• 1
  • 2
2009-03-22, 14:48
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Vet du att det är så eller?
För att Greg Kroah-Hartman påstår det motsatta i sin video.
D v s buggrapporter kommer i mängder in till ubuntu-utvecklarna, men fåtalet går vidare enligt Greg.

Jag vet att när jag jobbade lite med att paketera och lösa buggrapporter så var det i alla fall så att det var ständig kontakt med upstream ang. problem.
Då jag bara jobbade i de lägre multiverse / universe så vet jag inte hur det är i main men det torde vara ännu mer aktivitet där.

Många problem löstes direkt med upstream och de gjorde helt enkelt en ny release som jag kunde använda.
Citera
2009-03-22, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nietzscherebb
Jag tycker det är lite löjligt att klaga på att folk inte gör som man vill. Om inte Canonical vill bidra till den gemensamma infrastrukturen är det helt upp till dem, och att begära att mjukvaruutvecklare skall ta sådana etiska hänsyn när de söker jobb är bara löjligt.

Du har rätt i sakfråga, det säger jag inget om.
Dessutom är Canonical vinstdrivande, vilket iofs kan ses som utnyttja open-source till eget vinstsyfte.
Nu är det ju även så att IBM med andra stora jättar gör likandant, men skillnanden är att dom faktiskt också bidrar betydligt mer.

Min reaktion var att man borde få ut betydligt mer av Ubuntus hela stora organisation, dom har ju hundratusentals användare som kan nyttjas till buggrapportering och verkligen förbättra alla dessa stora projekt om man hade vart mer effektiv.
Detta känns ju som att man kör runt med en jaguar v12:a på en parkering.
Citera
2009-03-22, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Du har rätt i sakfråga, det säger jag inget om.
Dessutom är Canonical vinstdrivande, vilket iofs kan ses som utnyttja open-source till eget vinstsyfte.
Nu är det ju även så att IBM med andra stora jättar gör likandant, men skillnanden är att dom faktiskt också bidrar betydligt mer.

Min reaktion var att man borde få ut betydligt mer av Ubuntus hela stora organisation, dom har ju hundratusentals användare som kan nyttjas till buggrapportering och verkligen förbättra alla dessa stora projekt om man hade vart mer effektiv.
Detta känns ju som att man kör runt med en jaguar v12:a på en parkering.

Till och med den store RMS tycker ju att det är OK att tjäna pengar på open sou.., ursäkta, free software - även på det som andra har gjort. Frågan är väl hur mycket pengar Canonical egentligen tjänar. De företag som har supportavtal, väljer väl oftast en annan distribution.

Och det var väl mest attityden i presentationen som jag vände mig emot. Det är mycket möjligt att Ubuntus utveckling kan synkroniseras bättre med utvecklingen av de olika komponenterna, men idén med Ubuntu verkar väl vara (som jag förstått det) att ta vad som finns, pussla och fixa, och leverera ett Desktop OS. Server-Ubuntu har jag inte så stor koll på.
Citera
2009-03-22, 16:46
Moderator
rancors avatar
Ubuntu bidrar genom att få folk intresserade av Linux genom att lägga all sin kraft på upplevelsen och att förenkla för användaren så långt det går. Det kanske inte direkt genererar patchar för kärnan men ju fler som använder Linux desto fler utvecklare blir det, ju mer kommersiellt intresse får det och hjulet sätts i rullning.

Det skrevs också om buggrapporter och Ubuntu genererar MÄNGDER med rapporter som även går vidare till projekten där applikationen bor. Man läser ofta att det är buggar som är åtgärdade "upstream" och följer man med i Launchpad så ser man även att det frekvent förekommer att man rapporterar buggarna vidare.

Även om Canonical inte är dem som driver utvecklingen av Linuxkärnan eller fräcka tillbehör så tycker jag i alla fall att deras bidrag genom att skräddarsy för användarvänlighet är gigantiskt och mycket nödvändigt för Linux tillväxt.

// rancor
Citera
2009-03-22, 23:47
Medlem
katten80s avatar
ubuntu är ju lte speciellt då gratis/community utgåvan är samma som enterprise utgåvan.
Suse och red hat har separata.

Canonical är bara några få anställda gemfört med det stora så idag tycker jag det är lite tidigt att anklaga de för åka snålskjuts.
Annars har jag dålig kol på hur olika Linux leverantörer olika relationer till varandra. Men jag tror att varken Novell eller Rad Hat ser ubuntu hajpen som ett hot utan snarare tvärt om.
Sen finns ju ett annat projekt CentOS som är en gratis variant av Rad Hat i så fall mer tveksamt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in