2009-01-12, 18:53
Medlem
ttamizs avatar
Om vi för ett ögonblick bortser från de dagliga bilbränderna i Södertälje och tittar på bränder hos olika företag på senaste tiden så finns det lite att fundera på.

ICA Maxi brand vid chipsen (mest brandfarlligt i hela butiken) igår natt. Larmet vid midnatt.

Coop Forum exakt samma händelse den 22 December, vid chipsen och vid midnatt.

Finns det ngn timer styrd pryl som doppas in bland chipsen och som tänds på långt efter stängning?

Är det en pyroman eller någon med företagsekonomiskt intresse som önskar att dessa butiker brinner upp för att få merförsäljning?

Finns det hot mot butikerna månne?

En stor däckfirma i Södertälje brann upp häromdagen och natten till idag ett solarium.

Är detta maffiastyrt eller en pyroman?

Någon som har info?
Citera
2009-01-12, 21:54
Medlem
StigAllans avatar
Antagligen så är det etnisk rensning på gång för att blatteföretagare ska kunna ta över.
Men sådant skriver media inget om.
Vilket är fördjävligt.

Var väl en ICA I Södertälje som fick stänga för några månader sedan?
Snatterierna gjorde det omöjligt att driva butiken vidare.
Men kanske kan någon upplysa om det öppnat en blatteägd matbutik istället?
Och om det förekommer några snatterier där?
Citera
2009-01-13, 00:12
Medlem
Michael Caines avatar
Södertälje är kört!

Sådan total urspårning som skett de senaste 10 åren i Södertälje är makalös.
Jag tänker på socialt, ekonomiskt, kulturellt, trygghetsmässigt, "svenskt" och framfört allt: framtidsmässigt!!!!

Södertälje var en gång Stockholms "badstad". Och samtidigt en port mellan östersjön och mälaren.

Kringelstaden!

60-talet hade arbetsinvandring av finländare, till framför allt Scania, men även till andra mindre industrier i Södertäljetrakten.

70-talet kom många Jugoslaver, även de till industrin.

80-talet kom Syrianer och Assyrier till Södertälje och - på den tiden var de inte så många och förhållandevis ödmjuka. Men där - någonstans gick det fel - sannolikt med inhemsk politik och med världspolitiken. Det bara ramlade in människor - gamla som unga - som inte riktigt visste var de "var"....Anhöriginvandringsbegreppet skapades!!!! Språk- och kulturförvecklingar uppstod och växte. Massvis med äldre människor som inte ville eller kunde anpassa sig till det nya landet satt hemma och "trivdes"
Fornhöjden, Saltskog, Hovsjö blev deras områden - Ronna var på den tiden "finskt" (tror dock att en Syrian numera äger Ronna centrum)

2000-talet innebar ytterliggare en folkgrupp till Södertälje - Iranier/Irakier. (Inte samma folkslag eller ursprung men i viss mån samma problem på ankomsorten).
De vill säkert snart etablera sig....

Därefter har då Sverige tagit emot/accepterat ytterliggare flyktingar/invandrare/asylsökande än vad det nuvarande samhället klar av. Kommer vissa av dem till Södertälje?

Södertälje och andra städer t.ex Malmö, Landskrona och Stockholms förorter har fått så mycket ny "kultur" att det har gått överstyr. Sveriges invandringspolitik/integrationspolitik är sedan många så illa skött tyvärr. Gå ner på stan en kväll och du märker "vänligheten/tacksamheten" mot deras nya hemland....
"Världens samvete"(Sverige alltså) betalar nu - och i framtiden ett högt pris.

Så i Södertälje, väljer några (av våra nya medborgare- nåja merparten iallafall) - av ospecifika skäl - att tända eld på containers, kasta sten på ambulans/brandbilar, skjuta på polishuset (1 1/2 år sedan), vara allmänt bidragstagande. (Lågkonjunktur - Scania varslar, Astra varslar, underleverantörer varslar - trista tider väntar Södertälje - tyvärr!) Shit säger jag bara!

