2009-03-22, 11:57
Bannlyst
Hej;

Är det någon som vet hur mycket det nuvarande tv-avtalet genererar till elitserieklubbarna?
Jag har hört att elitklubbarna själva betalar tv-utrustningen som används för att sända via c+ så därmed skulle de kunna sända streams från matcherna själva. Någon mer än jag som skulle föredra att betala 1000-1500 kr per säsong till sin klubb för fria streams framför 109 kr per match till dysfunktionella jävla c+!?!

10 000 fans x 1500 kr= 15 miljoner. Det borde väl inte vara orimligt?
Citera
2009-03-22, 12:53
Moderator
vfs avatar
Smäll upp en parabol och skaffa säsongskortet. Funkar hur bra
som helst och då får du även se fotboll.
Citera
2009-03-22, 13:07
Medlem
Alexander857s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Smäll upp en parabol och skaffa säsongskortet. Funkar hur bra
som helst och då får du även se fotboll.

Nu var val anda fragestallningen om klubbarna sjalva har kompetens att kunna fixa sandningarna for matcherna utan inblandning av canal +.
Citera
2009-03-22, 13:14
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander857
Nu var val anda fragestallningen om klubbarna sjalva har kompetens att kunna fixa sandningarna for matcherna utan inblandning av canal +.

Svaret på den frågan är att det behövs ingen kompetens då det bara
är att hyra in den via valfritt produktionsbolag.

Sedan ska man även hitta en rikstäckande kanal som sänder det hela eftersom det knappast blir lönsamt genom en lokal kabelkanal.
Kontentan torde bli att det kostar mer än det smakar och att nuvarande
system nog genererar tillräckligt med intäkter.

Intäkterna i nuläget är väl i storleksordningen 15-20 miljoner per klubb.
Citera
2009-03-22, 15:00
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Svaret på den frågan är att det behövs ingen kompetens då det bara
är att hyra in den via valfritt produktionsbolag.

Sedan ska man även hitta en rikstäckande kanal som sänder det hela eftersom det knappast blir lönsamt genom en lokal kabelkanal.
Kontentan torde bli att det kostar mer än det smakar och att nuvarande
system nog genererar tillräckligt med intäkter.

Intäkterna i nuläget är väl i storleksordningen 15-20 miljoner per klubb.

Precis, det är bara att acceptera. Sverige och elitserien/allsvenskan är inte NHL och nordamerika där dom flesta lagen har lokala produktioner och kanaler.

Sen har TS ett rent fakta fel, det kostar inte 109 kronor per match att se elitserien ifall du inte köper matcherna en och en. Jag betalade 1300 för att kunna se alla matcher under grundserie och slutspel och det funkar klockrent ifall man bortser från vissa PPV kommentatorer.
Citera
2009-03-22, 16:06
Medlem
Alexander857s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Precis, det är bara att acceptera. Sverige och elitserien/allsvenskan är inte NHL och nordamerika där dom flesta lagen har lokala produktioner och kanaler.

Sen har TS ett rent fakta fel, det kostar inte 109 kronor per match att se elitserien ifall du inte köper matcherna en och en. Jag betalade 1300 för att kunna se alla matcher under grundserie och slutspel och det funkar klockrent ifall man bortser från vissa PPV kommentatorer.

Tittar du pa matcherna over natet da eller via tv:n?

Ar de det forstnamnda sa ar du isafall nog den enda som tycker att dne tjansten funkat klockrent under sasongen.
Citera
2009-03-22, 16:10
Bannlyst
Nu gällde frågeställningen huruvida det vore genomförbart att hockeylagen själva tog ansvar för "streamandet." Enligt något osäkra uppgifter står hockeylagen själva för de tekniska kostnaderna när c+ sänder medan c+ står för kostnader som rör personal. Har även hört att lagen får provision per tittare när det gäller websändningarna men det verkar väl inte särskilt troligt?
Någon som har ordentliga fakta?

Ett modernt lag som exempelvis HV har redan anställda som sköter deras web-tv sändningar, alltså skulle det enda utlägget i tillägg bli löner för fler kameramän.

Swetech: Vet inte om man kan kalla det ett faktafel(detta ord kan du faktiskt skrivaihop), jag har bara inte kollat paketpriset på alla matcher men tack för uppgiften! Jag såg bara en match i början på säsongen via c+ och det var en besvikelse.
Har hört att kvaliteten blivit bättre med tiden, fungerar det felfritt med en 8mbit uppkoppling nu?

