2009-03-20, 18:17
Medlem
Jag behöver hjälp, såfort jag gör något på skrivbordet blir markören rengbågsfärgad och slutar aldrig.. Jag kan surfa etc, men det går inte att göra nåt på skrivbordet!

Har kollat datorn med Onyx, den säger att startdisken är problemfri!

Någon som råkat ut för det? Vad göra?

Tack på förhand!!!
Citera
2009-03-20, 20:14
Medlem
Menar du "badbolls-liknande" ?Som snurrar hela tiden? Det blir så när datorn tänker, te x. om man har många program igång, eller om du har lite i RAM. Hur mkt/lite har du i ram? Vilket os x är det? Hur många program har du som du använder , när du får så? Är det tunga program?
Citera
2009-03-20, 21:49
Medlem
Kivans avatar
Tror att finder spökar. Gå in i aktivitetskontroll och titta vad finder gör.
Citera
2009-03-20, 22:32
Medlem
Du måste beskriva bättre. Vilken version av Mac OS? SDRAM? Hur stor disk och hur mycket utrymme använt? Har du nyligen installerat nåt eller mixtrat med datorn? Använder du några Finder-hacks (dvs program som t.ex. ändrar menyer eller utseende)? Vad gör du innan och under tiden. Vilka program rullar? Har du skapat ett nytt användarkonto och testat där? Osv....

Onyx kollar bara om filhierarkin, flaggor mm är OK tror jag. Inte om t.ex. Finders plist eller andra filer är korrupta.
Citera
2009-03-20, 22:57
Medlem
Ja, det är badbollen jag menar.

Jag har en 2.2ghz, 2.5 gig minne, kör leopard. Har inte installerat några stora program.

Det som sker = När jag drar en fil på skrivbordet till en mapp, då kommer badbollen, sen snurrar den 10 min, men det går att använda dockan och öppna safari tex. Jag har kollat på en serie under dagen, sedan stängde jag datorn och när jag skulle fortsätta så börjar badbollen snurra och så hoppar realplayer i dockan. Har även försökt öppna i VLC, samma sak. Det lustiga är att det sker precis vid skrivbordet, flyttar jag markören ner till dockan så kommer muspilen fram!

Jä¤vligt knepigt.. Kan det vara hårddisk krasch? Men då borde väl inte safari eller dockan funka heller?
Citera
2009-03-20, 22:58
Medlem
Tillägg : Har 30 gig ledigt på disken, ej några Finder-hacks.
Citera
2009-03-20, 23:38
Medlem
Kivans avatar
Garanterat finder som spökar då det är den som sköter skrivbordet, dockan är ett eget program som också sköter exposé och spaces. Gå in på tvångsavsluta på apple-menyn och tvångsavsluta finder.
Citera
2009-03-20, 23:53
Medlem
vrooms avatar
Testa att kasta finder.plist
user/library/preferences/com.apple.finder.plist
Citera
2009-03-21, 01:18
Medlem
Mycket märkligt.. nu funkar det, utan åtgärd.. men tack för alla svar! Bra att ha när det strular igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in