2009-03-20, 01:46
Medlem
Shamwaris avatar
Satt och skummade igenom en sida där jag köpt lite gasmasker och diverse små saker.
Då jag hittade denna :
http://www.rodastjarnan.com/ak47-replika-2126.php
Lite utdragna citat om det ;
"Skulle tro att riktiga AK47-magasin passar men jag har inget att prova med hemma.
Magasinen sitter stadigt i vapnet och känns precis som det riktiga."
Det står ju klart och tydligt att vapnet är en replik,
minns jag fel om jag förknippar en replika med ett vapen som bland annat fått mynningen "fylld" ?
Och är därför helt obrukbar i faktiska syften?
Bara för att klargöra är jag inte intresserad av att köpa detta vapen/replika ,
är bara för min egen sinnesfrid.
Går det att göra ett vapen av detta?
Senast redigerad av Shamwari 2009-03-20 kl. 01:49.
Citera
2009-03-20, 02:07
Medlem
Davy.Joness avatar
En replika av ett eldvapen ska vara destruerat på så sätt att vapnet inet praktiskt kan nyttjas. Men sen beror de ju lite på oxå, vart pipfyllningen eller vad det nu är har utförts. Har hört skräckexempel (men inte verifierat så sanningshalten kan väl kanske ifrågasättas) om replikor där pipfyllningen "ramlat" ur när dom tappade geväret i marken.

Tvek på Kalashnikoven, tror de e bättre utfört än så.
Citera
2009-03-20, 03:28
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
En replika av ett eldvapen ska vara destruerat på så sätt att vapnet inet praktiskt kan nyttjas. Men sen beror de ju lite på oxå, vart pipfyllningen eller vad det nu är har utförts. Har hört skräckexempel (men inte verifierat så sanningshalten kan väl kanske ifrågasättas) om replikor där pipfyllningen "ramlat" ur när dom tappade geväret i marken.

Tvek på Kalashnikoven, tror de e bättre utfört än så.

Du talar om deaktiverade vapen, detta är en replika.
Citera
2009-03-20, 03:39
Medlem
Som Ljungbackaerik nämner, en replika är konstruerad för att se ut som ett riktigt vapen, och ibland även för att skjuta blanka skott som gör smällar och lite mynningsflamma, samt kastar ut hylsor.

En replika har således ett lås, fjäder gasrör.. o.s.v som är helt konstruerade för att avfyra löspatroner. Loppet, (Ditt patronen ska in, för att kunna avfyras) kan ibland även vara just pyttelite för litet,..

För övrigt så ser jag varken:

Låset, gastången, hammaren... Nån fjäder för hammaren..... På någon av bilderna som finns på sidan. Så, från en som tafsat på riktiga AKs så kan jag glatt intyga att de inte säljer vapen (ganska självklart :P). Ett flertal av de mest komplicerade och viktigaste delarna saknas, och även om de vore där så skulle de säkerligen kräva rejäl omkonstruktion. (Och även då ej vara till någon nytta)

Måste bara länka till de som inte vet Det är så här hjärtat i en AK ser ut, låset, som verkar saknas i Röda stjärnans replika.

http://www.youtube.com/watch?v=BSAiqpkkQso
Senast redigerad av goralux 2009-03-20 kl. 04:17.
Citera
2009-03-20, 03:56
Medlem
Shamwaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Som Ljungbackaerik nämner, en replika är konstruerad för att se ut som ett riktigt vapen, och ibland även för att skjuta blanka skott som gör smällar och lite mynningsflamma, samt kastar ut hylsor.

En replika har således ett lås, fjäder gasrör.. o.s.v som är helt konstruerade för att avfyra löspatroner. Loppet, (Ditt patronen ska in, för att kunna avfyras) kan ibland även vara just pyttelite för litet,..

För övrigt så ser jag varken:

Låset, gastången, hammaren... Nån fjäder för hammaren..... På någon av bilderna som finns på sidan. Så, från en som tafsat på riktiga AKs så kan jag glatt intyga att de inte säljer vapen (ganska självklart :P). Ett flertal av de mest komplicerade och viktigaste delarna saknas, och även om de vore där så skulle de säkerligen kräva rejäl omkonstruktion. (Och även då ej vara till någon nytta)

Måste bara länka till de som inte vet Det är så här hjärtat i en AK ser ut.

http://www.youtube.com/watch?v=BSAiqpkkQso
Tackar för det utförliga informations flödet
Och med det är tråden död.
Citera
2009-03-20, 10:39
Medlem
Jeckes avatar
Av bilderna att döma så är det exakt samma replika som säljs på Hobbex.

http://www.hobbex.se/p/pid,482/t/product.html

Billigt skräp
Citera
2009-03-20, 10:59
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Du talar om deaktiverade vapen, detta är en replika.

