Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-08-08, 14:58
  #49
Medlem
jesusarherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Att jämföra Adventisterna med JV är väl att komma bort från sanningen.
Adventisterna är extremt bibeltrogna medan JV är grundat av frimurarna och tolkar bibeln på sitt sätt. Den traditionella duger inte så man har gjort en egen. Dom påminner mer om Mormonerna.

En Adventist jag gillar är Walter Veith. Sök på google video och ta del av hans föreläsningar.

Jag gillar också Walter Veith. ta en titt på lite nyare videos med honom.
Här:
En mycket intressant sjunde dags adventist, som är väldigt spännande att lyssna på.
Citera
2018-08-08, 15:45
  #50
Medlem
Det enda jag vet om Sjundedagsadventister är att de har en livslängd som är 10 år högre än snittet, har färre livsstilssjukdomar och även har en större andel som blir över 100 år gamla. Troligtvis pga kostvanor ( lite eller inget kött, mycket bönor/nötter och perioder av fasta ) men också för att de rör på sig lite mer än de flesta.
Citera
2018-08-08, 17:44
  #51
Medlem
Apologists avatar
Min farsa låg i lumpen med många Sjunde Dags Adventister o han har bara bra saker att säga om dem. De var trevliga, seriösa o motiverade.

Men hur man än vrider o vänder på det så är de en kult och inte "riktigt kristna" eftersom de anser att deras falske profet Ellen G. Whites ord står över eller i jämlike med bibelns ord.
Citera
2018-08-08, 18:02
  #52
Medlem
När jag var tonåring på 80-talet hade jag en kille i mitt handbollslag vars föräldrar är/var sjundedagsadventister. När vi hade match på lördagar så fick han inte vara med och spela.
Citera
2018-08-08, 21:56
  #53
Medlem
jesusarherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Min farsa låg i lumpen med många Sjunde Dags Adventister o han har bara bra saker att säga om dem. De var trevliga, seriösa o motiverade.

Men hur man än vrider o vänder på det så är de en kult och inte "riktigt kristna" eftersom de anser att deras falske profet Ellen G. Whites ord står över eller i jämlike med bibelns ord.

Har du lyssnat något på sjunde dags adventisten Walter Veith? han har ju väldigt bra föreläsningar tycker jag.
Men jag har aldrig hört honom prata om Ellen G. White faktiskt, mest om hur Vatikanen styr satans rike och sådant, Jesuiterna, NWO, Islam med mera.
Citera
2018-08-09, 08:11
  #54
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesusarherre
Har du lyssnat något på sjunde dags adventisten Walter Veith? han har ju väldigt bra föreläsningar tycker jag.
Men jag har aldrig hört honom prata om Ellen G. White faktiskt, mest om hur Vatikanen styr satans rike och sådant, Jesuiterna, NWO, Islam med mera.

Här finns en bra artikel som nämner honom i deras egen tidning:
https://spectrummagazine.org/article...iracy-theories

Citat:
The fact is, conspiracy theories sell. There is a lot of money to be made if a ministry is willing to promote them and independent ministries are usually in desperate need of money. The last thing they want to do is to preach and teach something that will cause their supporters to stop sending in the money.

Walter Veith is the leading conspiratory voice within Adventism, followed by Bill Hughes and others.
Citera
2018-08-09, 21:41
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Här finns en bra artikel som nämner honom i deras egen tidning:
https://spectrummagazine.org/article...iracy-theories

Det är ju en ära att kallas konspirationsteoretiker i denna värld vi lever i, tycker du inte?
Citera
2018-08-10, 01:39
  #56
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesusarherre
Har du lyssnat något på sjunde dags adventisten Walter Veith? han har ju väldigt bra föreläsningar tycker jag.
Men jag har aldrig hört honom prata om Ellen G. White faktiskt, mest om hur Vatikanen styr satans rike och sådant, Jesuiterna, NWO, Islam med mera.

Jag har lyssnat på honom flera gånger på youtube. Han har jättebra saker att säga. Men det är samma sak med ex. Kalvinister (inte sjundedagsadventister) som John F. MacArthur eller R.C. Sproul som har jättebra saker o säga också. Det får det att framstå som att de är ok medans deras trosgrund är helt fel.

Innan du bedömer sjundedagsadventister bör du sätta dig in i hela deras fullständiga lära!
Citera
2019-12-08, 15:57
  #57
Avstängd
Det är väl ett mellanting mellan kristendom o judendom - lördagen är arbetsbefriad-
de äter inte gris - det finns säkert mer
Citera
2019-12-10, 23:26
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det är väl ett mellanting mellan kristendom o judendom - lördagen är arbetsbefriad-
de äter inte gris - det finns säkert mer
De är inget mellanting utan bibeltrogna som håller fast vid reglerna i gamla testamentet.
Citera
2022-01-28, 08:47
  #59
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Min farsa låg i lumpen med många Sjunde Dags Adventister o han har bara bra saker att säga om dem. De var trevliga, seriösa o motiverade.(

Jag har funderat på det där med sjundedagsadventister och militär verksamhet.

Jag googlade lite och fick inget entydigt svar på om de får göra militärtjänst.

Jag känner en familj adventister lite ytligt, de blev mycket konstiga när jag pratade om min militära bakgrund.

Kvinnan i familjen har jobbat inom vården förut och kan då inte ha helgat sabbaten, så de är nog ändå rätt så pastorala.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback