2009-03-19, 22:18
Medlem
Ramaskriets avatar
Jag har sökt runt lite i olika trådar som både saknar svar och är mycket gamla så nu förlitar jag mig på en nyskapad tråd.

Jag undrar om det är möjligt att skapa egna ikoner från grunden och sedan ersätta exempelvis mapp- och programikoner med de jag ritat själv.

Vilket format ska bildfilerna sparas i? Behöver jag ladda ned något speciellt program?

Tacksam för hjälp.
Citera
2009-03-19, 22:27
Medlem
Gör en bild i något program, eller ta ett foto och öppna med paint. Se till att du sparar bilden med filändelsen .bmp

När du sparat den så döper du om filändelsen till .ico

Nu har du en ikon som du kan använda!
Citera
2009-03-19, 22:28
Medlem
TheCazes avatar
Det finns olika program du kan skapa .ico bilder med.
Sök på Google och du ska finna.

Finns "plugg in" till Photoshop också.
Citera
2009-03-19, 22:31
Medlem
http://www.xp-icons.com/

sedan så har väl firefox ett addon som man kan ska och ändra iconer i..
Citera
2010-08-24, 15:00
Medlem
Robbadobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCaze
Det finns olika program du kan skapa .ico bilder med.
Sök på Google och du ska finna.

Finns "plugg in" till Photoshop också.

Var?
Citera
2010-08-24, 15:14
Medlem
Mindstormers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbadobb
Var?

Snygg bump, du får gärna säga vad du syftar på i din fråga men jag antar att det är ett plugin till photoshop som du söker efter...

http://tinyurl.com/2ujtoge
Citera
2010-08-24, 15:21
Medlem
mygans avatar
Har för mig att man kan rita i paint och när man sparar gör man det med filändelsen: .ico detta skriver man in manuellt alltså
Citera
2010-08-24, 16:41
Medlem
Skogswalds avatar
I slutet av 90-talet använde jag och kompisarna ett program som hette Microangelo för att rita ikoner, samt skriva s.k. 'icon libraries' av flera .ico(ner). Programmet är $-ware. Idag finns det dock många möjligheter till att arbeta med ikoner utan dyra licenser. Som flera nämner i tråden kan du helt enkelt rita din ikon i Paintbrush/MS Paint och spara alt döpa om din BMP till ICO. Windows köper nämligen windows-bitmappar som ikoner, åtminstone XP och framåt. Detta är dock att se som något av ett halvfabrikat. Hur som haver, GIMP är ett öppet alternativ till det välkända Adobe Photoshop, och det stödjer ICO utan behov av plugins. Rita din ikon, spara med ICO-filnamnstillägg och GIMP gör biffen, så har du så att säga en proper ikon. Ett annat alternativ är programmet IrfanView, vilket jag ser lite som ett freeware-alternativ till det mer/mindre klassiska ACDSee. Licensen bygger emellertid inte öppen källkod, utan programmet är blott "free for non-commercial use". Med detta kan du dock enkelt konverta befintliga bilder till ICO.

Further reference:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_icon_software
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in