciellt i det här fallet!
Kör hårt! Stäm Uppsala Buss och dra de hela vägen till HD om prövningstillstånd medges.
När du ändå är het på gröten, sätt det här i system! Du kan bli rik om du har riktigt tur!

detta låter ju riktigt jävla skoj! (om du är seriös?)
Citera
2009-03-22, 15:11
Medlem
Citat:
detta låter ju riktigt jävla skoj! (om du är seriös?)
Självklart är jag seriös...Vad det något i inlägget som var humoristiskt? Som sagt, lämna in stämningsansökan så fort som möjligt!
Citera
2009-03-22, 17:52
Medlem
Eftersom jag är angelägen om att mina skattepengar används till seriösa ting så avråder jag bestämt TS från att "stämma" Uppsala Buss för denna skitsak.

Och att Nikrus inte är seriös förstår vem som helst, möjligen med något enstaka undantag.
Citera
2009-03-22, 19:24
Bannlyst
Stämma är väl knappast något vi gör i någon större utbredning i Sverige. Men har du gjort illa dig på deras sätten och det inte är ditt fel så bör du ha rätt att få ersättning från dem.
Citera
2009-03-22, 19:42
Medlem
Citat:
Om du betett dig normalt på bussen borde du kunna få ersättning för t.ex. sönderrivna och/eller kemtvätt av nedblodade kläder. Dom har troligen någon form av försäkring som täcker sånt. Självklart ökar chansen om du direkt talar om detta för chauffören. Men några större summor handlar det ju inte om.

Men som i all civilrätt: Du har givetvis möjligheten att stämma vem som helst för vad som helst om dom inte skulle vilja klara upp saken direkt.
Citera
2009-03-22, 20:09
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Om du betett dig normalt på bussen borde du kunna få ersättning för t.ex. sönderrivna och/eller kemtvätt av nedblodade kläder. Dom har troligen någon form av försäkring som täcker sånt. Självklart ökar chansen om du direkt talar om detta för chauffören. Men några större summor handlar det ju inte om.

Men som i all civilrätt: Du har givetvis möjligheten att stämma vem som helst för vad som helst om dom inte skulle vilja klara upp saken direkt.

Bra svar, samt att TS skulle förlora fallet illa kvickt och få stå för rättegångskostnaderna. Chansen att vinna ett sånt här fall är ytterst lite. Svenskarna har sett på för mkt amerikansk film/tv-serier.
Citera
2009-03-22, 23:25
Medlem
prezets avatar
Citat:
... börjar blöda på ett av stäterna i en av uppsalas buss ...
Skulle det också vara möjligt för dem att 'stämma' dig, för att förstöra deras säten?
Citera
2009-03-23, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prezet
Skulle det också vara möjligt för dem att 'stämma' dig, för att förstöra deras säten?
om det var en infekterad livsfarligspik som var felsatt?
Citera
2009-03-23, 22:43
Medlem
Citat:
om det var en infekterad livsfarligspik som var felsatt?
Återigen...stäm, stäm, stäm!
OnT: Det är väl klart att det finns undantagsregler. Alltså seriöst...hur gammal är du? Du har ju fått svar på dina frågor och du verkar enbart vara ute efter att slösa på våran tid.
Min fråga till dig är: Är Jorden verkligen rund?

Mod, stäng ner den här skittråden så är ni snälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in