2009-03-19, 09:44
Medlem
xunigs avatar
Godmorgon!

Har ett problem med att få igång linux riktigt. Lyckas trycka in fglrx-drivisar ordentligt och får rätt upplösning, glxgears fungerar och ger runt 10 000 fps. Men när jag kollar på film får jag vertikala streck i filmen vid snabba kameraåkningar, typ som att jag inte har v-sync aktiverat.
Har lekt med massa inställningar i aticonfig och xorg.conf men får ingen riktig fnurr på det...

Dessa problem uppkommer på alla distar jag provat, Slackware, Ubuntu och Fedora. Någon som har förslag på lösningar? Verkar som ett vanligt problem när man googlar men det finns inte många konkreta lösningar som fungerar.

Tacksam för svar
Citera
2009-03-19, 10:09
Medlem
Låter som du har ett interlace problem. Slå på deinterlacing i din video uppspelare.
Citera
2009-03-19, 12:22
Medlem
xunigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zynius
Låter som du har ett interlace problem. Slå på deinterlacing i din video uppspelare.

Hjälper tyvärr inte när jag aktiverar det i SMPlayer :/
Senast redigerad av xunig 2009-03-19 kl. 12:25.
Citera
2009-03-20, 01:01
Medlem
Alfaslangs avatar
Japp, detta är ett känt problem, och anses av ATI inte som en bugg utan avsaknad av en feature. Det fungerar alltså precis som det är tänkt för tillfället. Ja, jag vet, det suger.

http://www.phoronix.com/forums/showp...0&postcount=14
bridgman är en av de som utvecklar AMD/ATIs grafikdrivrutin för linux.
Citera
2009-03-20, 02:43
Medlem
Hur skumt det än låter så hade jag samma problem fast med HD4670, men efter att ha lekt lite med olika javainstallationer (tänkte inte på det problemet då) så skulle jag prova en film för skoj skull och sen flöt det på utan några hack/streck. Ubuntu 8.10 64 bits + compiz aktiverat.
Citera
2009-03-20, 02:45
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimkaa
Hur skumt det än låter så hade jag samma problem fast med HD4670, men efter att ha lekt lite med olika javainstallationer (tänkte inte på det problemet då) så skulle jag prova en film för skoj skull och sen flöt det på utan några hack/streck. Ubuntu 8.10 64 bits + compiz aktiverat.

Är det möjligt att du råkat aktivera OpenGL-uppritaren istället för XVideo? Det hjälper nämligen, men går alldeles för långsamt för att det ska vara praktiskt för högupplöst videomaterial.

Som det är nu så har ATI inget stöd för att synka videouppspelning med skärmfrekvensen.
Citera
2009-03-20, 14:34
Medlem
Kan hända men inget jag har gjort med flit. Kan kolla det senare när jag kommer hem.
Citera
2010-05-02, 22:26
Medlem
nu gäller den här tråden tydligen ATI, men jag sitter på ungefär samma problem men med ett nvidiakort:
Kod:
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation G96 [GeForce 9500 GT] (rev a1)

får ett streck några cm från toppen på alla videospelare (vlc, totem, xbmc), dock kommer det inte med på screenshots.
sitter med arch, kernel 2.6.32-arch, nvidia 195.36.15-2, xserver 1.7.5.902.
några tips på vad man kan testa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in