Jag vet att TS sökte mer info om de "andra" bränderna som har skett men givetvis finns det ett samband ??
Jag bara adderar, ?, ett annat samband...

Dessutom kan man tillägga att SSK ¨stadens stolthet " är sannolikt inom ett par år historia. Publikunderlaget är undermåligt, nya generationen tycker fotboll är roligare( vaa.... ishockey - jevla skit...jag håller på syrianska/assyriska.....), och därmed är rekryteringen till SSK körd. Vem fan vill - om de inte kan undvika det - bo och spela i Södertälje?????

M.C.
Citera
2009-01-13, 14:53
Bannlyst
Varje gång jag kommer till Stälje så känner jag mig inte som att jag är i Sverige då jag bor ca 20 min i från Stälje norrut så känner jag mig fortfarande att jag är i Sverige.
Citera
2009-01-13, 15:31
Medlem
http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1430632/kan-vara-en-pyromanliga

personligen tror jag att det e olika personer i dom flesta bränderna..

solariet tror jag e försäkringsbedrägeri....

länga med bilar + barnvagn tror jag e ungjävlar som håller på..

maxi + coop tror jag e pyroman .. som ställt in nån form av brandbomb med fördröjning eller nått..

spekulerar ju bara naturligtvis..

vad bryr jag mig.. flyttar snart från den här skitstaden
Citera
2009-01-13, 15:36
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterbudet
http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1430632/kan-vara-en-pyromanliga

personligen tror jag att det e olika personer i dom flesta bränderna..

solariet tror jag e försäkringsbedrägeri....

länga med bilar + barnvagn tror jag e ungjävlar som håller på..

maxi + coop tror jag e pyroman .. som ställt in nån form av brandbomb med fördröjning eller nått..

spekulerar ju bara naturligtvis..

vad bryr jag mig.. flyttar snart från den här skitstaden
ja många av dom här bränderna som drabbar småföretag som pizzerior och kebabbarer är ju bevisligen försäkringsbedrägerier..
Citera
2009-01-13, 20:48
Medlem
maxinns avatar
tycker att svinet till kommunalråd i södertälje kan ställa upp som deltids brandman idellt ,och varför inte som busschafför och få insikt i invandarproblematiken på nära håll så kan han tala sig varmare om dessa bidragsparasiter som terroriserar kringelstaden om han nu kan tala efter sin resa där som svensk antagligen inte ! och i bästa fall så har dom sparkat ut hans tänder om inte någon svensk viking har hunnit göra det innan !
Citera
2009-01-14, 06:27
Medlem
porrkonsuments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Antagligen så är det etnisk rensning på gång för att blatteföretagare ska kunna ta över.
Vilket är fördjävligt.

http://lt.se/nyheter/1.50537

Citat:
Ursprungligen postat av lt.se
Ica i Lina har sålts. Ny ägare blir fastighetsägaren Johan Melkemichel som köpt konkursboet.

/.../

Vi är också postombud, säger Johan Melkemichel, som inte avskräcks av förre ägarens problem med ungdomsgängets trakasserier.
– Nej, vi kommer att ta itu med det påstådda buset så småningom och vi har en del funderingar på lösningar. Att man inte tog itu med det på ett tidigt stadium förstår jag inte, säger Johan Melkemichel.

missa inte att ögna igenom kommentarerna till artikeln. det finns en del konspirationsteoretiker som tror att det föreligger oegentligheter kring hela den här affären. vilka foliehattar! speciellt i ljuset av kommentarerna i tidigare reportage om ICA lina, där det gjorts gällande att affären var den enda som dels haft dessa problem med ungdomsgäng, dels var den enda i etniskt svensk regi

ja, det var ironi.

för att besvara TS fråga, kommenterar ett ögonvittne händelserna vid den påföljande brandrea som hölls dagarna efter:

