Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-03-20, 18:21
hej!

har en skoldator som använder sig av en domän, men tänkte lägga över filer på den. råkade ändra till en nätverksgrupp istället, och kunde inte ändra tillbaka, (access denied).

hur kan jag nu logga in på datorn? Som vanligt kommer inloggningsrutan, anv pw.
skriver jag i så påstår han att jag ska kolla lösen och domän, men kan ej fylla i någon domän, förstår ni problemet?

felsäkert läge funkar ej, och formatera hemma är ingen lösning för mig.

os, windows xp.
Citera
2009-03-20, 18:38
Medlem
Haha, jag har gjort samma sak. Löste det genom "systemåterställningspunkt" eller vad det heter, då och då gör xp en "systemåterställningspunkt" som du sedan kan återgå till om något fuckar sig. Funkar inte detta får du försöka logga in på något lokalt konto på datorn, det kommer dock inte hjälpa dig när du är tillbaks i skolan, du måste besitta vissa rättigheter på DCn för att kunna återansluta din dator till domänen. Då blir det raka vägen till it-ansvarig för att knappa in några lösenord.
Citera
2009-03-21, 00:09
jag kan ju inte göra någon återställningspunkt iom att jag inte kan logga in?

sen lokalt konto förstår jag inte riktigt, då jag utan problem kan logga in på mitt konto hemma, även vartsom utan anslutning. varför kan då inte mitt "domänkonto" funka även som ett lokalt?

jag orkar inte gå till min jävla sk "data-tekniker" då han ärligt talat inte kan ett skit och kommer vilja formatera min dator.
Citera
2009-03-21, 07:29
Medlem
zixls avatar
för att lägga upp den i domänen igen så behöver du domänadmins rättigheter (eller liknande) samt att du bör ha tillgång till domänen, har du inte det så får du skaffa det eller lämna in den till admin. den behöver inte formateras om.
Citera
2009-03-21, 08:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
jag kan ju inte göra någon återställningspunkt iom att jag inte kan logga in?

sen lokalt konto förstår jag inte riktigt, då jag utan problem kan logga in på mitt konto hemma, även vartsom utan anslutning. varför kan då inte mitt "domänkonto" funka även som ett lokalt?

jag orkar inte gå till min jävla sk "data-tekniker" då han ärligt talat inte kan ett skit och kommer vilja formatera min dator.

Som tidigare har sagts, du har inte rättigheter att ansluta datorn till skolans domän, vilket iofs är tur.

Själv förstår jag inte varför skolan ger dig alltför höga rättigheter på din dator, just för att klåpare som dig pillar på sånt dom inte begriper sig på.

Inte så konstigt att admin vill formatera din dator.
Det kan finnas säkerhetsskäl till att det görs, vad vet jag hur din skola resonerar.
Ett annat skäl kan vara arbetidsåtgången. Risken finns ju att du nu kommer tillbaks med andra problem eftersom du pillar på saker du inte skall göra. Därmed kan det vara snabbare att sopa datorn och lägga på en default image. Det kanske är så att din skola använder norton ghost eller liknande. För admin är det en handpåläggning ca 5 minuter och installationen görs utan övervakning på ca 20 min.

Eftersom du tycker att skolans IT inte kan något, så skulle jag gärna vilja se när du står där framför dem och säger att du vill ha med din dator i domänen igen

Man skall inte kasta sten i glashus, men det har du säkert hört förr :P
Citera
2009-03-21, 10:05
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Som tidigare har sagts, du har inte rättigheter att ansluta datorn till skolans domän, vilket iofs är tur.

Själv förstår jag inte varför skolan ger dig alltför höga rättigheter på din dator, just för att klåpare som dig pillar på sånt dom inte begriper sig på.

Inte så konstigt att admin vill formatera din dator.
Det kan finnas säkerhetsskäl till att det görs, vad vet jag hur din skola resonerar.
Ett annat skäl kan vara arbetidsåtgången. Risken finns ju att du nu kommer tillbaks med andra problem eftersom du pillar på saker du inte skall göra. Därmed kan det vara snabbare att sopa datorn och lägga på en default image. Det kanske är så att din skola använder norton ghost eller liknande. För admin är det en handpåläggning ca 5 minuter och installationen görs utan övervakning på ca 20 min.