Sant, det har du rätt i. Fast deaktiverade vapen får ju säljas som replikor idag om jobbet utförts korrekt. Men som sagt, du har rätt.
Citera
2009-03-20, 12:20
Bannlyst
Jag var för många år sedan i Oslo och hamnade i en militärbutik. Där såldes alla möjliga deaktiverade vapen från andra världskriget. - Tom stora kulsprutor.

I Köpenhamn kan man köpa M1 Carbine på jaktlicens som släpptes ner till motståndsrörelsen under andra världskriget. - Danskarna får inte köpa halvautomater men vi får. En butik har säkert 60-70 st.
Citera
2009-03-20, 12:29
Medlem
Citat:
Fast deaktiverade vapen får ju säljas som replikor idag om jobbet utförts korrekt.
Nej det får de inte.

Vapenlag (1996:67)

Uppdaterad:
t.o.m. SFS 2006:386 Vapenlag (1996:67)
[Fakta & Historik]

1 kap. Lagens tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller skjutvapen och ammunition samt vissa föremål som i lagen jämställs med skjutvapen.

2 § Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel.

3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
a) anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen,
b) obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som skjutvapen,
c) start- och signalvapen som laddas med patroner,
d) armborst,
e) tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar,
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor och trummor till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar,
g) anordningar som kan bäras i handen och är avsedda att med elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta, och
h) anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunition än de är avsedda för.

4 § Vad som sägs om skjutvapen gäller inte
a) salutkanoner som inte kan laddas med gastäta enhetspatroner,
b) skjutvapen som har tillverkats före år 1890 och som inte är avsedda för gastäta enhetspatroner,
c) bultpistoler avsedda för byggnadsarbete,
d) andra arbetsverktyg avsedda för slakt eller för industriellt eller liknande bruk, och
e) skjutanordningar avsedda för livräddning eller liknande ändamål. Lag (2006:386).
Citera
2009-03-21, 16:15
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Nej det får de inte.

Vapenlag (1996:67)

Uppdaterad:
t.o.m. SFS 2006:386 Vapenlag (1996:67)
[Fakta & Historik]

1 kap. Lagens tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller skjutvapen och ammunition samt vissa föremål som i lagen jämställs med skjutvapen.

2 § Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel.

3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
a) anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen,
b) obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som skjutvapen,
c) start- och signalvapen som laddas med patroner,
d) armborst,
e) tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar,
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor och trummor till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar,
g) anordningar som kan bäras i handen och är avsedda att med elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta, och
h) anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunition än de är avsedda för.

4 § Vad som sägs om skjutvapen gäller inte
a) salutkanoner som inte kan laddas med gastäta enhetspatroner,
b) skjutvapen som har tillverkats före år 1890 och som inte är avsedda för gastäta enhetspatroner,
c) bultpistoler avsedda för byggnadsarbete,
d) andra arbetsverktyg avsedda för slakt eller för industriellt eller liknande bruk, och
e) skjutanordningar avsedda för livräddning eller liknande ändamål. Lag (2006:386).

Jag vet, jag känner också till vapenlagen, men nu är det skillnad i praktiken på vapen som destruerats i sverige och de som importeras. En stor mängd av de replikor som finns på marknaden är ju ofta byggda i samma fabriker t.o.m som det vanliga vapnet. Vet att det finns AK47 som säljs som replikor med enda skillnaden att pipan (som då är fastsvetsad och inte gängad) är solid.
Citera
2009-03-21, 16:47
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Jag vet, jag känner också till vapenlagen, men nu är det skillnad i praktiken på vapen som destruerats i sverige och de som importeras. En stor mängd av de replikor som finns på marknaden är ju ofta byggda i samma fabriker t.o.m som det vanliga vapnet. Vet att det finns AK47 som säljs som replikor med enda skillnaden att pipan (som då är fastsvetsad och inte gängad) är solid.

Jag har svårt att tänka mig att det finns replikor som ser ut som det du beskriver, de skulle vara alltför lätta att konvertera. Det enda man i så fall behöver göra är att ta loss det främre blocket i lådan ("front trunnion", vad det nu heter på svenska) och ersätta med "skarpa" delar. Var har du sett dessa replikor?

Och för ordningens skull: Pipan i en AK47 är inte gängad, den är pressad.
Citera
2009-03-22, 02:12
Medlem
pruttmannens avatar
Har exakt en sån där AK47-replika hemma som jag köpte från Hobbex och jag kan säga att ska du göra om den där till ett fungerande vapen äre fan enklare att börja med en metallklump och göra hela vapnet från scratch :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in