Den repair som finns när man bootar skivan kräver väl inte att man fyller i sin licensnyckel? Det har det iallafall aldrig gjort för mig. Jag vet inte om det finns några program i Ubuntu för att editera registret till en windows partition man mountat. Registret är väl sparat i några .dat filer (eller vad det nu var för filändelse) och där står dom inte i klartext.
Sätt i skivan så fort datorn startar, vill den inte läsa från skivan direkt startar du om datorn. Läser den fortf inte från skivan så måste du ställa in i BIOS att boota från CD-Rom först alternativt trycka på F7-F12(är olika knappar beroende på dator) och välja att boota från skivan. Vid första bilden där du har 2 val trycker du Enter, sen F8 för att acceptera licensavtalet, sen R när du ser att det står "Windows XP Home Edition" lr liknande beroende på vilket operativsystem du har. Det MÅSTE vara exakt samma OS på skivan som den du har på datorn, dvs Home Edition eller Professional och Sve lr Eng version av den. Följ sen bara anvisningarna efter ca 20-30min när den jobbat ett tag. Den kommer starta om ett antal gånger under tiden, rör ingenting när den startar upp, den kommer automatiskt forts med reparationen. Licensnyckeln hittar du på en klisterlapp på din dator.
Bara fråga om d är nå mer.
Jag har aldrig kört repair så jag vet inte?
Edit: Jag trodde att registret står i klartext, tji fick jag. Men det fanns ju tydligen program för det också.
Senast redigerad av b0gfetto 2009-03-20 kl. 14:26.
Om du kommer till "F8" menyn varför inte starta datorn i felsäkert läge och kolla i loggboken... Där bör orsaken till inloggningsproblemen anges...
Loggboken startar du genom att logga in som administratör, och via Start \ kör Skriv:
eventvwr.msc & Tryck enter
Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!
Kolla även i enhetshanteraren efter dito!
Det enklaste är egentligen att du kopplar ur din hårddisk och kopplar in den som "Slav" på en annan dator. Loggar in som Admin på den datorn, tar över ägandeskapet av filsystemet på din hårddisk,
Söker av hela din hårddisk med ett uppdaterat virusskydd, Raderar alla smittade filer som hittas..
Därefter kopierar alla filer du vill spara till USB- enhet/DVD-skivor etc.
och installerar om datorn på ett sådant sätt att du slipper logga som admin och därmed smittar ner din dator...
Hur du gör det ser du i min signatur!
testat, men saken är att problemet kvarstår även då jag felsöker och loggar in som admin, loggas ut direkt ändå=(
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!