Eftersom du tycker att skolans IT inte kan något, så skulle jag gärna vilja se när du står där framför dem och säger att du vill ha med din dator i domänen igen

Man skall inte kasta sten i glashus, men det har du säkert hört förr :P

ska vi sitta och räkna sKiLLz inom it? lägg ner för fan.
skulle du se min it-tekniker skulle du förstå..
Citera
2009-03-21, 10:24
Medlem
Citat:

Uppenbarligen kan han ansluta datorer till domänen och det kan inte du. Den där systemåterställningspunkten jag snackade om innan, tror minnet klarnat lite över natten... Är det inte så att du trycker F8 vid start? Samma ställe där du väljer felsäkert läge. Tror det heter "senast fungerande konfiguration".

När du tar med dig datorn hem så kan säga att du tar med dig en liten bit av ADt hem, just för att det ska vara enkelt att logga in på samma konto hemma. Är inte helt säker på den här informationen dock, mitt minne kan ha manipulerats av utomjordingar.

En sak som är säker är dock att det finns minst ett lokalt konto på datorn, local admin. Nu kanske inte du kan lösenordet till det, men det finns ju en uppsjö av program som kan ändra det. Har du en dålig relation till it-ansvarig så blir den nog inte bättre av att du ändrat lösen på local admin när han ska återansluta dig till domänen.
Citera
2009-03-21, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Veracity
Uppenbarligen kan han ansluta datorer till domänen och det kan inte du. Den där systemåterställningspunkten jag snackade om innan, tror minnet klarnat lite över natten... Är det inte så att du trycker F8 vid start? Samma ställe där du väljer felsäkert läge. Tror det heter "senast fungerande konfiguration".

När du tar med dig datorn hem så kan säga att du tar med dig en liten bit av ADt hem, just för att det ska vara enkelt att logga in på samma konto hemma. Är inte helt säker på den här informationen dock, mitt minne kan ha manipulerats av utomjordingar.

En sak som är säker är dock att det finns minst ett lokalt konto på datorn, local admin. Nu kanske inte du kan lösenordet till det, men det finns ju en uppsjö av program som kan ändra det. Har du en dålig relation till it-ansvarig så blir den nog inte bättre av att du ändrat lösen på local admin när han ska återansluta dig till domänen.

Nog har din hjärna blivit manipulerad :P

Man ärver med ett antal offline-inloggningar från AD-policy.
Om inte min hjärna har också blivit manipulerad, så vill jag minnas att 49st är default.

Det är inte local admin som joinar med klienten i AD, utan domainadmin.
Så även om han hackar ett lokalt konto på maskinen, så ger det ingen AD access, såvida inte skolans Admins har samma lösenord på localadmin och domainadmin
Citera
2009-03-21, 10:59
Bannlyst
Citat:

Det är ju du som räknar "skillz", eftersom du jämför dig själv med skolans it-tekniker och idiotförklarar dem?
Citera
2009-03-21, 11:05
Medlem
skills

Bara för att man är IT nisse på en skola betyder inte att man behöver vara skillad.

Att bara sitta å flytta datorer & konton i AD kan vilken APA som helst göra så länge han har en manual.........

ONT
Vill du kopiera din data innan du lämnar in den för formatering koppla in din disk i en annan dator mha ngn usb->vad du nu har för hd konverter
Citera
2009-03-21, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Bara för att man är IT nisse på en skola betyder inte att man behöver vara skillad.

Att bara sitta å flytta datorer & konton i AD kan vilken APA som helst göra så länge han har en manual.........

ONT
Vill du kopiera din data innan du lämnar in den för formatering koppla in din disk i en annan dator mha ngn usb->vad du nu har för hd konverter

Finns lättare sätt, boota upp med en linux-live-cd, sen kopierar du över skiten dit du önskar över nätverk. Då slipper man konverters och skruva ur disken ur maskinen.

Klart att man inte behöver ha några större kunskaper för att joina en dator till en domän och sätta upp lite användarkonton.
Men TS tycks ju iaf inte ha mer kunskaper om domänhantering än it-nissen.
Citera
2009-03-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Nog har din hjärna blivit manipulerad :P

Man ärver med ett antal offline-inloggningar från AD-policy.
Om inte min hjärna har också blivit manipulerad, så vill jag minnas att 49st är default.

Det är inte local admin som joinar med klienten i AD, utan domainadmin.
Så även om han hackar ett lokalt konto på maskinen, så ger det ingen AD access, såvida inte skolans Admins har samma lösenord på localadmin och domainadmin

Jäkla utomjordingar... Jag anade oråd. Men man måste ju ta med sig någonting hem för lösenordverifieringen, är nog det jag fått om bakfoten.

Jo, jag har koll på att det inte är local admin som ger access till AD (det hade ju varit pantat...), men jag antar att it-ansvarig använder sig av det kontot när han ska återansluta datorn, nåt konto måste han ju logga in på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in