Södertälje är kört!
Sådan total urspårning som skett de senaste 10 åren i Södertälje är makalös.
Jag tänker på socialt, ekonomiskt, kulturellt, trygghetsmässigt, "svenskt" och framfört allt: framtidsmässigt!!!!
Södertälje var en gång Stockholms "badstad". Och samtidigt en port mellan östersjön och mälaren.
Kringelstaden!
60-talet hade arbetsinvandring av finländare, till framför allt Scania, men även till andra mindre industrier i Södertäljetrakten.
70-talet kom många Jugoslaver, även de till industrin.
80-talet kom Syrianer och Assyrier till Södertälje och - på den tiden var de inte så många och förhållandevis ödmjuka. Men där - någonstans gick det fel - sannolikt med inhemsk politik och med världspolitiken. Det bara ramlade in människor - gamla som unga - som inte riktigt visste var de "var"....Anhöriginvandringsbegreppet skapades!!!! Språk- och kulturförvecklingar uppstod och växte. Massvis med äldre människor som inte ville eller kunde anpassa sig till det nya landet satt hemma och "trivdes"
Fornhöjden, Saltskog, Hovsjö blev deras områden - Ronna var på den tiden "finskt" (tror dock att en Syrian numera äger Ronna centrum)
2000-talet innebar ytterliggare en folkgrupp till Södertälje - Iranier/Irakier. (Inte samma folkslag eller ursprung men i viss mån samma problem på ankomsorten).
De vill säkert snart etablera sig....
Därefter har då Sverige tagit emot/accepterat ytterliggare flyktingar/invandrare/asylsökande än vad det nuvarande samhället klar av. Kommer vissa av dem till Södertälje?
Södertälje och andra städer t.ex Malmö, Landskrona och Stockholms förorter har fått så mycket ny "kultur" att det har gått överstyr. Sveriges invandringspolitik/integrationspolitik är sedan många så illa skött tyvärr. Gå ner på stan en kväll och du märker "vänligheten/tacksamheten" mot deras nya hemland....
"Världens samvete"(Sverige alltså) betalar nu - och i framtiden ett högt pris.
Så i Södertälje, väljer några (av våra nya medborgare- nåja merparten iallafall) - av ospecifika skäl - att tända eld på containers, kasta sten på ambulans/brandbilar, skjuta på polishuset (1 1/2 år sedan), vara allmänt bidragstagande. (Lågkonjunktur - Scania varslar, Astra varslar, underleverantörer varslar - trista tider väntar Södertälje - tyvärr!) Shit säger jag bara!
Jag vet att TS sökte mer info om de "andra" bränderna som har skett men givetvis finns det ett samband ??
Jag bara adderar, ?, ett annat samband...
Dessutom kan man tillägga att SSK ¨stadens stolthet

" är sannolikt inom ett par år historia. Publikunderlaget är undermåligt, nya generationen tycker fotboll är roligare( vaa.... ishockey - jevla skit...jag håller på syrianska/assyriska.....), och därmed är rekryteringen till SSK körd. Vem fan vill - om de inte kan undvika det - bo och spela i Södertälje?????
M.C.