2009-03-19, 19:05
Medlem
GraNiT3Ns avatar
Hej

Är det någon här som har erfarenhet av utbildningen som närskydssoldat på helikopterflottiljen? Hur är den isåfall?

Jag har läst att det är mycket bevakning och att den urskiljer ganska mycket mot en vanlig skyttesoldat.

Hur är det på antagningarna. Kan man ringa in och säga att man vill byta till vanlig skyttesoldat även fast man inte fick det som ett tillval på mönstringen? Hur är värderna för att bli en skyttesoldat?

mvh
Citera
2009-03-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GraNiT3N
Hej

Är det någon här som har erfarenhet av utbildningen som närskydssoldat på helikopterflottiljen? Hur är den isåfall?

Jag har läst att det är mycket bevakning och att den urskiljer ganska mycket mot en vanlig skyttesoldat.

Hur är det på antagningarna. Kan man ringa in och säga att man vill byta till vanlig skyttesoldat även fast man inte fick det som ett tillval på mönstringen? Hur är värderna för att bli en skyttesoldat?

mvh

ligger inne som skyttegruppbefäl på hkpflj just nu.. rykte in 12 jan...

kommer inte ihåg exakt vilka resultat jag fick på allting men just nu så håller vi på med högvaktsutbildning, då vi är ett högvaktskompani. Förutom de så ska vi vara som vilket annat skyttekompani som helst.
Citera
2009-03-19, 22:30
Medlem
GraNiT3Ns avatar
ok. Det låter vettigt. Hur är närskydssoldaternas utbildning generellt om man pratar om fysiskt påfrestning jämfört med andra utbildningar? Lågt,medel eller hårt?
Citera
2009-03-20, 00:30
Medlem
GraNiT3Ns avatar
Det är tunt med svar. Någon måste väl ha en bra befattning om närskydssoldaterna har en tuff utbildning?
Citera
2009-03-20, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GraNiT3N
Det är tunt med svar. Någon måste väl ha en bra befattning om närskydssoldaterna har en tuff utbildning?

svårt att säga, du kommer inte att ta ut dig lika fysikst som jägare, men en "vanlig" soldat bär väl upp emot 30-40kg i strid med p-skott...

Själv var jag skyttesoldat, men jag känner flera närskydd. Mycket post och bevakning, men ni ska lära er strid som alla andra.
Antagligen lär ni er skydda basen från fiende förband...
Citera
2009-03-20, 01:46
Medlem
503s avatar
Det där med nsky är knepigt.
Vissa förband kallar sina bevakningssoldater för närskyddssoldater, vilket ju egentligen inte är den traditionellt riktiga benämningen för dessa.

I egenskap som moderator så förtydligade jag även rubriken, men orkar inte posta ett separat modmeddelande för det.
Men nu vet du det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in