2009-03-19, 16:56
Medlem
Glaxs avatar
Har just börjat spela trummor och behöver cymbaler, kollade på thomann och hittade en 13 " hi-hat och 16" crash av märket stagg.

http://images7.thomann.de/pics/prod/202046.jpg

Tänkte höra med er ifall det är skräp eller ifall det duger gott som första cymbaler. Lirar rock/hårdrock som led zeppelin, ac/dc och dylikt.
Citera
2009-03-19, 23:01
Medlem
Glaxs avatar
Dom går på 600 kronor tillsammans, tänkte ifall det är prisvärt.
Citera
2009-03-19, 23:04
Medlem
Winegums avatar
Stagg står inte för kvalité eller bra ljud överhuvudtaget, men det är billigt...

Satsa på Zildijan ZHT.
Och kom ihåg, trummor är inte billigt.
Citera
2009-03-20, 14:31
Medlem
Isterpucks avatar
Sabian XS är grymt prisvärt, har fortf. kvar hihatten, när mina andra cymbaler är HHX (Top of the line).
Citera
2009-03-20, 14:32
Medlem
Noetlovskijs avatar
Nån av Staggs Chinas låter faktiskt ganska schyst men går sönder på första repet. Synd.
Citera
2009-03-22, 13:49
Medlem
Billiga cymbaler går sönder så det kan bli dyrt i längden ändå. Dessutom låter de ofta ganska illa vilket hämmar kreativiteten.

Jag skulle verkligen gå till en trum/musikaffär med bra begagnatutbud och lägga upp 2-4 laxar på en riktigt bra hihat och crash som Sabian, Zildian eller Paiste. Det är mycket pengar men det är värt det, jag lovar. De låter så ofantligt mycket bättre.

När man köper beg så kan det vara bra att inte köpa en crash som är alltför tunn eftersom man inte vet hur den har blivit behandlad av förra hussen. Kolla efter naggade kanter oxå! Går att fila ner med smärgelduk (stavning?)men det får ju inte vara för jävligt.
Citera
2011-05-16, 06:01
Medlem
Palantirs avatar
Jag bara måste, även om tråden är gammal, säga att stagg på ingetvis är ett dåligt märke. Självklart är dom inte bäst och kommer aldrig vara, men för det priset är dom faktiskt fenomenala! Jag har 2 vanliga tunna (ingen särskild serie) på 15" och 16" och dom låter asbra både i replokalen och inspelade.

Och tro mig jag är verkligen en "hard hitter" men dom vägrar gå sönder. Så var inte orolig för hållbarheten.
Men är man noga med ljudet och ljudbilden så ska man självklart jämföra med dyrare så man vet vad man väljer bort.

mvh mig.
Citera
2011-05-17, 23:58
Medlem
Herrn ovan har en god poäng.
Citera
2011-05-18, 00:54
Medlem
djues avatar
EDIT: Onödigt jävla inlägg i en gammal tråd...

men för att citera det inlägg jag precis tog bort :

"OnT så vet jag en vän som har en Stagg 24" Crash som han kör som ride. Den låter lysnade, Dessutom finns det hål i den för sizzle."
Citera
2011-05-21, 04:26
Medlem
Jonny666s avatar
Vart sponsrad av Sabian, grymt nöjd med dom delarna jag fick...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in