2009-03-22, 14:28
Medlem
m96mafrs avatar
Finns det ett primtal där primtalet anger antalet siffror i närmast överliggande pirmtal? Primtal med mindre än 2 siffror är ej av intresse för denna fråga.
Citera
2009-03-22, 14:58
Medlem
Meskilstunas avatar
Jag kom på en aritmetik:

2 är ett primtal, alltså är de 2-siffriga talen endast "relevanta" om det inte finns fler primtal mellan talet 2 och de tvåsiffriga talen, men det finns ju ex: "3, 5 och 7" så då faller det.

Då vidare i aritmetiken så väljer jag det största 2-siffriga primtalet:

97 är ett primtal, alltså är de 97-siffriga talen endast "relevanta" om det inte finns fler primtal mellan talet 97 och de 97siffriga talen, men det finns ju ex: "101, 103 och 104729" så då faller det.

Då vidare skulle man välja det störtsta 97-siffriga primtalet och fortsätta enligt samma princip.

Jag tror att det är väldigt svårt att bevisa att det aldrig skulle kunna finnas ett sånt tal. Avstånden mellan primtalen blir ju "otätare och otätare" och vad vet vi om primtalen som har 100^1000 siffror?

Synd att du inte ställde frågan för sisodär 100 år sedan då 1 var ett primtal. För då hade ju 1 och 2 varit primtalsgrannar enligt din princip.

När jag först såg tråden så trodde jag först du menade primtalstvillingar Är det så att du själv uppfunnit och deifinierat begreppet primtalsgrannar?
Härligt med en ny obesvarad fråga om primtal.

PS:
Citat:
Ursprungligen postat av m96mafr
Primtal med mindre än 2 siffror är ej av intresse för denna fråga.

Enligt aritmetik kan jag bevisa att exempelvis siffror med mindre än 99991 siffror är ej av intresse för denna fråga.

5 är ett primtal, alltså är de 5-siffriga talen endast "relevanta" om det inte finns fler primtal mellan talet 5 och de 5-siffriga talen, men det finns ju ex: "61, 769 och 3719" så då faller det.

Då vidare skulle man välja det störtsta 5-siffriga primtalet:
99991
Senast redigerad av Meskilstuna 2009-03-22 kl. 15:05.
Citera
2009-03-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m96mafr
Finns det ett primtal där primtalet anger antalet siffror i närmast överliggande pirmtal? Primtal med mindre än 2 siffror är ej av intresse för denna fråga.

Nej, ty mellan p och 10^(p-1) finns det alltid massor av primtal. T.ex. så följder det ur http://en.wikipedia.org/wiki/Bertrand's_postulate att det alltid finns ett primtal mellan p och 10^(p-1) för p >= 2, och alltså så finns inte ett primtal med den egenskap du beskriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in