2009-03-22, 13:52
Medlem
G.Bs avatar
Är det möjligt att skriva i en pdf fil? Har scannat in ett papper jag vill skriva på men hittar inte hur/var man gör det. Finns det något program?
Citera
2009-03-22, 13:55
Medlem
Morticians avatar
Du behöver t.ex Adobe Acrobat. Acrobat Reader räcker inte
Citera
2009-03-22, 14:14
Medlem
phanderss avatar
Word kan väl exportera till PDF?
Citera
2009-03-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phanders
Word kan väl exportera till PDF?
Du kan printa ut vilken filtyp som helst till .pdf. Men frågan var hur TS kan skriva i en pdf.

Det krävs Adobe Acrobat (Professional).
Citera
2009-03-22, 14:20
Medlem
phanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Du kan printa ut vilken filtyp som helst till .pdf. Men frågan var hur TS kan skriva i en pdf.

Det krävs Adobe Acrobat (Professional).

Tolkade som han ville "skriva på" (Läs: Signera) ett pappar han scanat in.
Shit happens
Citera
2009-03-22, 20:46
Medlem
FreshCheeses avatar
Du måste ha Adobe Acrobat för att kunna lägga tlll texter i ett befintligt dokument och sedan kunna spara det. Du kan även lägga till formulärfält som sedan kan fyllas i som en blankett.
Citera
2009-03-23, 00:26
Medlem
Frågan är varför det scannades in till pdf i första hand. Man hade ju kunnat tänka sig att man hade scannat in papperet till tiff, och sedan klistrat in en inscannad signatur på den bilden, och därefter skrivit en pdf av det hela.
Citera
2009-03-23, 03:14
Medlem
G.Bs avatar
Har fixat adobe acrobat pro 9 nu. Hur fyller jag i? Det är olika avtal jag ska fylla i
Citera
2009-03-23, 08:39
Medlem
felstavadds avatar
Nu är jag ingen speciallist men jag undrar om det går, rätta mig gärna om ni tycker jag är helt fel ute.

Dokumetet du scannar in som PDF är ju inget "tillverkat" i ett "riktigt" PDF program, som i Word, där skriver du in orden för att sen göra en PDF av den. Scannar du däremot in den så kan det lika gärna vara en bild/teckning/ritning/handflata som sparas som PDF.

Jag hade nog rekomendrerat nån form av OCR program för att göra om det till text. Har själv inga speciellt bra erfarenheter av OCR men ibland funkar de.

Den jag hade till Windows vet jag kunde ta in PDF filer likväl som TIFF format. Resultatet blev dessvärre inte specielllt bra även om dokumenten var tydliga med hög upplösning.
Citera
2009-03-23, 12:44
Medlem
flipper1446s avatar
Skim är annars en väldigt bra PDF-läsare som även ger möjlighet att lägga in text och annat som kommentarer. (Det går även att byta bakgrundsfärg på textrutorna via menyn Tools > Show Colors.)

http://skim-app.sourceforge.net/

När man är klar är det bara att skriva ut dokumentet, och i utskriftsrutan väljer man Spara som PDF. Då bränns kommentarerna in i PDF-dokumentet, istället för att just vara kommentarer.

Skim har ersatt Preview (Förhandsvisning) för mig när det gäller PDF-filer.
Citera
2009-03-23, 23:31
Medlem
G.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Skim är annars en väldigt bra PDF-läsare som även ger möjlighet att lägga in text och annat som kommentarer. (Det går även att byta bakgrundsfärg på textrutorna via menyn Tools > Show Colors.)

http://skim-app.sourceforge.net/

När man är klar är det bara att skriva ut dokumentet, och i utskriftsrutan väljer man Spara som PDF. Då bränns kommentarerna in i PDF-dokumentet, istället för att just vara kommentarer.

Skim har ersatt Preview (Förhandsvisning) för mig när det gäller PDF-filer.

Testar det imorgon återkommer om det fungerade!
Citera
2009-10-16, 10:55
Bannlyst
En lösning.

Letat som en idiot och hittade detta, antagligen har ni det redan men mig passa det utmärkt.

Frågan i denna tråden var...
Hur sjutton ska man göra om man vill skriva direkt i en pdf?

Här finns det programmet, javisst är det gratis också och enkelt ;D
Till vänster står det Free Foxit Reader. Ladda hem det.
Foxit Reader
Sedan så kollar ni upp och fyller i (markerar) alla Typewriter Tool i Customize Toolbars på/under Tools.
Lycka till Adobe reader kan ni skippa efter detta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in