2010-03-10, 23:34
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jermuk
Eller om det är dom yngre som ska göra det, i övrigt väl sammanfattat
Man kan nog inte förvänta sig så mycket av små snorisar, här ligger nog ansvaret på de äldre (är min åsikt iaf). Och med fruktan kommer man långt, och riskerar man en omgång gängstryk för att man sparkar på någon som ligger eller om man tar med sig ett knogjärn. Så tänker man nog till en eller två gånger innan man måttar den där fegsparken.

/Micke
Citera
2010-03-10, 23:36
Medlem
Shut up donnies avatar
Citat:
Bra fråga! De yngre vill visa sig på styva linan och blir skraja... Det ena leder till det andra. Tråkig utveckling. Stå upp och ta en smäll som en man. Pallar man inte det bör man inte involvera sig i detta heller.

Problemet är också att det är mycket knark med i bilden. Avtrubbningen är ganska tydlig... Gränserna gäller inte längre och flyttas.

Varför inte de äldre håller sina adepter under bättre koll är också en bra fråga som jag inte har något svar på.

Ge en smäll, ta en smäll. Det borde räcka. Det som gäller är att stå upp för sina färger men inte ge sig på någon som inte kan försvara sig.

Reglerna har kommit med de nya generationerna. De äldre du snackar om som ska "hålla koll" på de yngre slogs ju för fan med batonger och skiftnycklar...
Citera
2010-03-10, 23:36
Medlem
Citat:
Tidigare så var det knogmackor som gällde och den som låg fick ligga. Det fanns även oskrivna regler om att man inte skulle dra in julgranar i det hela och att man inte skulle ge sig på motståndares spelare. Nu vet i f-n. Jag tror inte att Old School gäller längre. Att rusningarna blir så korta som dom blir beror nog med största sannolikhet på att Ordningsmakten har ganska bra koll och på att allmännheten ringer.

Grejen är inte (åtminstone inte när jag varit med på andra håll) att man ska ge den andre livshotande skador. Man ska ge och ta, sen var det nog.

Nu är du väl ute och cyklar ?
Förr sket man i om någon låg på backen, han fick ta emot ett par kängor för det. Vissa hade kniv, knogjärn och basebollträ med sig, nu förekommer inte det.

Idag har ju mycket förändrats pga att ingen vill se några fler dödsfall. Ligger någon ner ger man fan i den personen, det följs också till största mån. Ibland kan någon få en macka även då, men överlag har det försvunnit. Inga vapen använd utan det är nävar som gäller. Sitter några på en pub så är det självklart det ryker ett par glas i luften.
Julgranar har väl alltid varit fridlysta i den mån dom inte spelar allan eller provocerar fram en situation.
Det är bättre idag än vad det var förr om man ser till allvarligt övervåld.
Nkpg kan ju inte hålla sig till reglerna, men det får dom ju sota för nästa gång.
Citera
2010-03-10, 23:39
Medlem
M.Skillts avatar
Julgranar?

/Micke
Citera
2010-03-10, 23:41
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Julgranar?

/Micke

Kategori A, alltså fans som gärna klär sig i sin klubbs färger.
Citera
2010-03-10, 23:44
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Kategori A, alltså fans som gärna klär sig i sin klubbs färger.
Ah, tackar

Och de får man inte ge på käften, dvs om de inte ber om att få en omgång smäll.

/Micke
Citera
2010-03-10, 23:48
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Man kan nog inte förvänta sig så mycket av små snorisar, här ligger nog ansvaret på de äldre (är min åsikt iaf). Och med fruktan kommer man långt, och riskerar man en omgång gängstryk för att man sparkar på någon som ligger eller om man tar med sig ett knogjärn. Så tänker man nog till en eller två gånger innan man måttar den där fegsparken.

/Micke
¨

Jo man kan ju tycka det, men med subgrupper som benämns t.ex High Potentials så gäller det för dessa att visa sig på styva linan...

