2009-03-20, 12:44
Medlem
Liq^s avatar
Tjena!

Jo ja har ett problem med Outlook 2007, jag började använda det för ett par dagar sedan och nu börjar det verkligen krångla...

Problemet startade igår, varje gång jag öppnar programmet och ska klicka på ett mail jag har fått i inkorgen så kommer en... jaa typ en "fel ruta" upp som säger: Outlook kan inte skapa arbetsfilen. Kontrollera miljövariabeln

Och helt plötsligt kan programmet hänga sig (programmet svarar inte)

Har absolut ingen aning vad det kan vara för fel, någon som har tidigare erfarenhet av detta?
Citera
2009-03-20, 13:15
Medlem
Prova det här, ursäkta att det är på engelska, för lat för att översätta:

a. Start->Run-> enter "regedit" and hit 'enter' to run the program to edit Registry variables.

b. Go to folder -> "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Curr ent Version\Explorer\User Shell Folders\Cache"

c. Check the variable values- All the variable should have values starting "%USERPROFILE%\". Any variable which is not having this starting point is probably corrupted. In my case, all the corrupted variables had a corresponding "Backup_VariableName". Example: my "cache" variable had a corrupt value while there was a variable called "backup_cache" with correct values

d. Change the value of all the corrupted variables to correct values. Example change value of "cache" variable to "%USERPROFILE%\Local Settings\Temporary Internet Files" and so forth.

e. Close all the Ms Office Programs and re-start. The problem should be fixed now.
Citera
2009-03-20, 13:58
Medlem
Liq^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miffeltoffel
Prova det här, ursäkta att det är på engelska, för lat för att översätta:

a. Start->Run-> enter "regedit" and hit 'enter' to run the program to edit Registry variables.

b. Go to folder -> "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Curr ent Version\Explorer\User Shell Folders\Cache"

c. Check the variable values- All the variable should have values starting "%USERPROFILE%\". Any variable which is not having this starting point is probably corrupted. In my case, all the corrupted variables had a corresponding "Backup_VariableName". Example: my "cache" variable had a corrupt value while there was a variable called "backup_cache" with correct values

d. Change the value of all the corrupted variables to correct values. Example change value of "cache" variable to "%USERPROFILE%\Local Settings\Temporary Internet Files" and so forth.

e. Close all the Ms Office Programs and re-start. The problem should be fixed now.

Gjorde detta men jag hittade ingenting som var inkorrekt. Allting såg bra ut!
Men tack för att du försökte vart hittade du detta? microsoft.com? kanske kunde leta vidare?
Citera
2009-03-20, 15:15
Medlem
Bara googlade på felmeddelandet på engelska.

"Could not create the work file. Check the temp environment variable."

Sen sökte jag i Microsofts interna VKB och fann att det kan vara problem med TEMP-filerna.

Har du XP eller Vista?

Checka om dom mapparna pekar någonstans som faktiskt finns:

XP: högerklicka på "Den här datorn" och välj egenskaper. Gå till fliken Avancerat->knappen Miljövariabler. Där har du två mappar som heter TEMP och TMP. Se till att dom pekar på en mapp som finns. Annars ändra så att dom gör det.

Vista: högerklicka på "Dator" och välj egenskaper. Klicka på "Avancerade Systeminställningar" till vänster, gå till fliken Avancerat->knappen Miljövariabler. Samma där, två mappar som heter TEMP och TMP. Samma procedur

Annars skulle jag tro att det är en template i Word som är korrupt, och det enklaste då är nog att köra en reparationsinstallation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in