2009-03-19, 18:10
Medlem
Har ett irriterande problem, har sökt efter liknande trådar men ej hittat nåt bra svar...
När jag lyssnar på musik i Win Mediaplayer hackar och laggar ljudet så in i h-e. Detta problem började förra veckan (har aldrig upplevt det tidigare). Spelar ingen roll om jag t ex surfar eller inte, ljudet hackar ändå. Har testat ändra maskinvaruacceleration i kontrollpanelen, sökt igenom efter spyware, avinstallerat messenger, defragmenterat etc, etc... Har märkt att CPU-användningen går upp & ner som en jojjo emellanåt.
Kör på en Celeron 2,40 GHz, 512 mb RAM.
Nån snäll person som kan hjälpa till?
Citera
2009-03-19, 22:46
Medlem
TPtests avatar
Därför man har VLC eller Winamp

Nee , men har du testat med annat program?
Citera
2009-03-19, 22:50
Medlem
hasenfrasens avatar
Ladda hem och kör "HD TUNE 2.55", har du en diskhastighet på ca 2 MB/sek så håller din hårddisk på att packa ihop och går i PIO läge.

Felande sektorer kan mappas om med hjälp av CHKDSK C: /R så fixas disken vid nästa omstart. För att ställa om disken från PIO till UDMA-läge så måste du avinstallera IDE-enheten i enhetshanteraren och starta om datorn så att Windows får leta reda på IDE-enheten så att disken installeras på nytt.

Har du inte en trasig hårddisk... då kan det vara Windows Indexing Service som kör i bakgrunden (tas bort mha av egenskaperna på enhet C) eller att du har virus/trojaner på datorn. Antimalware brukar fixa sånt. Kör du Norton eller F-Secure eller nåt annat STORT antiviruspaket, avinstallera eländet och istället installera AVAST (som är gratis OCH bra).
Citera
2009-03-20, 08:40
Medlem
TPtest>> Hehe, har testat med flera olika program (winamp, Real Player) men tack ändå

hasenfrasen>> Hhmm, okej. Har kört Antimalware mfl utan resultat. Kör med Avira så inget tungt virusprogram som körs direkt. Får testa HD TUNE 2.55 och kolla. Grejen är att allt annat flyter på precis som det ska, "bara" ljudet som hackar och jäklas. Är samma problem om jag t ex lyssnar på musik i Myspace. Tack för hjälpen! Återkommer om problemet kvarstår.
Citera
2009-03-20, 11:04
Medlem
Jag hade precis samma problem. I mitt fall var det drivrutinen till mitt WLANkort som var problemet. Uppdaterade drivrutinen och Presto! allt flöt smidigt.

Kan du minnas när det började hända, och isåfall om du gjorde nåt särskilt just innan, typ installerade något?r
Citera
2009-03-20, 18:42
Medlem
Miffeltoffel>> Okej, kul att höra nån annan med liknande problem hehe. Närå skämt åsido, har försökt minnas om jag gjort nån installation eller dylikt på sistone men kan inte komma på nåt... WLAN-kort uppdatering? Kanske ska testa med det eftersom inget annat funkat Tack för din hjälp!
Citera
2009-03-20, 18:59
Medlem
Ok körde HD Tune och fick följande:

transfer rate: 3.1 MB/sec
access time: 13.9 ms
burst rate: 3.1 mb/sec
CPU-usage: 85.8 %

Blev inte så mycket klokare men CPU-användningen känns väldigt hög.
Nån som kan utläsa detta bättre?
Citera
2009-03-21, 00:13
Medlem
hasenfrasens avatar
Din hårddisk håller på att ge upp! Se till att säkerhetskopiera dina viktiga filer till en extern hårddisk, nu eller mäsamma!

Din hårddisk går i PIO-läge därför att Windows har upptäckt trasiga sektorer på din hårddisk. Googla på XP PIO UDMA

Enklaste smidigaste sättet:
1. Köp ny hårddisk som passar i din dator.
2. Använd t.ex. Acronis True Image för att kopiera din nuvarande trasiga hårddisk till den nya disken mha av en extern disk-adapter.
3. Plocka ur din gamla disk och montera i den nya disken i datorn.
4. Gå in i enhetshanteraren och avinstallera ATA/IDE-enheterna så att Windows får leta reda på dem igen vid nästa omstart av datorn.
5. Lägg den trasiga disken på bokhyllan som minne.
Citera
2009-03-21, 14:27
Medlem
hasenfrasen>> Okej, känns ju inte så lovande! Men får nog ta och göra detta omgående!!! Tack för all hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in