2009-03-19, 23:22
Medlem
rZ84s avatar
Alla har väll hört talas om detta misstänker jag. I hockeymatchen mellan AIK - Leksand sköt Leksand-forwarden Jonas Hägglund ett skott som tog i... ja i vad då? I mål eller i stolpen? Alla var från början överrens om att det var mål, men i efterhand är fler och fler (nästan alla) säkra på att skottet verkligen tar i stolpen. Jag anser dock fortfarande att det är mål. Är jag ensam om detta? Skytten, som var lite skymd i skottögonblicket säger själv att pucken tog i stolpen. Domaren Lärking var i efterhand säker på att det var mål. Men eftersom målkameror ännu inte gäller i Kvalserien så är situationen svårtolkad.

Pucken ser ut att gå mitt i mål för att sedan studsa snabbt ut. Det går så snabbt så att ingen hinner uppfatta målet. Inte ens skytten själv. Om pucken hade tagit i stolpen så hade den varit synlig hela tiden. Istället försvinner pucken ett tag, förmodligen för att den går i mål, och sedan studsar ut. Klockrent mål enligt mig. För oss som såg matchen så lät klinget inte som en stolpträff. Kan det vara så att vinkeln spökar? Jag verkar i alla fall vara ensam om uppfattningen att det är mål. Vad säger ni? Visste inte var jag skulle skapa denna tråd så det fick bli här, flytta dit den passar i annat fall.

Se situationen i HD.

http://www.youtube.com/watch?v=bPEhq6AVb50

http://hockeykanalen.se/1.810448?videoId=1.900242&renderingdepartment=2.26 514

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockeybladet/sverige/kvalserien/article4683505.ab

Dom själva.
Senast redigerad av rZ84 2009-03-19 kl. 23:41.
2009-03-19, 23:25
Medlem
EvilTouchs avatar
Klart det är mål!
2009-03-19, 23:27
Medlem
mr_algots avatar
man kan ju hoppas på att nån som satt bakom målet läser denna tråd
2009-03-19, 23:29
Medlem
semuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
Klart det är mål!

+1

av alla bilder och video att döma så ser man ju att det är mål
2009-03-19, 23:34
Medlem
rZ84s avatar
Som sagt, jag uppfattar det också som mål men alla är idag helt säkra på att pucken tar i stolpen o ut. Helt sjukt.. skytten måste ju ha bra målsinne som dömer bort sitt klockrena mål
2009-03-19, 23:44
Medlem
oboypakets avatar
Nu har jag kollat youtubeklippet i HD säkert 20 ggr och kommit fram till att det solklart är stolpe!

Om det varit mål hade den varit tvungen att studsa i mitten av målbursramen för att inte synas bakom målnätet vid vänster stolpe. I det fallet skulle pucken studsat ut i mitten av målet vid målvaktens stjärt istället för till vänster vid hans skridsko som den gör nu.

tycker dessutom att man kan se hur pucken tar i stolpen.

(är trött. hoppas ni förstår hur jag menar)
2009-03-19, 23:46
Bannlyst
Varför använder de inte highspeed-kameror ifrån flera olika vinklar så att de enkelt och tydligt kan döma om det är mål eller vad fan det är.

Att döma av din video är sjukt svårt då pucken flyttas så jävla mycket från bildruta till bildruta istället för att glida fint framåt i slow motion vilket man skulle kunna ha fixat med en highspeed-kamera.

Exempel: http://www.youtube.com/results?search_query=high speed camera

Men för att daska till med en ren gissning så tycker jag att det ser ut som att det är ett stolpskott.
Senast redigerad av Enigmium 2009-03-19 kl. 23:50.
2009-03-19, 23:56
Medlem
Okrypterads avatar
Trodde jag hade relativt bra koll på hockey. Det räknas alltså inte som mål om pucken träffar målstolpen och går in?

Vad gäller fallet i sig så kan jag inte uttala mig. Men med matematiska kunskaper så ska det ju inte vara så svårt att räkna ut hur pucken hamnade där den hamnade. Räkna vinklar, kraft och skit så ska nog svaret komma fram.
2009-03-20, 00:03
Medlem
rZ84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okrypterad
Trodde jag hade relativt bra koll på hockey. Det räknas alltså inte som mål om pucken träffar målstolpen och går in?
Om pucken träffar stolpen och går in så är det självklart mål. I Kvalserien finns inga målkameror att tillgå och allt gick väldigt fort. I detta fall går nog inte pucken stolpe-in. Antingen går den mitt i mål eller stolpe-ut.
2009-03-20, 00:08
Medlem
Jag vågar nog påstå att den går stolpe-ut.
2009-03-20, 00:11
Medlem
Okrypterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rZ84
Om pucken träffar stolpen och går in så är det självklart mål. I Kvalserien finns inga målkameror att tillgå och allt gick väldigt fort. I detta fall går nog inte pucken stolpe-in. Antingen går den mitt i mål eller stolpe-ut.

Jag är förvirrad, får ursäkta mig med att jag bara kolla hockey en gång om året. Pucken är ju definitivt inne i mål, vad är det som gör att frågan om tveksamt mål kommer upp?
2009-03-20, 00:15
Medlem
morgontrötts avatar
Den tar en bit upp på stolpen och studsar ut. Det är svårt att avgöra vilket fram till träffen, men ursprunget avslöjas av puckens rörelse efter träffen. Den rör sig i en parabelformad kastbana, vilket inte inträffat om den hade rört sig längs isen.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in