Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-22, 13:28
Medlem
Kan jag ladda ner xp från nätet och använda mitt riktiga serienummer? Ska ge bort min gamla dator, men vill blåsa om den så att den är fräsch innan...
Citera
2009-03-22, 13:29
Medlem
Ödlans avatar
Ja, det kan du.
Citera
2009-03-22, 13:34
Medlem
se bara till att du får exakt samma version av ditt xp..
Citera
2009-03-22, 13:39
Medlem
t3ws avatar
En lite fråga; är det olagligt att ladda ner xp fastän man har en äkta cd key?
Och inte har en xp skiva från förut som sagt.
Citera
2009-03-22, 13:43
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t3w
En lite fråga; är det olagligt att ladda ner xp fastän man har en äkta cd key?
Och inte har en xp skiva från förut som sagt.

Det är möjligt att det bryter mot något byråkratiskt distributionsavtal som behandlar immaterialrätt. Jag tror att det är så avlägset att det inte är något man blir jagad av blåslampan för. Så länge du håller dig till Pro. om det är en Pro.-licens du har och Home om det är en Home-licens du har och så vidare ska det inte vara några problem.
Citera
2009-03-22, 13:44
Medlem
Det är inte alls säkert att din licens kommer funka.

När det gäller HP och Dell så har de speciella OEM-skivor som man måste ha. Jag har själv försökt installera piratXP med egen äkta licens, får bara ett felmeddelande om att nyckeln inte funkar.

När jag sedan dragit hem:
DELL_XP_PRO_SP3.iso
HP_XP_PRO_SP3.iso

från Piratebay (såklart ) och använt min nyckel så har det funkat kanon. Nackdelen är dock att de är på engelska, har inte hittat nån svensk OEM än.
Citera
2009-03-22, 15:00
Medlem
Det är bara att tanka, och sen är det bara att hoppas och hoppas och hoppas, att en morgon har Pontén fått skägg och han står med det i din brevlåda.
Citera
2009-03-23, 10:29
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goniometer2000
Kan jag ladda ner xp från nätet och använda mitt riktiga serienummer? Ska ge bort min gamla dator, men vill blåsa om den så att den är fräsch innan...

Är det en sk. "MärkesPC" (typ: HP, dell etc?)

Isåfall kan du smyga iväg till deras webbplats och se i deras supportsidor..

Där kommer de ange att du skall trycka in en knappkombination precis vid uppstarten av datorn, och detta startar en ominstallation av din dator men programvara och allt, precis som när du startade datorn för första gången...

Detta från en dold partition som finns på hårddisken..
Citera
2009-03-23, 14:37
Medlem
melhalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobre
Det är inte alls säkert att din licens kommer funka.

När det gäller HP och Dell så har de speciella OEM-skivor som man måste ha. Jag har själv försökt installera piratXP med egen äkta licens, får bara ett felmeddelande om att nyckeln inte funkar.

När jag sedan dragit hem:
DELL_XP_PRO_SP3.iso
HP_XP_PRO_SP3.iso

från Piratebay (såklart ) och använt min nyckel så har det funkat kanon. Nackdelen är dock att de är på engelska, har inte hittat nån svensk OEM än.
Ring till microsoft support och fråga, annars kan du ju alltid se om du har en OEM licens.
Citera
2009-03-23, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melhalt
Ring till microsoft support och fråga, annars kan du ju alltid se om du har en OEM licens.
"hej jag har en riktigt licens men nu tänkte jag ladda ner eran windows xp från nätet går det bra?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in