Jo, jag är gammal. Men när jag var med så innebar det att när en kille låg ner, så låg han ner och då var han untouchable. Jag har fått den uppfattningen att detta inte gäller längre.

Som jag tidigare skrev så är jag inte längre organiserad.
Citera
2010-03-10, 23:51
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSL
..självklart det ryker ett par glas i luften.

Få en enkilos ölsejdel eller få en flaska slagen i skallen anser åtminstone jag som tillhygge. Så j*vla onödigt när man har knogar.
Citera
2010-03-10, 23:54
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
¨

Jo man kan ju tycka det, men med subgrupper som benämns t.ex High Potentials så gäller det för dessa att visa sig på styva linan...

Jo, jag är gammal. Men när jag var med så innebar det att när en kille låg ner, så låg han ner och då var han untouchable. Jag har fått den uppfattningen att detta inte gäller längre.

Som jag tidigare skrev så är jag inte längre organiserad.
Ja, där är det ju en viss skillnad mot för det politiska våldet.

Får väl se när hulligarna letar sig upp till Sundsvall, finns väl ett par hockey-hulliganer men det är inte mer än ett kompisgäng som gillar att dricka bira och dela ut lite trynstötar.

Men rätt roligt är att en av grabbarna från Bajens firma, fick leta tänder inne på muggen på Avenyn här i Sundsvall, måste ha varit 2005. Stackars sate som ville leka Allan och veva lite på krogen

/Micke
Citera
2010-03-11, 00:18
Medlem
M.Skillt

De "regler" som finns bryts lika ofta som det är "box".

Det finns en massa myter som folk inom "scenen" försöker hålla fast vid.

"Sparka inte på liggande." Kolla in valfri film på nätet, det sker alltid.

"Vi slåss för våra lag." Folk som knappt vet vilka som spelar hänger med ut och ska slåss, kunskapen om "sitt lag" blir mer och mer bristfälligt.

"Inga oskyldig kommer till skada." Varenda gång som en pub stormas kommer oskyldiga till skada, antingen kroppsligt eller plånboken, någon måste betala fönstret osv.

"Slå inte på Julgranar." Sker så gott som vid varenda match. Oftast med kommentaren att han/hon förtjänade det.

"Vi slåss i grusgropar"." Antalet möten som sker i grusgropar är en klar minoritet. Oftast är det i publika miljöer där folk som inte är inblandade råkar illa ut. Jag hävdar att det är inkompetens som ligger bakom, folk här hävdar att vissa har polis span 24/7 och det är därför de misslyckas 9 gånger av 10.

"Vi skyddar våra julgranar." Lite som maffian, de skyddar sina butiker... mot sig själva.

"Vi gör mer för vårat lag än andra supportrar." Enkel matematik visar att det inte stämmer, det är fler som köper tröjor mm än högrisksupportrar, det är fler som köper biljetter till matcherna än högrisksupportrar. Fast matte och högrisksupportrar brukar inte fungera så bra ihop.

Värre lär det bli, håller med M.Skillt att de äldre borde involvera sig mer i de yngre.

Idag är det ett jävla liv om någon är över den åldersgräns som satts till mötet eller om någon inte är exakta nummer osv. Jag anser att det mer är organiserade fighter än att "stå upp för sitt lag". Bra bevis på det är när firmor på matchdag åker från Stockholm till någon avlägsen mack i Småland för att möta någon annan grupp, med jämna antal och specificerad ålder. Allt som fattas är en laguniform och några domare.

Ovanstående är inte så populära åsikter, brukar visa sig med kommentarerna.

"Du tror på allt som står i media./Du tror på allt i aftonhoran." (Alla firmor har någon koppling till någon sida på Internet där man kan se vad de håller på med.)

"Du vill så gärna vara med." (De har lite svårt att förstå varför man inte tycker det är tufft att stå och hoppa i 30 sekunder till en minut för att sedan springa framåt eller bakåt.)