Citat:
Ursprungligen postat av lt.se
13 jan 2009 20:20 Spanare (Ej registrerad)
Bedrövligt rent ut sagt. Rena rama upploppet. Folk drog, slet och slogs om varorna. Folk körde över varann med vagnar osv. Inte nog med det, var det fel storlek eller fel typ av vara som någon tog upp från disk eller hylla, så slängde man det bara på golvet och gick vidare. Tror att folk i den här stan inte har något vett eller etikett över huvud taget.
Folk blir som galna när något sådant här inträffar. Jag är då inte rasist på något sätt, men det var övervägande människor med annan bakgrund än en svensk bakrund som gick allra vildast fram till i butiken och slängde och dängde med varor samt plockade varor från andra kunders vagnar och korgar. Detta är väl att gå lite väl långt i mina ögon.
Det är oxå beklagligt att polisen måste komma till butiken för stävja bråk mm.
Maxi kunde måhända anordnat detta på ett helt annat sätt så att detta scenario inte inträffat.
Vi som endast var nere för att handla in lite mjölk och bröd fick oss iallafall en upplevelse som vi inte vill se igen.

http://lt.se/nyheter/1.58848

nu tror jag iofs inte billigare prylar var anledningen till att det tuttades på, utan det lutar åt att bränderna utförts av ungdomar som inte har någon lokal. men det är intressant att via lt.se följa utvecklingen i södertälje. som att se ett fullsatt tåg skena mot en avgrund, utan att någon ingriper. för övrigt en situation vi kan se på otaliga håll i sverige i dag.

och slutligen:

Citat:
Ursprungligen postat av grashopper
Nej men du är tydligen det. Läs aftonbladet och sup ner dig lite ditt jävla kräk.

jäklar i havet, där fick han så han teg! snacka om att du gick segrande ur den debatten!

ja, det var ironi.
Citera
2009-01-28, 19:00
Medlem
TurboQuattros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Vilket är fördjävligt.

Nu var det inte bara buset och snattandet som gjorde att förra ägaren fick gå i konken, utan han och skattmasen kom inte riktigt överens.
Dock så var det väldigt stökigt på kvällarna runt denna ica-butik förut, nu är det inga problem alls sedan Mr. Melkemichel tog över...
Citera
2009-01-28, 19:17
Medlem
Citat:

läste om detta med men kommer inte i håg om det var i linna eller hövsjö
Citera
2009-01-30, 18:21
Medlem
ttamizs avatar
Aktiverar tråden igen - Systemhotande maffia månne?

Jag drog igång denna sträng för ett tag sedan eftersom jag tycker mig se ett mönster.

I Länsstidningen står i dag att läsa.

http://lt.se/nyheter/1.67379

Detta verkar vara en utarbetad plan att elda bort konkurrenter, uppkomlingar eller för att kunna ta över nya marknader.

Verkar ruggigt systematiskt. Oftast brukar man tala om pyroman i singularis men det här är nog något annat.
Citera
2009-01-30, 21:24
Medlem
AugustGs avatar
Etnisk rensning i Södertälje

Citat:
Ursprungligen postat av ttamiz
Jag drog igång denna sträng för ett tag sedan eftersom jag tycker mig se ett mönster.

I Länsstidningen står i dag att läsa.

http://lt.se/nyheter/1.67379

Detta verkar vara en utarbetad plan att elda bort konkurrenter, uppkomlingar eller för att kunna ta över nya marknader.

Verkar ruggigt systematiskt. Oftast brukar man tala om pyroman i singularis men det här är nog något annat.
Syrianerna jobbar hårt på att etniskt rensa Södertälje från Svenskar och andra. Vilken näringsidkare pallar med att utsättas för massiva stölder för att driva bort honom. Vilka svenskar orkar med de ständiga trakasserierna.

Våra egna politiker tittar på. Hoppas de ger sig på Majbritt Theorin och Nylund-Watts. Om de bor kvar det har jag inte kollat.

PS Nylund bor kvar, men Maj-Britt Theorin har smitit till en finare kommun. DS
Senast redigerad av AugustG 2009-01-30 kl. 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in