VF: När jag flyttat hem till Sverige om 10 år lovar jag att jag ska skaffa samma fina lösning som du men just nu är streaming min enda möjlighet att se matcherna. Dessutom är det här mest en spekulation, vad skulle man kunna hitta ett system för att höja intäkterna?
Större lag borde väl kunna sälja 30 000 "streamingsäsongskort" till sina hemmalagsmatcher? Det skulle inbringa iaf 39 miljoner om man tog betalt samma summa som c+(nu gäller väl iofs c+ matchpaket även bortamatcher?).
Citera
2009-03-22, 16:10
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Tittar du pa matcherna over natet da eller via tv:n?

Ar de det forstnamnda sa ar du isafall nog den enda som tycker att dne tjansten funkat klockrent under sasongen.

Jag har säsongskortet via tv'n. Har inte provat csports.se när det gäller elitserien men har deras tjänst när det gäller NHL och den har krånglat vid ett tillfälle under dom två månaderna jag har haft tjänsten.
Citera
2009-03-22, 16:18
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagspoket
Nu gällde frågeställningen huruvida det vore genomförbart att hockeylagen själva tog ansvar för "streamandet." Enligt något osäkra uppgifter står hockeylagen själva för de tekniska kostnaderna när c+ sänder medan c+ står för kostnader som rör personal. Har även hört att lagen får provision per tittare när det gäller websändningarna men det verkar väl inte särskilt troligt?
Någon som har ordentliga fakta?

Dels finns det ett avtal och sen finns det vad jag känner till inga viljor från klubbarna att driva något sånt. Man skulle få anställa ett produktionsbolag, ha en stab som tog hand om betalningar, satte upp betalningsalternativ, säkerhet för streamingsiten, bandbredd. Det finns helt enkelt inget ekonomiskt intresse för en sån ide även om den skulle vara genomförbar.

Citat:
Ett modernt lag som exempelvis HV har redan anställda som sköter deras web-tv sändningar, alltså skulle det enda utlägget i tillägg bli löner för fler kameramän.

Det finns inte en enda person som skulle betala för en sändning av den kvalite som dom olika lagens web-tv sändingar är av. En högre kvalite skulle som sagt inte vara kostnadseffektiv.

Citat:
Swetech: Vet inte om man kan kalla det ett faktafel(detta ord kan du faktiskt skrivaihop), jag har bara inte kollat paketpriset på alla matcher men tack för uppgiften! Jag såg bara en match i början på säsongen via c+ och det var en besvikelse.
Har hört att kvaliteten blivit bättre med tiden, fungerar det felfritt med en 8mbit uppkoppling nu?

Jag kan leva med att särskriva vissa ord. Det rör mig inte i ryggen.

Det beror väl på vad för typ av uppkoppling du har, sitter du på en dsl lina och delar din bandbredd med en massa andra så kan det nog kuka sig. Min 100/10 funkar utmärkt.
Citera
2009-03-22, 16:42
Medlem
Alexander857s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Det finns inte en enda person som skulle betala för en sändning av den kvalite som dom olika lagens web-tv sändingar är av. En högre kvalite skulle som sagt inte vara kostnadseffektiv.

Folk betalar ju for canal + tjanst i dagslaget, och den haller definitivt inte hogre klass an HVTV.

Citat:
Större lag borde väl kunna sälja 30 000 "streamingsäsongskort" till sina hemmalagsmatcher? Det skulle inbringa iaf 39 miljoner om man tog betalt samma summa som c+(nu gäller väl iofs c+ matchpaket även bortamatcher?).

Njae utan att ha en aning om hur manga sasonskort canal + saljer for es sa tvivlar jag starkt pa att det ar en rimlig uppskattning.
Citera
2009-03-22, 17:15
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Folk betalar ju for canal + tjanst i dagslaget, och den haller definitivt inte hogre klass an HVTV.

Rent kvalitemässigt håller den ju mycket högre kvalite. Bildkvalite alltså men också produktionen. Lägg till att en sändning som skapas av t.ex HV71 skulle ha en mycket mindre kundbas än vad nuvarande alternativ har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in