"Du vet inte alls vad du snackar om." (Brukar mest de yngre klämma fram, för de har verkligen koll... verkligen.)
Citera
2010-03-11, 06:20
Bannlyst
Citat:
Tidigare så var det knogmackor som gällde och den som låg fick ligga. Det fanns även oskrivna regler om att man inte skulle dra in julgranar i det hela och att man inte skulle ge sig på motståndares spelare. Nu vet i f-n. Jag tror inte att Old School gäller längre.

men shit. så du menar att det skulle vara "old school" med massa jävla regler?

hur gammal är du? 12?
Citera
2010-03-11, 08:00
Medlem
Argones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flback
M.Skillt

De "regler" som finns bryts lika ofta som det är "box".

Det finns en massa myter som folk inom "scenen" försöker hålla fast vid.

"Sparka inte på liggande." Kolla in valfri film på nätet, det sker alltid.

"Vi slåss för våra lag." Folk som knappt vet vilka som spelar hänger med ut och ska slåss, kunskapen om "sitt lag" blir mer och mer bristfälligt.

"Inga oskyldig kommer till skada." Varenda gång som en pub stormas kommer oskyldiga till skada, antingen kroppsligt eller plånboken, någon måste betala fönstret osv.

"Slå inte på Julgranar." Sker så gott som vid varenda match. Oftast med kommentaren att han/hon förtjänade det.

"Vi slåss i grusgropar"." Antalet möten som sker i grusgropar är en klar minoritet. Oftast är det i publika miljöer där folk som inte är inblandade råkar illa ut. Jag hävdar att det är inkompetens som ligger bakom, folk här hävdar att vissa har polis span 24/7 och det är därför de misslyckas 9 gånger av 10.

"Vi skyddar våra julgranar." Lite som maffian, de skyddar sina butiker... mot sig själva.

"Vi gör mer för vårat lag än andra supportrar." Enkel matematik visar att det inte stämmer, det är fler som köper tröjor mm än högrisksupportrar, det är fler som köper biljetter till matcherna än högrisksupportrar. Fast matte och högrisksupportrar brukar inte fungera så bra ihop.

Värre lär det bli, håller med M.Skillt att de äldre borde involvera sig mer i de yngre.

Idag är det ett jävla liv om någon är över den åldersgräns som satts till mötet eller om någon inte är exakta nummer osv. Jag anser att det mer är organiserade fighter än att "stå upp för sitt lag". Bra bevis på det är när firmor på matchdag åker från Stockholm till någon avlägsen mack i Småland för att möta någon annan grupp, med jämna antal och specificerad ålder. Allt som fattas är en laguniform och några domare.

Ovanstående är inte så populära åsikter, brukar visa sig med kommentarerna.

"Du tror på allt som står i media./Du tror på allt i aftonhoran." (Alla firmor har någon koppling till någon sida på Internet där man kan se vad de håller på med.)

"Du vill så gärna vara med." (De har lite svårt att förstå varför man inte tycker det är tufft att stå och hoppa i 30 sekunder till en minut för att sedan springa framåt eller bakåt.)

"Du vet inte alls vad du snackar om." (Brukar mest de yngre klämma fram, för de har verkligen koll... verkligen.)

Först klagar du på att de flesta mötena inte sker i grusgropar för att sedan säga att det är så organiserat att det borde finnas domare på plats? "Laguniform" tillämpas ibland, att varsin firma kör en speciell färg.

Det är ju en bra utveckling att allt fler box sker utanför match dag och under mer och mer organiserade former, minde risk för allvarligare skador och inblandning av lagen. Visst är det alltid kul med stök i samband till matcher men herr blå brukar vara runt varje hörn nuförtiden.

Ang. tränings besöket tycker jag det var bra gjort. Vi måste markera att såna här transfers är inte OK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in